Læsetid: 4 min.

En sang om en lille dreng

Amerikaneren Chris Wares fortælling om, hvad fadersvigt kan føre til, ’Jimmy Corrigan – The Smartest Kid On Earth’, er helt fortjent en af de sidste tiårs mest roste tegneserier
12. marts 2001

Ny tegneserie
Da The Cooper-Hewitt National Design Museum under det berømte amerikanske Smithsonian Institution sidste år afholdte en udstilling om kontemporær amerikansk design, var tegneseriehæftet Acme Novelty Library en af de udstillede genstande. Dette skete i respekt for Chris Ware, der ud over at tegne hæftets hovedserie, »Jimmy Corrigan – The Smartest Kid On Earth«, fra første nummer har lagt et grafisk koncept næsten uden sidestykke i den amerikanske hæfteverden, der normalt er præget af rutineprægede konsumprodukter.
Acme Novelty Library er bygget op, så det minder om svundne tiders postordrekataloger. Små annoncer for fiktive, snusfornuftige produkter står side om side med breve fra læserne og nidkært designede klippeark. Hæfternes formater veksler fra pocketbook på langs til udgivelser i A2-størrelse! Hovedserien om Jimmy Corrigan er holdt i en stram streg, der minder om Tintin-stilens klare linie, men mest af alt om gamle avisserier fra før 1930. Som et gammelt håndværk er det mesterligt udført, uden hensyntagen til, at jo længere tid det tager at kreere, jo mindre er timelønnen.
Acme Novelty Library prydes også af en række serier, der hylder de gamle tegnefilm, men det er og bliver hovedserien, der er det store trækplaster. Den handler om Jimmy Corrigan, der er vokset op uden en far og som voksen pludselig bliver konfronteret med sit fædrende ophav.
Den 36-årige Jimmy døjer med den klassiske problemstilling: Ingen far som balast mod en dominerende mor, og til trods for et fast job lider staklen af en kolossal mangel på selvtillid, der udelukker al form for social kontakt. Jimmy er kommet så langt ud i sin isolation, at han er en af dem, hvis død først bliver opdaget, når kommunen kommer for at lukke for gassen.

Drømmen om en far
Chris Ware bygger serien utraditionelt op. Episoder afløser hinanden midt på siden, og Jimmys tanker, drømme og mareridt virkeliggøres pludselig i striberne. I en række meget centrale flashbacks til Jimmys barndom følger vi årsagerne til voksenlivets depressioner. Vi er med tilbage i tiden, hvor den lille Jimmy dagdrømmer, at han tager af sin mors parfume og skrumper ind i størrelse, så han kan være i den raket, han har bygget. Men straks indfinder skrækken sig for, at moderen smider hans ting ud, fordi han har været væk i for lang tid.
Savnet efter en far er seriens altoverskyggende tema, da Jimmy ikke føler, at han i faderens fravær kan fylde moderens tilværelse tilfredsstillende ud. Når Jimmy møder en voksen mand, opstår der straks ideer til, hvordan han kan blive den nye far, så harmonien i den lille familie kan genoprettes.
I en episode følger vi en mand, der charmerer sig ind på moderen og overnatter hos hende, mens Jimmy ligger i sin seng i værelset ved siden af og håber på det bedste. Men det håbløse i projektet vises, da manden tilfreds med sit engangsknald tidligt om morgenen lister ud af huset.

Det der skal til
Tilbage i nutiden sidder den voksne Jimmy i sin Edvard Hopper’ske ensomhed i en sparsomt møbleret lejlighed i en forstad til Chicago. Ud af vinduet anes konturerne af Sears Tower – verdens højeste bygning – der stor og mægtig gør opmærksom på Jimmys lidenhed.
Konstant får han opkald fra sin mor, der det ene øjeblik vil hjælpe ham og det næste bebrejder ham for ukritisk at tage imod rådene. Med sin evige tilstedeværelse i telefonrøret efterlader hun sønnen med et skyldkompleks af dimensioner, så serien står som en lang deterministisk bekræftelse.
Denne mand, som langt fra er »The Smartest Kid On Earth« (men dog følelsesmæssigt på børnestadet), bliver en dag uden videre konfronteret med sin far. Han er en ældre småsnakkende mand og egentlig meget flink, men hvorfor han i sin tid skred fra det hele, afsløres ikke. Han har adopteret en mørk pige, som Jimmy også møder, og da faderen dør, kan Jimmy ikke overskue de mange følelser. Alligevel er det åbenbart det, der skal til, for at Jimmy kan udfries fra sit sjælelige fangehul. På de sidste sider tændes et lille håb, da Jimmy får skabt kontakt til en kvindelig arbejdskollega, og det syner ikke af meget, men det er som at vælte et bjerg for et plaget sind.
Det er intet mindre end gribende fortalt, et sensationelt tegneseriekunstværk fra Amerika, hvor normen inden for seriemediet er arketyper i superheltekostumer. Chris Ware fortæller historier fra virkelighedens dagligdag, hvor hovedpersonen er en tyndhåret stakkel med psykiske problemer, som selv ikke Superman kan løse. Serien om Jimmy Corrigan er bragt i de 14 første numre af Acme Novelty Library, men nu er hele herligheden samlet i en bog, tilvejebragt af Art Spiegelman, manden bag »Maus«, en anden af Amerikas store moderne seriefortællinger.

*Jimmy Corrigan, The Smartest Kid On Earth. 380 sider. Pantheon Books. 22 dollar hos www.amazon.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her