Læsetid: 3 min.

Norsk mandekor løb med sejren

Den norske dokumentarfilm ’Cool and Crazy’ vandt Göteborg Film Festivals nordiske konkurrence, mens ’Blinkende Lygter’s Eric Kress fik prisen for bedste fotografering
6. februar 2001

Filmfestival
’Jeg elsker mænd!’ skulle et af medlemmerne i Göteborg Film Festivals kvindelige jury have erklæret efter visningen af Knut Erik Jensens Cool and Crazy om et mandekor med medlemmer mellem 25 og 95 år fra det lille fiskersamfund Berevåg i Nordnorge. Det fortalte juryleder Monika Tunbäck-Hanson, inden hun afslørede, hvilken film Susanne Bier, Ella Lemhagen, Berit Nesheim og Auli Mantila havde kåret som vinder af festivalens nordiske konkurrence.
Knut Erik Jensen meldte tilbage på kommentaren til hans elskelige dokumentarfilm, da han takkede for æren og de 100.000 kroner. Han sagde, at han efter at have hørt om festivalens kvindelige jury havde bestemt sig for at lave en film om et mandekor, og det havde tilsyneladende fungeret. Andre end juryen har imidlertid også kastet sin kærlighed på skildringen af de vejrbidte mænd, der finder sammen om at synge højt frem for nødvendigvis godt. Filmen er set af 26.000 i Norge på blot to uger, hvilket er meget for en smal biografdokumentar.
Blinkende Lygters fotograf Eric Kress vandt Kodak Nordic Vision Award for »med præcision og følelse at have skabt billeder og atmosfære til en anderledes og velformuleret historie.« Under hans prisoverrækkelse vistes det klip fra filmen, hvor Nikolaj Lie Kaas skyder et egern, og det var ikke det heldigste valg på en festival, der har haft dyreværnet på nakken for sin vignetfilm, hvor en hamster dør af overstrengelse ved at skulle løbe en filmprojektor i gang.
Blinkende Lygter har fået en flot modtagelse på festivalen, men der blev ingen manuskriptpris til Anders Thomas Jensen. Den gik til Malin Lind Lagerlöf for manuskriptet til hendes mand Daniel Lind Lagerlöfs engagerende komedie Hans och Hennes om et ungt par, som prøver alt for at få børn og er ved at ødelægge deres parforhold undervejs.
Kåringen af den varme Cool and Crazys var en populær vinder, men mange havde tippet på den 26-årige svenske debutant Baker Karim efter den overvældende modtagelse af hans konkurrencefilm Fire kvinder. Karim har skrevet, produceret og instrueret filmen og indspillet den med amatørskuespillere på 21 dage med et totalt budget på 25.000 kroner.

Norden kan selv
Filmen følger fire unge kvinder en sommer i Helsingborg, hvor den ene filmer alt, de foretager sig. Med det søgende dv-kamera er vi med overalt, og filmen virker dokumentarisk omend alt er fiktion. Resultatet er et komplekst portræt af kvindernes kaotiske kærlighedsliv, som tager os med på toiletterne, i sengen, på abortklinikken, til polterabends eller sladderaftener, så man sjældent er kommet så tæt på det, kvinder snakker om og tænker på, når ingen udenforstående lytter. Det er både sentimentalt og råt, ærligt og fuldt af selvbedrag, og filmen har en sjælden energi og respektløshed.
Den afrikansk-fødte Karims film indskriver sig i den bølge af indvandrerfilm eller ’film af nysvenskere’, der det sidste år har tilført svensk film et frisk pust. Hans film tematiserer dog ikke problemer forbundet med fremmede kulturers møde med den svenske, som de fleste andre af filmene, der derfor er blevet vist i festivalens ’Double identity’-serie.
Blandt filmene er Josef Fares’ utroligt populære og morsomme komedie Jalla! Jalla!, som følger en ung indvandrermands forsøg på at sno sig uden om et arrangeret ægteskab. Temaet er det samme i Reza Baghers Vinger af glas, hvor en iransk pige kæmper for retten til at vælge selv. Begge er nomineret til en såkaldt ’Guldbagge’ for årets bedste svenske film sammen med Roy Anderssons Sange fra anden sal.
Reza Parzas stærke drama Før stormen om en arabisk mand, der hjemsøges af sin voldelige fortid, tager mere storpolitisk fat i problemet med to identiteter, men har ikke haft samme gennemslagskraft som de lettere og mere helstøbte ungdomskomedier.
Sverige producerede sidste år 38 spillefilm, hvilket er det højeste antal siden 1964. Med succeser som Tilsammans, der solgte over 800.000 billetter er der ikke noget at sige til, at optimismen er stor, og Göteborg Film Festival lader til at vokse med den større svenske selvtillid. Fokus er stadig på publikum, men filmmarkedet Nordic Event er ved at finde sin form, og der kommer stadig flere gæster.
I år var den mest kendte kultkongen John Waters, der på betingelse af et møde med Harriet Andersson præsenterede sin bizarre og som altid smagløse cinema outlaw-film Cecil B. DeMented. Ellers var der ikke meget stjerne-glamour over årets festival, men det er heller ikke intentionen.
Festivalen efterlader én med et billede af, at Norden kan selv i øjeblikket, og forhåbentlig får vi som publikum efterhånden øje på hinandens film.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her