Læsetid: 4 min.

En by i Kina

Den økonomiske integration er øget mellem Hong Kong og Kina, og grænse-overgangen er travl som aldrig før
26. april 2001

HONG KONG/SHENZHEN – Toget glider lydløst nordpå gennem Hong Kongs Nye Territorier. En klingende klar kvindestemme annoncerer stationerne undervejs, først på engelsk – the next station will bee Tai Wo – så på cantonesisk og til sidst på det kinesiske hovedsprog, putong-hua.
De tre sprog – eller engelsk og de to kinesiske dialekter – giver et ret præcist billede af Hong Kong år 2001. Kina overtog området fra Storbri-tannien for fire år siden, men Hong Kong er stadig mødested for Øst og Vest og samtidig indgangsporten til Kina. Sidstnævnte endda i højere grad efter at Hong Kong blev til en særlig administrativ region i Kina.
Det engelske sprog stammer fra den britiske periode, men er stadig udbredt og meget nyttigt her i toget for de mange udlændinge, der ikke forstår kinesisk. Cantonesisk er for Hong Kong-borgerne og de fleste indbyggere i den sydkinesiske provins Guangdong, der grænser op til Hong Kong – og kinesisk, ja det er for alle andre, der ikke forstår det cantonesiske kaudervælsk.

Sid ikke på gulvet
Alle tre grupper har repræsentanter i toget. Der sidder den blege europæiske forretningsmand fordybet i The Economist. Ved siden af ham den mere aggressive Hong Kong-udgave af en bu-sinessman, der er i konstant og højlydt kontakt med omverdenen via mobiltelefonen og gerne står op for at markere sin travlhed.
Og så er der den lille gruppe af kinesiske turister, der både her i toget og i Hong Kongs gader skiller sig ud fra mængden ved deres lidt
usmarte tøj, udtrådte sko og en generel måben malet i ansigterne. De følger opmærksomt med, mens den tre-sprogede kvindestemme formaner passagererne om, at vi ikke må ryge i toget, ikke spytte og slet ikke sidde på gulvet – forseelser, der kan give bøder på op til 5.000 Hong Kong-dollar (ca. 5.300 kr.).
Efter en halv times togtur fra Hong Kongs centrum er vi fremme ved grænsestationen, Lo Wu.
Alle myldrer ud. Først Hong Kong-forretningsmanden – stadig talende i mobilen – og hans europæiske kollegaer, der alle har taget turen hundreder af gange før og derfor kender den lige vej gennem først Hong Kongs grænsekontrol og derefter den kinesiske.
For alle andre er grænse-overgangen en kaotisk oplevelse. Ganske vist opretholder Hong Kong-siden det engelsk-kinesiske, så det er relativt let at finde den rette kø, men derefter er alle skilte på kinesisk, og man havner med usvigelig sikkerhed altid i den forkerte kø på den forkerte etage. Forsøget på at finde vej igennem den puffende og masende folkemængde er som et udmattende forhindringsløb med indlagte overraskelser, som når man er lige ved at snuble over en laset tigger, der ligger udstrakt på gulvet og beder om penge med store, åbne sår på hænderne.

Mini-Hong Kong
Vel igennem grænsekontrollen træder man ud i Shenzhen. Byen, der for bare 10-15 år siden var en lille, kinesisk flække, men som i dag er en fuldvoksen storby, et mini-Hong Kong.
En bunke Hong Kong-dollar har bygget Shenzhen op næsten fra grunden. Her finder man for eksempel et funklende nyt stormagasin, der er bygget og ejet af Hong Kong-entreprenører og udelukkende henvender sig til Hong Kong-borgernes pengepung. Her kan kun betales med Hong Kong-dollar, men varerne er alligevel så billige i forhold til priserne i Hong Kong, at der er fuld gang i handelen.
Tusinder af Hong Kong-borgere krydser hver dag frem og tilbage over grænsen for at købe billigt ind i Kina eller gøre andre forretninger af langt større omfang. I dag er der mindst 75.000 Hong Kong-fabrikker, der har fem millioner beskæftiget i Sydkina med produktion af bl.a. legetøj til vestlige markeder.
54 procent af alle udenlandske investeringer i Kina kommer fra Hong Kong, så på det økonomiske område kan man sige, at det ikke er Kina, der har overtaget Hong Kong, men omvendt.

En kinesisk by
Intet tyder derfor på, at det kommunistiske Kinas overtagelse har ændret på Hong Kongs status som kapitalistisk højborg eller gjort Hong Kong mere kinesisk.
»Hong Kong har altid været en kinesisk by, men det er også en åben, international by,« siger den danske generalkonsul i Hong Kong, Jens Peder Jensen.
Der har heller ikke været tegn på, at de internationale virksomheder er søgt væk fra Hong Kong, sådan som mange frygtede i 1997.
»Nogle virksomheder er flyttet til Singapore og andre til Shanghai, men der er også kommet mange nye hertil,« siger han og peger på, at mange virksomheder vælger at etablere områdekontorer i Hong Kong som indgang til det kinesiske marked.
»Med Hong Kong-virksomheder som partnere risikerer man ikke at begå fejltagelser i Kina, fordi de kender landet.«
»Desuden har Hong Kong et velfungerende, britisk retssystem, mens Kinas er ret mangelfuldt, ja faktisk utroligt mangelfuldt,« siger Jens Peder Jensen.

Det bedste sted
Også Han Dongfang, kinesisk fagforeningsaktivist, der blev udvist fra Kina efter studenteroprøret i 1989 og siden har boet i Hong Kong, tror på områdets fremtid:
»I forhold til Singapore har Hong Kong den fordel, at der er direkte adgang til Kina, og de virksomheder, der vælger at etablere sig inde i Kina, f.eks. i Shanghai, får problemer med myndighederne,« siger Han Dongfang med henvisning til Kinas snørklede og ofte vilkårlige regler.
»Så Hong Kong er stadig det bedste sted at gøre forretninger,« siger han.
I øjeblikket er grænsen mellem Hong Kong og Kina lukket nogle få timer om natten, men der er planer om at holde den åben 24 timer i døgnet. Der er også planer om, at tognettet skal udbygges, så man kan køre direkte ind i Kina fra Hong Kong.
Men indtil videre skal grænsen passeres til fods, og på vej ud af Kina opdager Informations udsendte, at broen mellem grænseposterne er i to dæk: På øverste dæk myldrer folk ind i Kina og på nederste ud af Kina – og ind i Hong Kong. I dag er der tæt trafik i begge retninger.

*Dette er den femte artikel om Kinas Hong Kong. Tidligere artikler blev bragt 10., 11., 14. og 17. april. Serien fortsætter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu