Læsetid: 3 min.

Lang vejs rejse mod døden

Otte måneder efter tragedien i Dover, hvor 58 kinesere led kvælningsdøden lastet i en fragtbil, begynder retssagen mod de formodede bagmænd
27. februar 2001

Hvem havde lastet de 60 kinesere på lastbilen, hvor 58 af dem led kvælningsdøden? Og hvilken organisation havde planlagt rejsen fra Fujian-provinsen i Kina til Storbritannien?
Otte måneder efter dramaet i Dover er der omsider håb om at få opklaret, hvilke netværk der har været involveret i denne mennesketransport.
Håbet skyldes den retssag, som i dag starter i Maidstone i England, men også retssagen, som startede den 5. marts sidste år i Rotterdam. Her står ni personer anklaget for direkte eller indirekte at være ansvarlige for de 58 kinesiske indvandreres død.
Umiddelbart før retssagerne er der mange uklare punkter om, hvordan hele dette netværk har fungeret, men nu gøres forsøg på at kortlægge, hvad der rent faktisk skete.
Efter en lang og hård rejse, som begyndte i april i Fujian-provinsen i Kina, ankom de 60 kinesere i begyndelsen af juni til Holland.
De 56 mænd og fire kvinder er tilsyneladende blevet samlet i et lille hotel og er derefter blevet transporteret til en hangar i udkanten af Rotterdam.
Der ventede de tålmodigt i 20 dage, indespærrede og uden nok mad, før de blev lastet på en fragtbil med Perry Wacker som chauffør. Her blev de anbragt i skjul bag tomatkasser.
Efterforskerne har fundet frem til, at hangaren var lejet af en konsulent, Hubertus Van Keulen. Denne nægter ikke at have lejet hangaren, men hævder, at det var med henblik på at installere et spirituslager.
Van Keulen var desuden, sammen med Arjen Van der Spek, ejer af fragtbilen. En anden anklaget er en forsikringsagent ved navnet Wilhelmus Jansen. Han har øjensynligt bestilt tomaterne og planlagt fragten.
Andre anklagede i sagen, som f.eks. Lammer Nijveen og Haci Mustafa Demir, har angiveligt medvirket ved lastningen af kineserne.
Hvilken rolle de andre anklagede har spillet er stadig ikke slået fast, men for efterforskerne er manden, som har samlet trådene i Rotterdam, en hollænder af tyrkisk oprindelse, Gürzel Öszcan.
Retssagen i Rotterdam drejer sig sandsynligvis først og fremmest om, hvilken rolle Öszcan har spillet.

Hård kritik af politiet
Men i flere måneder har der fra medierne og det hollandske parlaments side været rettet hård kritik mod politiet og justitsministeriet. Kritikerne hævder, at tragedien i Dover kunne være undgået, hvis det ikke var for en utrolig række fejl begået af det hollandske politi.
Kendsgerningen er, at Öszcan allerede var i politiets søgelys: Han var siden 1998 eftersøgt for menneskesmugling af kurdere. Alligevel lykkedes det ham, mens han var under overvågning af det hollandske politi, at organisere transporten af kineserne til Dover, før han forsvandt ud i den blå luft. Først den 21. januar blev han anholdt af det hollanske politi.
En anden nøglefigur i sagen: en kinesisk kvinde, som tidligere er blevet dømt for menneskesmugling.
Siden juni 2000 har politiet haft kendskab til et ’nært forhold’ mellem hende og Öszcan, men de troede, at det drejede sig om et kærlighedsforhold og ikke et forretningsforhold. Kvinden, som er blevet ført som vidne, står ikke anklaget i sagen.
Det gør Öszcan til gengæld. Efter planen modtager han dom i sagen i næste uge, men eftersom det kun er en måned siden, at han blev anholdt, er det ikke usandsynligt, at hans advokater beder om udsættelse af sagen for at få tid til at forberede forsvaret.

©2001 Libération og Information

*Oversat af Runa Trosborg

*Artiklen er den første i en serie om Dover-tragedien

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her