Læsetid: 2 min.

Bedste bud

2. marts 2001


(2. sektion)

*På Grønningen folder navnlig tre kunstnere sig suverænt ud: Det er gæsten Malene Bach, der har skabt en farveglad syntese mellem maleri og installation i foyeren, det er medlemmet Stig Brøgger, der på en kæmpemæssig væg på førstesalen i en maleriinstallation fabulerer i et veloplagt popsprog, og det er gæsten Cai-Ulrich von Platen, der i sit kæmpemæssige maleri på 21 kvm til æressalen lader svævende verdener og tider finde sammen.
Grønningen, Charlottenborg. Dgl. 10-17. Til 18. mar.

*Skrigets Ekko. Hovedværker fra Edvard Munchs vilde, ekspressive periode i slutningen af 19. århundrede og frem, suppleres på denne fremragende replikudstilling med værker af senere kunstnere, der er inspireret af Munch.
Arken. Ti.-sø. 10-17, on. 10-21. Til 5. jun.

*Preben Hornung. Billeder. Den retrospektive udstilling med en af de meget interessante enegængere i dansk kunst blev i efteråret vist i Aarhus Kunstmuseum og anmeldt af Peter Laugesen her i bladet den 9. september sidste år. Det drejer sig om værker fra perioden 1949-89.
Kunstforeningen, Gl. Strand 48. Ti.-sø. 11-17. Til 16. apr.

*Magnum Verden NU er en 50-års jubilæumsudstilling for verdens mest prominente og respekterede foto-gruppe. Gruppens 44 nuværende medlemmer scanner verden af i dag. Der kan ses fotos fra de seneste 10 år i:
Louisiana, Humlebæk. Dgl. 10-17, on. 10-22. Til 22. apr.

*Lyset på bunden af floden I Gerz Feigenbergs verden af myte og drøm, erindring og udviklingshistorie forsøger Lars Mikkelsen og Thomas W. Gabrielsson at fægte sig fri af en binding – og dog. En episodestrøm af skæve litterære og teatralske billeder fulde af salt liv og spillende indre lys.
Kaleidoskop. Til 17. mar.

*Blasted Den engelske dramatiker Sarah Kane er for første gang forløst på en dansk scene med et stykke, der kan få selv den mest blaserte teatergænger i bevægelse. Så anderledes oprivende end nogen avisreportage eller filmatisering af krigens gru kan fremkalde, så uafviseligt veludført at man bagefter ikke kan glemme det elektrificerede rum, man var hensat i. For man kommer umanerlig tæt på de to kuldslåede, der mødes hemmeligt på hotelværelset. Det lykkedes skuespillerne Lisbeth Wulff og Henrik Prip at få os til at føle lige dele indlevelse og afsky for det, der foregår. Det handler om overlevelse, åndeligt såvel som korporligt.
Instruktion: Jens August Wille. Café Teatret. Til 3. mar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her