Læsetid: 4 min.

Film i tv

9. februar 2001

(2. sektion)

*Robin Williams har medvirket i både skidt og kanel, men i den rigtige rolle er og bliver han suveræn – som det ses i Paul Mazurskys ujævne, men ofte meget morsomme En russer i New York. Filmen er fra 1984, da den russiske cirkus-saxofonist Vladimir er på gæstespil i New York og overvældes af de mange muligheder i en by, hvor man ikke – som i det jerntæppeafsondrede, sovjetiske Moskva – behøver stå i kø for at købe toiletpapir. Beruset af det amerikanske vare-udbud hopper han af i stormagasinet Bloomingdale’s. En sort sikkerhedsvagt huser ham i den første vanskelige tid, hvor
op- og nedture veksler, og hjemvé og USA-begejstring blandes i Vladimirs letbevægelige sind. Vladimir kæmper sig igennem som opvasker, hot dog-sælger og limousinechauffør i en amerikaniserings-proces, der langt fra er smertefri og da også byder på et voldeligt overfald. Men den amerikanske livslyst er i sidste ende i dyb pagt med Vladimirs egen vitalitet. Mazursky har selv skrevet manuskriptet sammen med Leon Capetanos, og Maria Conchita Alonzo spiller den italienske indvandrer, Vladimir får et mere end ømt forhold til.
Moscow on the Hudson/En russser i New York. TV3, fredag 21.50-00.05

*Ellehammer var en ægte dansk pionér, der i 1906 foretog den første flyvning i Europa. Og om denne bemærkelsesværdige opfinder og tekniker har Annelise Hovmand – på ægte dansk manér – lavet en hyggelig folkekomedie, der kæler for tidsbilledet og ikke rummer det store sindsoprivende drama. Louis Miehe-Renard spiller Ellehammer, og filmen samler sig om den afgørende periode op til hans triumf, da han i sin selvbyggede flyvemaskine fløj 42 meter i halvanden meters højde over øen Lindholm ud for Lolland. Miehe-Renard fremstiller Ellehammer som en blanding af drømmer og handlingsmenneske, en fantasibegavet håndværker, der sætter alt ind på at virkeliggøre sin idé. Det giver økonomiske problemer og skaber også konflikter i hans ellers gode ægteskab. Hans gravide kone Anette – spillet af Vigga Bro – er på et vist tidspunkt ved at overtale ham til at opgive de dumdristige flyve-eksperimenter. Men for det meste er hun fuld af sødme og opmuntring. Filmen er fra 1966 og ganske flot sat op i farver og bredformat, og i større biroller ses Axel Strøbye som en fattig adelig, der støtter Ellehammer, og Ghita Nørby spiller en rig tante. Preben Kaas og Jørgen Ryg opfører deres egen lille farce som en duo af vekselerer, der spekulerer i Ellehammers fiasko, og desuden medvirker Morten Grunwald, Gunnar Lauring, Carl Ottosen og Bendt Rothe, Jesper Langberg og Daimi. Annelise Hovmand, der også i komedien Krudt og klunker idylliserede århundredeskifte-perioden, har selv skrevet manuskriptet sammen med humoristen Habakuk.
Nu stiger den. DR 1, lørdag kl. 19.50-21.30

*Luis Buñuel, den geniale spanier, elskede som trofast surrealist alt, hvad der forstyrrede den herskende orden og bragte den kriblende myretue af fortrængte drifter frem i lyset. I Dagens skønhed fra 1967 – en af hans mest kendte film – tog han et af fransk films pletfrie ikoner, Catherine Deneuve, og udsatte hende for en ydmygelse, der på en måde er en forherligelse. »Efterhånden som hun nedværdiges, bliver hun mere og mere lykkelig, mere og mere tilfreds, mere og mere sund,« sagde Buñuel selv om sin heltinde, den unge bourgeoisifrue Séverin, der lever et dobbeltliv. Hun er tilsyneladende lykkeligt gift med den pæne, stræbsomme Pierre, men det hindrer hende ikke i at have drastiske fantasier om at blive fornedret. Det går så vidt, at hun lader sig ansætte på et bordel, der tilfredsstiller en række forskellige erotiske smagsretninger. Filmen er bygget op som en mosaik af drømme, der i Buñuels øjne kan være lige så virkelige og gyldige som realiteterne i Séverines parisiske forkælede, ritualiserede dagligdag med sin farveløse mand. Instruktøren drager ikke nogen skillelinie mellem drøm og virkelighed – den kan tilskueren selv skabe, som man vil. Blandt de medvirkende er Michel Piccoli, Francisco Rabal, Jean Sorel og Pierre Clementi. Forlægget er en roman af Joseph Kessel.
Belle du jour/Dagens skønhed. DR 2, lørdag kl. 21.20-23.00

*Coen-brødrene synes stort set at inddele menneskeheden i to hovedkategorier: dummernikker og skiderikker. Og når brødrene laver en rendyrket komedie, kan et så illusionsløst menneskesyn godt rumme en indbygget, lettere ucharmerende monotoni. Men The Big Lebowski holdes oppe af sin farverige, velramte hovedfigur, 1970’er-levningen Jeff ’The Dude’ Lebowski, der spilles dybt indforstået af Jeff Bridges. Langhåret, gråskægget og lettere øl-vommet fremtræder Bridges som en overvintret, luddoven hippie med en fortid som politisk aktivist, rent til grin nu til dags. Så meget mere som hans kostume ofte består af teltblafrende strandshorts og skjorter, der synes hentet fra fortidens fjerneste tøjskab. Lebowski indblandes i en speget affære med en forsvunden ung kone, en falsk kidnapning og stjålne løsepenge. Han terroriseres af perverse gorillaer, efterstræbes af en aparte modernistisk kunstnerinde og danner uforsigtigt gangsterpar med bowlingmakkeren Sobchak i et ugennemtænkt forsøg på at opnå hurtig rigdom. Sobchak spilles af tykke John Goodman som en Vietnam-veteran med en hel håndfuld skruer løse (Coen-brødrene elsker at gøre den joviale Goodman rigtig psykopatisk), og i det hele taget samler der sig en sælsom fauna omkring Lebowski. Julianne Moores benhårde avantgardekunstner, Peter Stormares tyske techno-rocker og Steve Buscemis super-nørd er bare et udvalg, og de overgås endda af John Turturros, når han slår sig løs i bowlinghallen. Filmen viser Coen-brødrene fra deres mest uprætentiøse, omend stadig sardoniske side og er ikke et lille mesterværk som Fargo. Men djævelsk god underholdning alligevel.
The Big Lebowski. DR 2, søndag kl. 20.25-22.20

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu