Læsetid: 3 min.

Verden set fra Berlin

Filmfestivalen i Berlin samler for 51. gang film fra hele verden – i år er ’Italiensk for begyndere’ eneste nordiske bidrag i hovedkonkurrencen
2. februar 2001

(2. sektion)

Filmfestival
Det er næppe forbigået nogens opmærksomhed, at Lone Scherfigs Italiensk for Begyndere har gjort alle negative tanker om Dogmereglerne til skamme, eller at den publikumsmæssigt er blevet den mest succesfulde i rækken.
Den 9. februar skal filmen stå sin internationale prøve, når den bliver vist i det store palæ på Potsdamer Platz under den internationale filmfestival i Berlin.
Af de fire første Dogmefilm blev kun Festen en succes hos det udenlandske publikum – hvad Scherfigs charmerende komedie kan gøre ved det, ved vi måske mere om den 18. februar, hvor det afsløres, om filmen har vundet en Guldbjørn. Det er ikke umuligt, selvom konkurrencen er hård, men den kendsgerning, at Italiensk for begyndere allerede tidligt blev tilbudt at være med i den prestigefyldte konkurrence, er en præstation i sig selv.
Danmark deltager også i børnefilmkonkurrencen med Natasha Arthys Mirakel og Jannik Hastrups Cirkeline – ost og kærlighed.

Engelsksproget tyngde
Når filmfestivalen åbner den 7. februar, er det med
Jean-Jacques Annauds 95 millioner dollar dyre og europæisk producerede Enemy at the Gates. Den engelsksprogede krigsfilm om slaget ved Stalingrad blev optaget i Babelsberg-studierne uden for Berlin under sidste års festival, og var næsten selvskrevet til en god placering i programmet.
Men den er ikke kommet med i hovedkonkurrencen, hvor 23 spillefilm fra hele verden er sluppet gennem nåleøjet. Om det for tredje år i træk bliver en amerikansk film, der løber med Guldbjørnen, afgøres af en ni mand stor, international jury med den amerikanske producer Bill Mechanic i spidsen. Ud over en Guld- og Sølvbjørn til bedste film gives også priser til bedste instruktør, skuespillere m/k samt for en enestående præstation.
Ved et kig på hovedprogrammet er det antallet af amerikanske og engelsksprogede film, som springer i øjnene. At festivalen har sit udspring i den kolde krigs Vestberlin og i høj grad blev etableret som en politisk markering af byens tilhørsforhold til vesten og i opposition til naboerne bag Jerntæppet, er dog ikke eneste grund til, at den synes at lefle for USA. Festivalens ledelse har for længst indset, at de amerikanske filmstjerner kan give begivenheden noget af den opmærksom, som ellers kun tilfalder den franske konkurrent i Cannes.

Verdens filmscene
I hovedkonkurrencens stærke felt af engelsksprogede film vækker især Oscarkandidaterne Traffic af Steven Soderbergh, Chocolat af Lasse Hallström og Finding Forrester af Gus van Sant opmærksomhed.
Men også ’smallere’ instruktører som Michael Winterbottom (The Claim), John Boorman (The Tailor of Panama), Mike Nichols (Wit) og Spike Lee (Bamboozled) må regnes som seriøse konkurrenter til Italiensk for begyndere.
Men heldigvis har Moritz de Hadeln, der har ledet festivalen siden 1979, i sit sidste år på posten ikke svigtet det, som alligevel gør Berlinalen til noget særligt, nemlig at være et spejl af den internationale filmscene fra øst til vest. Det er altid mest udpræget i de parallelle konkurrencer Panorama og Forum, men i år også i hovedkonkurrencen.
Således præsenteres fem film fra Asien, én fra henholdsvis Kina, Sydkorea og Taiwan og, for første gang siden 80’erne, to fra Japan: Go Rijus kærlighedsfilm Chloe og Masato Haradas gyser Inugmai.
Fra Frankrig kommer blandt andet Catherine Breillats A Ma Soeur, Patrice Chereaus Intimacy og Felix et Lola af Patrice Leconte, der snart er aktuel herhjemme med sin forrige film, Enken fra Saint Pierre.
Udover tyrkiskfødte Ferzan Ozpeteks Le Fate Ignoranti er Italien repræsenteret af Guiseppe Tornatore, der forsøger at vende tilbage til sin succesfulde Mine aftener i Paradis med endnu en barndomserindring, Malène.
Om Italiensk for begyndere kan klare sig i det fine selskab, ja, det ved vi meget mere om, når festivalen slutter den 18. februar.

*Jacob Neiiendam er freelance filmjournalist og nordisk korrespondent for branchebladet Screen International

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her