Læsetid: 2 min.

Klip

16. marts 2001

(2. sektion)

*Ang Lee styrkede sine Oscar-chancer, da hans forbløffende succes-film Tiger på spring, drage i skjul for nylig vandt det amerikanske instruktørforbunds pris som årets bedste i konkurrence med sværvægtere som Ridley Scotts Gladiator, Steven Soderberghs Traffic og Cameron Crowes Almost Famous. – Lees film trækker i stimevis af amerikanere i biografen, selv om den har det hidtil uovervindelige handicap ikke at være engelsk-sproget. I anledning af prisen appellerede Lee til, at instruktører og producenter tænker i andre baner end mainstream: »Mainstream-filmene er dyre og skaber angst hos instruktører og producenter. Forretningsfolk snarere end kunstnere bestemmer over dens slags film. I gamle dage skabte Hollywood fantasi-film som min, men den evne synes man ikke længere at have. Så der skal en fremmedsproget film til for at genskabe denne
ultimative biografoplevelse,« sagde Lee.

*Martin Scorsese En af de film, der stilles størst forventning til i 2001 er Scorseses Gangs of New York, der er ved at blive færdigoptaget i Roms Cinecittà. Med et budget på den nette sum af 90 millioner dollars er det Scorseses langt dyreste film hidtil, og den har et af tidens hotteste navne, Leonardo DiCaprio, i hovedrollen som en ung bølle, der vokser op i Manhattans irske indvandrer-slum i midten af 1800-tallet. Scorsese vender altså tilbage til den tidsperiode, han brugte i Uskyldens år, men i en langt barskere sammenhæng, for det drejer sig om et voldsomt hævndrama og en voldelig rivalisering mellem banderne Dead Rabbits og Native Americans. Basis for filmen er en dokumentarisk bog fra 1928 af Herbert Asbury om New Yorks tidlige gangster-bander.

*Stumfilmklassikere kan også dukke op på video. British Film Institute (bfi) står bag genudsendelsen af Robert Siodmaks og Edgar C Ulmers tyske Menschen am Sonntag, der følger en gruppe unges weekend-fornøjelser i det herrens år 1930. De senere verdensberømte filmnavne Billy Wilder og Fred Zinnemann var også involveret i den banebrydende realistiske film, men endte i Hollywood i lighed med de to instruktører – på flugt fra nazi-Tyskland. Men her er altså mulighed for et tilbageblik til en relativt idyllisk Weimar-tid, hvor tysk film endnu myldrede med talent.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her