Læsetid: 2 min.

At mødes

To små historier om mødets forløsende kraft af henholdsvis Amir Rezazadeh og Anne Heeno
5. februar 2001

Novellefilm
Enhver kender det. Det afgørende møde. Dét møde med et andet menneske, der skubber ens livsbane i en uventet retning, og som set i bakspejlet rager op som et fyrtårn i erindringsdisen: Var det forsynet? Skæbnen? Eller blot et tilfælde?
Om sådanne møder handler to nye korte fiktionsfilm fra Dansk Novellefilm.
I To kvinder spinder Amir Rezazadeh videre på en skabelon, som han lagde de første brikker ud til i Min smukke nabo (1999), hvor temaet ligeledes var storbyens ensomme eksistenser – set gennem den særlige problematik, der
vedrører forestillinger og fordomme i relationen mellem danskere og indvandrere.

Paraderne falder
En ældre pianistinde, Elisabeth (Bodil Kjer), er kommet til skade med sit ben og kan ikke længere klare husholdningen i det herskabelige hjem. Da Karima (Fadime Turan) reflekterer på en annonce, slås en sprække ind i Elisabeths beskyttede univers, og adskillige alarmklokker begynder at ringe.
I starten er relationen præget af skepsis og mistro. »Jeg kender jo ikke deres måde at gøre rent på,« beklager Elisabeth sig til sin søn og hentyder dermed til Karimas muslimske baggrund. Men via en fælles interesse for Chopin åbnes en dør på klem, og da der oven i købet viser sig at være paralleller mellem de to kvinders livserfaringer, lader Elisabeth paraderne falde.
Manuskriptet af Lotte Tarp kan ikke ligefrem beskyldes for overdreven nuancerigdom – forudsigeligheden er til at tage at føle på – men filmen har en mission og fylder sine 22 minutter ud på en meningsfuld måde. Ikke mindst takket være Bodil Kjer, der selv i dette begrænsede format lyser som den stjerne, hun er.

På broen
En lettere og mere galgenhumoristisk tone lægges an i Anne Heenos Gråvejr, et grotesk møde mellem to selvmordskandidater på en motorvejsbro.
Han er blevet fyret fra sit job i en zoologisk have og ønsker ikke at leve uden at kunne omgås dyr. Hun har mistet kæresten og de sidste rester af selvtillid. Begge vil de springe i døden, og begge distraheres de af den andens nærvær.
Filmens indsigt synes at være, at det er lettere at være optimist på andres vegne end på egne. Og mens de to venter på det rigtige øjeblik for det fatale spring, vendes og drejes denne pointe i en dialog, der vægter de underspillede punchlines højere end troværdighed. Rikke Louise Andersson og Henrik Koefoed bakser bravt med materialet, uden at resultatet af den grund bliver meget andet end en fjollet bagatel.
En tredje ny novellefilm, der er annonceret i Cinematekets februarprogram – Drømmer du af Birgitte Stærmose Mortensen – er ikke blevet færdig og vil blive programsat senere.

*To kvinder. Instr.: Amir Rezazadeh. 22 min.
*Gråvejr. Instr.: Anne Heeno. 16 min.
*Begge film vises i Cinemateket, København, alle dage i februar, kl. 19.30 (undtagen ma. og to.). Distr.: Det Danske Filminstitut

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her