Læsetid: 3 min.

Metafysisk kryds

Hotel Pro Forma eksperimenterer i digital performance, der har premiere i afte
29. marts 2001

n

Cross-over
Det startede for to år siden. Og det har premiere i København i dag: Den digitale life performance Site Seeing Zoom.
Lederinden af det uundgåeligt eksploderende totalteater Hotel Pro Forma, Kirsten Dehlholm, modtog for to år siden to millioner øremærkede kroner til at krydse sin kunst med digitale medier. Hun kiggede til siderne. Og fandt den i Paris baserede kunstnergruppe Crosscross, som er specialiseret i at invadere den digitale teknologi kunsterisk.
Navnet Crosscross er ikke ganske tilfældigt. Som de fleste dygtige danskere vil vide, betyder det krydskryds. Krydset er forestillingens centrum og krydsningen den æstetiske strategi. Det i teatersammenhæng traditionelle tête-á-tête forhold mellem scene og tilskuerpladsen er i Site Seeing Zoom afløst af et kryds af to store lærreder, som publikum forventes at cirkulere omkring. De to lærreder bliver i krydsningen til otte små, som projektorer dekorerer med digitale billeder.
Guil Hadad fra Crosscross forklarer scenens avancerede arkitektur under henvisning til sit begreb om navigation:
»Hver eneste tilskuer tvinges til at navigere i overskuddet af billeder. Til at vælge til og fra og dermed til at skabe sit eget individuelle kunstværk. Selvfølgelig kan man sige, at scenen på den måde reflekterer informationssamfundet. Men for mig er det vigtigere at fremhæve, at menneskene altid har navigeret. Det er et grundvilkår, som de digitale medier er gode til at afsløre; men det er ikke opfundet i teknologiens tidsalder. I et klassisk teaterstykke går tilskuerne også ud med individuelle oplevelser. De fokuserer på forskellige ting.«

Hukommelse
Site Seeing Zoom handler om hukommelse. Om hvordan mennesker strukturerer erfaringer. Og om hvordan computere lagrer information som en anden type erfaring. Den menneskelige og den digitale hukommelse krydses. Naturligvis. Forfatteren Morten Søndergaard har begået 32 lyriske tekststykker, der repræsenterer fire forskeligge menneskers erindring. Hotel Pro Forma har derefter taget ord fra teksterne og brugt dem som søgeord på Internettet. Man har eksempelvis placeret søgt på ordet mælk. Og bagefter brugt nogle af søgemaskinens billeder, som digitale illustrationer til digtet. Det er en pointe, at de fire karakterer kun optræder virtuelt. Som ord fra højttalerne og som erindringer, der vises som digitale billeder på skærmene. Én skuespiller bevæger sig rundt om krydset. Han fungerer ifølge Guil Hadad som bindeled mellem det virtuelle rum og den konkrete scene.
»Vi blev nødt til,« siger Hadad, »at have et levende menneske som fokus for publikum. Som eksempel på et perspektiv, man kan navigere fra. Skuespilleren er ikke en dramatisk del af forestillingen. Han er tilskuernes guide.«
Kirsten Dehlholm peger på en anden funktion:
»Vi har forsøgt at bebo det digitale ved at gøre det sanseligt. Sanseligheden betyder, at man kan høre teksterne og se billederne, som man ser på kunst. Der er en kompleks mening bagved. Men man behøver ikke se lige ind i hukommelsens grundstruktur for at forstå det. Der er også en umiddelbar skønhed.«
Billederne panorerer over de otte lærreder. Som tilskuer ser man ind i en trekant af to lærreder. Hele tiden. Det enkelte lærred er fladt, de to sammen skaber et perspektiv, der antyder dybde.

Mellem 2d og 3d
»Jeg har reflekteret over rummet mellem 2d og 3d. Der må være noget mellem den anden og den tredje dimension. Det prøver vi at nå frem til her.«
Site Seeing Zoom rammer med sine krydser en tendens til at afsøge en erkendelse i området mellem digital og klassisk fremstilling. Som man for øvrigt i øjeblikket også kan iagttage på Gunner Willes udstilling Det Evige – Univers – og Sofa på Museum for Samtidskunst i Roskilde.
Motiver som det evige og univers antyder en ny orientering fra det strikte æstetiske mod et metafysisk spørgsmålstegn. Man kunne nævne Peter Greenaways turnerende udstilling Flying over water, som også i krydset mellem de traditionelle kunstarter fortæller videnskabens historie, som en stor fortælling, der er gået under. Man kunne nævne mange flere. Kirsten Dehlholm slår ud med armene:
»Det her handler om det, som mennesket er: Barndom, krop, død og omgivelser. Så må vi lade de andre teatre fortælle om privatliv og par, der går fra hinanden. Som regel arbejder jeg ikke med traditionelle fortællinger. Men da Crosscross leverede hele konceptet om navigation, blev det muligt for mig at inkorporere fire karakterer i stykket. Pludselig blev jeg tvunget til at gribe tilbage mod en fortælling. Det var en slags rejse væk fra det menneskelige og tilbage igen.«

*Info: Yderligere information om Site Seeing Zoom fås på www.hotelproforma.dk. Hvor man også kan indhente information en foredragsrække, der afholdes fra den 4.-6. apr. i Kanonhallens foyer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu