Læsetid: 2 min.

Musicalklassiker massakreret

Nørrebro Teater har kastet sig over Jerome Kern og Oscar Hammersteins klassiker, ’Show Boat’ fra 1927, og resultatet er gyseligt – på en grinagtig og kitschet facon
17. februar 2001

Teater
Når man læser listen over de medvirkende i programmet til Nørrebros opsætning af Jerome Kern og Oscar Hammersteins musicalklassiker Show Boat, imponeres man over det svimlende antal. Og det er godt, at der er noget at imponeres over, for der er frygtindgydende langt mellem snapsene i denne opsætning, som veksler mellem det tåkrummende og det lige akkurat hæderlige.
Men ser man bort fra Mark Coles såmænd udmærkede fremførelse af basstemmeklassikeren »Ol’ Man River« er der stort set ikke noget at komme efter, hvis man skulle lide af en pervers trang til at se en god opførelse af Show Boat. Hvad undertegnede ville rejse langt efter, eftersom dette show fra 1927 betragtes som det sted, hvor den moderne musical fødtes og denne amerikanske urgenre endegyldigt løsrev sig fra den europæiske operettetradition.

Grimt og usanseligt
Den ifølge programmet internationalt kendte scenograf og kostumier Terry Parsons har ikke sparet på farveladen for at gøre denne opsætning til en af de grimmeste og mindst sanselige synsoplevelser i mands minde.
Det er så svært at distrahere fra den forfærdelige scenografi og de klamt kulørte kostumer, at man skulle tro det muligt at sidde nogle af de gyselige skuespilpræstationer overhørig.
Så velsignet går det ikke, og især de kvindelige hovedrolleindehavere fremsiger deres replikker på en facon, som ville have fået dem fyret fra en dilettantopsætning i et vestjysk forsamlingshus.
Nanna Hovmand tilfører en af de absolutte hovedroller, teaterbådsdirektørens datter Magnolia, et strejf af det retarderede, hvilket vel næppe var Hammersteins intention.

Endnu værre er Mei
Oulund i partiet som mulatten Julie, hvis replikker falder som skamskudte elefanter – fandtes der en pris for kvælende overspil burde den tildeles hende på stedet. At de så lige akkurat formår at bære deres sange igennem er vel den egentlige årsag til, at de er indforskrevne til forestillingen.

Mindst pinlig
Blandt de mindst pinlige indslag giver Peter Jorde den som en hæderlig Gaylord Ravenal – han synger også sine partier med en vis elan – og Pernille Schrøder gør fyldest i rollen som Ellie, den sjove pige.
De musikalske arrangementer er til at leve med, og orkestret leverer en klædeligt underspillet indsats. Forestillingens eneste plus er dog Adam Prices elegante og lydhøre oversættelser af sangene, som både i form og indhold gør originalforlægget kunsten efter. Om hans replikker er lige så velturnerede, må fremstå i det uvisse – som de tager sig ud i munden på 90 procent af de medvirkende lyder de platte og postulerede.

*Show Boat. Af Jerome Kern (musik) og Oscar Hammerstein II (tekst). Instruktion og bearbejdelse: Leon Feder. Scenografi & kostumer: Terry Parsons. Koreografi: T.J. Rizzo. Kapelmester: James Price. Oversættelse: Adam Price. Nørrebro Teater. Til 28. apr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu