Læsetid: 2 min.

Science-fiction

Bradbury møder dansk provins
24. marts 2001

Udstilling
Poul Anker Bech står på den yderste kant, derude hvor inkongruente verdener glider ind over hinanden på vej mod andre galaktiske positioner, og sender hypersansede rapporter tilbage.
Foruroligende, fulde af halvkvædede mysterier eller de rene tableaugåder, som Monument for en glemt mand, ordknapt portrætterende et hus, en parkeret bil og en halvgemt statue i disetgrønt lys, herfra tager Rejseholdet direkte over... Ude på den rundede kiming svæver marker i en stemning tangerende Kevin Costners baseball-fiktion Field of Dreams, i skimrende tordenvejrsbelysning, eller en grå mark har sluppet fortøjningen og sejler ud i universet med et prisgivet enligt får som en isbjørn på en isflage. En science-fiction verden uden ord, oversanselige stillfotos af noget umuligt og uhåndgribeligt; noget som kun Bech har set.
Hvert eneste billede kildrer og pirrer. Ude i provinserne færdes ranglede knallerteksistenser i søgen efter noget, de ikke selv ved, hvad er. Fortabte, bissende flokdyr på vej mod... en ny tid, foreslår Bech, jeg tænkte nu mere på boltpistolen. Eller en slags Messias? Andre dage samles de om en havareret grønthøster i skarpt snelys eller om en folkevogn i iskold vinterskygge. Med andre ord, hvad er det for noget lort, vi mødes om i dag ?

Tavlen visket ren
Bechs verden står med benene i hver sin verden. Konkretisme møder hyperrealisme, overjordiske og kortlivede bobleverdener brister over den danske provins. En hyldemeter Bradbury og Alldiss møder den jyske højderyg, læg dig på ryggen i den solvarme lyng og lad billederne glide hen over pandens inderskærm – der har du dem,
Bechs stills. Men der er også en civilisationskritik på spil, som i det sært fortryllende skrækblik en hvid høne kaster fra sin verden mod et stykke vesterbro’sk byfornyelse – Ubegribeligt. Andre steder ser en sort hund ud på beskueren, mens den vender billedets besynderlige agerende ryggen. Og så er der stolene, der i Bechs univers har deres eget, løsrevne liv.
Denne udstilling udviskede den blanding af raseri og pessimisme, som to Charlottenborg-udstillinger i træk først på året havde hensat undertegnede i – vaskede tavlen ren, muntrede, åbnede og mildnede udsigten for forårssæsonens galleri- og museumsvandringer. Desværre var alle billeder solgt, men det passede meget godt med ugens manglende Lotto-gevinst.

*– vesten for månen. Poul Anker Bech i Galleri Susanne Højriis, Bredgade 63.Til 21. apr.

*Nina Davidsen skriver til dagligt om teater

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu