Læsetid: 4 min.

Film i tv

9. marts 2001

(2. sektion)

*Jessica Lange fik Oscar for sin præstation som Carly, den hjemmegående sexbombe af en majorfrue i Tony Richardsons sidste film inden sin død af aids i 1991. Blue Sky blev først udsendt i 1994 og forvirrede gemytterne med et kvindeportræt, man hverken før eller siden har set magen til i en amerikansk film. Carly er efter amerikanske normer ikke så lidt af en ’nymfoman’, der trods sin husmor-status tillader sig at flirte til højre og venstre og – boblende fuld af sensuel livsglæde – optræde som mændenes filmstjerneflotte ønskedrøm, når der spilles op til fest. Men hvordan er det at være gift med denne erotiske vulkan, når man lever i de tidlige 1960’eres regelbundne, amerikanske officersmiljø? Tommy Lee Jones spiller ægtemanden Hank, en militæransat atomvidenskabsmand, der med stille styrke elsker sin smukke kone trods hendes udsving, og dem er der mange af. For Carly er et psykisk skrøbeligt menneske, der veksler mellem nedtur og opstemthed og snart er kærlig og betænksom, snart hensynsløs og selvcentreret. Filmen, der er en af englænderen Tony Richardsons bedste, bygger på Rama Laurie Stagners fortælling om sine forældre og medtager også barnesynsvinklen: Det problematiske ved at have en mor, der nærmest virker som en forvirret storesøster og da også kalder sin mand Daddy. Det meget facetterede portræt af Carly udbygges med et plot omkring hærens hemmelighedsomgærdede atomprøvesprængninger, men det er ikke her, filmen har sin styrke. Den ligger i Jessica Langes udfordrende og kompromisløse portræt af en grænseoverskridende kvinde, der både oplever tilværelsens ekstatiske og smertelige ekstremer.
Blue Sky. DR 2, fredag kl. 20.20-21.55

*Lone Scherfig, der har skrevet og instrueret den romantiske succes-komedie Italiensk for begyndere, lavede i 1998 familiefilmen Når mor kommer hjem, som også blev en af årets største publikumssucceser. Filmen er et moderne hverdagseventyr om en mor, der ikke lever op til normen for god opførsel, og hendes børn, som både oplever det spændende og det uhyggelige ved at få lov at bestemme det hele selv. – Tre søskende på 11, 8 og 5 år bliver alene, da deres ubetænksomme mor, spillet af Ann Eleonora Jørgensen fra Italiensk for begyndere, sendes i fængsel for butikstyveri, og børnene får familie-lejligheden for sig selv. I starten er det en fryd at leve af slik og chokolade. Børnene skaber deres egen verden af leg og lystopfyldelse, og det er her, filmen har sine bedste scener, når den svinger med på den nyvundne barnlige lyksalighed.
Børn kan klare mere, end man tror, men der er jo grænser, og så må filmen til at skrue alvorsminen på, for når børn ikke bruger de officielt vedtagne kanaler, er hjælpen ikke lige ved hånden, og sulten melder sig. Alvoren klæder filmen mindre godt og skurrer mod den tidligere kådhed, og Ann Eleonora Jørgensens muntre fængselsmor synes som helhed hentet ud af en lidt for lyserød ønskedrøm. Lone Scherfig har sammen med Jørgen Kastrup skrevet manuskriptet frit efter en roman af Martha Christensen, og blandt de voksne medvirkende ses Lars Kaalund, Birthe Neumann og Bjarne Henriksen. De tre børn spilles af Kasper Emanuel Stæger, Clara Johanne Simonsen og Pernille Kaae Høier.
Når mor kommer hjem. DR 1, lørdag kl. 19.55-21.10
nPaul Auster, stor forfatter, og Wayne Wang, loyal instruktør, inviterer os ind i Auggie Wrens cigarbutik i Park Slope, Brooklyn. I disse jævne omgivelser fortæller Auggies kunder og bekendte mangen en historie. Auggie gestaltes blidt af den ofte så toughe Harvey Keitel og har – i storbyernes storby New York – indset, at småt er smukt, og derfor har han indrettet sin cigarbutik med tilhørende omgivelser som egen omhyggeligt kortlagte ø i menneskehavet. Det kunne være blevet tuttenuttet, men er i stedet et skarpt sanset hverdagsbillede, der udvider sig til en mosaik af skæbner. Filmen satser ikke på drama eller fortællespænding i gængs forstand, men blander personernes egne fortællinger og forestillinger i en anekdotisk legering af visdom og vid.
William Hurt har en større rolle som en skriveblokeret forfatter, og desuden ses navne som Forest Whitaker, Stockard Channing og Ashley Judd. Makkerne Auster og Wang lavede en slags fortsættelse, Blue in the Face, der også blev udsendt i 1995, men ikke havde den samme substans
Smoke. TV2, lørdag kl. 22.15 -00.05

*David Bowie har været med i lidt af hvert, hvad angår film, og vampyr-gyseren Hunger fra 1983 er bestemt ikke noget at prale med over for filmiske finsmagere. Til gengæld er den en af den slags ’gode dårlige’ film, det kan være lumsk underholdende at se, hvis man holder de mere rationelle hjerneceller på standby. Bowie har kun en birolle, desværre, for han er glimrende som hovedpersonen Catherine Deneuves vampyr-mand, der har levet af blod siden det 18. århundrede, men nu ældes i lyntempo – hvilket sker i et spektakulært skred fra ynglinge- til oldingestatus. Ellers er det filmen, hvor Catherine Deneuve fører sig frem som smart New Yorker-vampyr, der har sine aflagte elskere liggende på et dekorativt dueslag af et loft. Også hun har besvær med blodtilførslen og trues af ælde, og derfor slår hun sig på Susan Sarandons læge. De to dejlige damers vampyriske kærlighedsmøde er et af filmens højdepunkter.
Instruktør er Tony Scott, der er bror til den mere talentfulde Ridley, og har en endnu mere dekadent smag for reklamefilmsagtige billedraffinementer.
The Hunger/Hunger. TvDanmark 1, søndag kl. 22.00-23.55

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu