Læsetid: 4 min.

Film i tv

2. marts 2001

(2. sektion)

*Rauol Walsh var en af det gamle Hollywoods mest energiske fortællere, og når han havde en – i hvert fald delvis – god historie som her, skabte han slagkraftig underholdning. Her beretter han om lastbilschaufførers hårde hverdag, når de kører frugt og grøntsager ud til markederne og risikerer livet ved rattet af lutter udmattelse. Det gælder om at tjene nok til at blive sin egen herre. Humphrey Bogart og George Raft er de stræbsomme chaufførbrødre, der dog også får tid til at gæste en landevejs-beværtning, hvor Ann Sheridan er superb som den rapkæftede pige bag bardisken. Hvad der begynder som socialrealisme anno 1940 ender som sturt melodrama, da den unge femme fatale Ida Lupino lægger an på Raft. Ikke særlig stilrent, men har man smag
for den gammeldags Hollywood-stil, går man ikke helt forgæves.
They Drive by Night/De kører om natten. Sverige 1, kl. 22.55-00.30

*Kult og kitsch – ja, hvorfor ikke? Det er relativt sjældent, at de serie-oversvømmede tv-kanaler byder på uforfalsket filmkunst, så det er kun velkomment, at man diverterer med lidt specielle sager, som ikke er kværnet konforme af de nyeste seertalsfodrede underholdningsmaskiner. Eventyrrejsen er dansk folke-kitsch i farver fra dengang i starten af 1960’erne, da »selskabsrejserne«, som de hed, for alvor tog fart og bragte oplevelses- og kontakthungrige danske turister sydpå, først mest i busser, dernæst i fly. Med en djærv Bodil Udsen som humørspreder kan vi nyde Tyrol med krostuehygge, Rom med Petersplads og Venedig med gondoler. Nede sydpå filmdebuterer Dario Campeotto som det, han er, en italiensk smørtenor og hjerteknuser, og den godhjertede Udsen redder selskabets uheldige unge heltinde – spillet af Vera Stricker – fra at blive droppet på halvvejen. Pigen har forelsket sig i en bedragerisk tryllekunstner (Preben Mahrt), og det gjorde man ikke ustraffet i dansk film. Hun står til eksklusion fra det ’gode’ selvskab, men Udsen forbarmer sig. Samme Stricker døde i øvrigt nogle måneder, inden filmen blev udsendt, kun 25 år gammel, og var en af datidens bedste fremstillere af danske hverdagspiger. En anden halv-stjerne, der døde ung, var Claudia Jennings, oprindeligt Playmate of the Year, siden kaldt Queen of the Drive-In Movies op gennem 1970’erne. En trafikulykke satte i 1979 punktum for en karriere, der gjorde hende til lidt af en kultfigur, en slags hvid Pam Grier. Den kropsfagre Jennings medvirkede i kontante knaldfilm som en handlekraftig og selvbevidst heltinde, der med uortodokse midler hævdede sit køns rettigheder. I Unholy Rollers fra 1972 folder hun sig på alle måder ud i Roller Derby-miljøet, hvor der gås korporligt til sagen på rulleskøjter i et showpræget udskilningsløb. Råt for usødet og exploitation i reneste aftapning.
Eventyrrejsen. DR 1, lørdag kl. 20.30-22.15
Unholy Rollers/Seje sild på skøjter. TvDanmark 2, lørdag kl. 02.25-04.00

*Filmkunst – den ægte vare – kan ugen dog også byde på, oven i købet af klassiske instruktører, hvis arbejder sjældent ses på skærmen. Den japanske Akira Kurosawa, bedst kendt for De syv samuraier, optog Dersu Uzala som en japansk-sovjetisk coproduktion i 1975 og vandt en Oscar for den monumentalt fortalte beretning om pelsjægeren Dersu og topografen Arsenjev, der ved århundredets begyndelse udforsker fjerne egne i Øst-Sibirien. Der vokser et venskab frem mellem den naturkyndige, men ellers udannede Dersu og hans lærde videnskabelige makker. Dersu har levet hele sit liv i de store skove, uden megen kontakt med civilisationen. Men hjertets dannelse ejer han i rigt mål, og filmen hævder det udsletningstruede naturmenneskes – og dermed naturens – ret til overlevelse. Italieneren Michelangelo Antonioni var et ef 50’ernes og især 60’ernes toneangivende navne, bedst kendt for L’avventura (De elskendes eventyr) og Blow Up fra swinging London. Men også L’eclisse (Ukendte nætter ) fra 1962 er en typisk Antonioni-film, med hans muse, den underdejlige Monica Vitti, i hovedrollen som en ’fremmedgjort’ ung overklassekvinde, der vandrer rundt i modernismens ingenmandsland uden faste holdepunkter. Hun har et emotionelt utilfredsstillende forhold til børsmægleren Alain Delon, og Francisco Rabal ses som ubeslutsom elsker. Men filmen er først og fremmest mindeværdig for to berømte afsnit: Den skarpe skildring af den italienske børs som et absurdistisk helvede og den magiske slutning, som fremmaner et stævnemøde, hvor ingen af parterne dukker op. Mens mørket falder på, skabes der med rendyrket billedpoetiske midler en fornemmelse af fravær og ubestandighed.
Dersu Uzala. DR 1, lørdag kl. 00.05-02.30
L’eclisse/Ukendte nætter. TV2, søndag kl. 23.45-01.45

*Tom Hanks fik en af sine talrige succeser i rollen som den amerikanske astronaut Jim Lowell, der i 1969 var med på rumfærd nummer to, Apollo 13 – den, der slog fejl. Det kunne lyde som en gevaldig nedtur, men Ron Howards ellers relativt neddæmpede film får selvfølgelig selve redningsaktionen vendt til rumprogrammets finest hour – hvad den vel egentlig også var, hvis man ser på de reddede menneskeliv. Da Hanks – sammen med sine to med-astronauter, spillet af Kevin Bacon og Bill Paxton – når til vejrs i vægtløs tilstand, kan han selvfølgelig ikke styre sit indre legebarn, men løftelsen er kortvarig: En iltbeholder eksploderer og beskadiger servicemodulet, og månelandingen må opgives. Hvorpå en bitter, kasseret astronaut kommer ind i heltevarmen som den, der sørger for at trioen reddes. Ron Howard har instrueret dygtigt og til tider sensitivt, og gode navne som Ed Harris, Gary Sinese og Kathleen Quinlan ses i biroller.
Apollo 13. TV3, søndag kl. 21.00-23.40

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu