Læsetid: 2 min.

Pendlere i alle biler, foren Jer...

Nu skal det være slut med solo-pendling i egen bil, mener nystartet Mobilitetsgruppe for hovedstaden
13. februar 2001

Rådgivningsfirmaet Rambøll Nyvig har taget initiativ til at nedsætte »Mobilitetsgruppen Hovedstaden«, der i løbet af de kommende uger skal undersøge interessen blandt storkøbenhavnske erhvervsvirksomheder for såkaldte pendlerplaner.
Pendlerplaner, der er velkendte i Holland, bygger på den enkle antagelse, at det er 10-15 gange mere økonomisk for samfundet at styre efterspørgslen efter den daglige transport end at fortsætte med at udbygge vejnettet. For forholdsvis få midler kan tog, bus, cykel eller samkørsel udvikles, så disse transportformer kvalitetsmæssigt kan konkurrere med solo-bilpendling.
Ideen er, at en virksomhed kan henvende sig til Mobilitetsgruppen, som herefter påtager sig at udarbejde en helhedsplan for, hvordan medarbejderne kan pendle mere økonomisk og samtidig miljørigtigt – enten ved at køre flere i hver bil, eller ved at cykle, tage bus og tog, spadsere osv.
Hver eneste dag pendler omkring 167.000 personer til og fra København og Frederiksberg kommuner, så potentialet er helt sikkert til stede, mener Hellmuth Christian Stuven fra Mobilitetsgruppen Hovedstaden. Han tilføjer, at de hollandske erfaringer viser, at både den enkelte medarbejder, den enkelte virksomhed og samfundet kan spare penge – samtidig med at miljøbelastningen bliver mindre.
Gruppen har netop sendt en brochure ud til en række virksomheder for at lodde stemningen, ligesom en række mulige samarbejdspartnere som DSB, Ørestadsselskabet, Vejdirektoratet, kommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd m.fl. har modtaget en orientering.

Lap en cykel
»Virksomheder er f.eks. ofte generet af, at medarbejderne mangler p-pladser til deres biler. Konsekvensen er, at man hver anden time må styrte ud og proppe penge i parkometrene. Disse virksomheder vil med fordel kunne få lavet en pendlerplan,« siger Helmuth Christian Stuven.
– Og hvad kan I så tilbyde?
»Det afhænger selvfølgelig af den konkrete situation. Men tanken er, at Mobilitetsgruppen skal fungere som igangsætter. I Holland er der større tradition for, at medarbejdernes pendling er en del af virksomhedernes profil, men herhjemme er der ikke rigtig nogen, der tager ansvaret for den slags initiativer. Det er det, vi kan gøre.«
Som et tænkt eksempel på, hvad Mobilitetsgruppen nærmere forestiller sig, nævner Hellmuth Christian Stuven en virksomhed, hvor en række medarbejdere egentlig gerne ville cykle til og fra arbejde, men af forskellige årsager bliver det ikke rigtigt til noget.
»Der kunne vi så undersøge, hvad det er, der konkret blokerer: Er det manglen på aflåst cykelparkering, eller er det muligheden for at få et brusebad, der skal fremmes, eller skal man kunne låne regntøj hos receptionisten, eller få cyklen lappet – den slags ting kan vi kortlægge og derigennem få blokeringerne fjernet.«
– Hvem skal så betale for en pendlerplan?
»Hvis man skal gøre som i Holland, så skal de enkelte virksomheder kun betale et minimalt beløb, mens hovedparten af udgifterne afholdes af f.eks. de regionale eller lokale myndigheder, som jo sparer penge til vejbyggeri,« lyder det fra Mobilitetsgruppen, der har modtaget støtte fra Den Grønne Jobpulje.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu