Læsetid: 3 min.

Bilblad har forkvaklet syn på køretøjer

FDM’s medlemsblad MOTOR gør det ufarligt at køre i bil, mener trafikforsker
23. marts 2001

(2. sektion)

Synsvinkel
FDM’s medlemsblad Motor har forandret sig radikalt de seneste 30 år, mener transportforsker Jörg Beckmann. Bilens role i samfundet afspejles i bladets forsider gennem historien. I dag er bladet nået så langt, at den nedtoner alle fareelementer forbundet med, at der findes biler i bybilledet, mener han.
»Faremomentet nedtones ved at fokusere på teknologiske løsninger, selvom disse også kan være risikofyldte,« siger han. Jörg Beckmann har de seneste tre år forsket i FDM’s mobilitetssyn på Sociologisk Institut ved Købehavns Universitet gennem et ph.d.-stipendiat fra Transportrådet. I næste måned afleverer han sin ph.d.-afhandling om bilisme som socialt og kulturelt fænomen med fokus på mobilitet og risici forbundet med automobilitet, det vil sige den mobilitet, der følger af at eje en bil.
»Jeg har forsøgt afdække FDM’s syn på mobilitet og risici gennem medlemsbladet Motor,« siger Jörg Beckmann.
»Ikke FDM’s verdenssyn, men deres syn på mobilitet. Spørgsmålet har været at finde de afgørende faktorer i FDM’s definition af risici. Hvordan ser man risici i forhold til automobilitet i foreningen?« I afdækningen af FDM’s risikoopfattelse har Beckmann anvendt FDM’s syn på mobilitet som ledetråd. Motor er et ideelt sted at starte analysen, da bladet fungerer som et kulturelt filter i forhold til FDM’s syn på mobilitet og risiko.

Mennesket forsvinder
Jörg Beckmann har møjsommeligt analyseret alle forsider af Motor siden bladets start i 1961 til 1996 ud fra tre kriterier:
*Hvad er menneskets funktion på forsidebilledet?
*Hvad er bilens funktion?
*I hvilken tids-rumlig sammenhæng er bilen indsat i?
»Det viser sig, at personerne på forsidebillederne over en årrække helt forsvinder, så der til sidst kun er bilen tilbage. Først forsvinder brugerne af bilen, dernæst forsvinder eksperterne også, det vil sige FDM’s servicefolk, politibetjente – altså personer der arbejder med bilrisici. I dag er der oftest kun biler på forsiden, ingen mennesker,« siger Jörg Beckmann.
»Hvor bilen før var en statist i en eller anden social sammenhæng, er den nu blevet centrum. Man kan se, at formålet med forsiderne ikke længere er at normalisere fænomenet automobilisering. Det var nødvendigt i 1960’erne, hvor bilen og den livsstil, der fulgte med, for alvor blev introduceret i det danske samfund. I dag er læseren vænnet til bilen, hvorfor det ikke længere er nødvendigt at indplacere bilen i sociale sammenhænge. Nu fokuserer man udelukkende på de tekniske og æstetiske detaljer ved bilen,« siger han.
Desuden er den tidsrumlige sammenhæng, som bilen indgår i, blevet forandret. Bilen indgår ikke længere i en ’naturlig’ sammenhæng, hvor man normalt finder køretøjer, for eksempel på gaden eller parkeringspladsen. I dag er bilerne på forsiden i stedet blevet placeret i abstrakte og atypiske omgivelser – Legoland og stranden kunne være to eksempler.

Løsning = nyt problem
»Udviklingen af forsiderne af Motor kan kondenseres til et syn på automobilitet og de risici, der følger i kølvandet på denne mobilitet. Jeg mener, at FDM tager faren ud af risici. De tilbyder løsninger, for eksempel airbags som løsning på trafikuheld, katalysatorer som løsning på miljøproblemer. Og alle løsninger har en teknisk karakter,« siger Jörg Beckmann.
»Problemet er, at man ikke indtænker, at hver løsning afføder et nyt problem. De første airbags kvalte børn på forsædet. Og hvordan vil Dansk Cyklistforbund egentlig se på airbags som løsning på trafikuheld?«
For Jörg Beckmann er det derfor vigtigt at pointere, at bilen minimerer – og skaber – risici på én og samme tid. Samlet set er Motors syn på mobilitet gået fra at være socialt til at være teknologisk. Den meget kritik af biler dækkes til og forsvares ved at tale om noget helt andet. I stedet for at beskæftige sig med bilens rolle i samfundet, beskæftiger man sig med teknologi.
»Det er et hensynsløst og indsnævret syn på mobilitet, der ikke tager hensyn til andre end bilejerne«, siger Jörg Beckmann.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her