Læsetid: 3 min.

Dansekunst uden alder

Kirsten Simones 50-års-jubilæum på Det Kongelige er en påmindelse om kontinuitetens fineste kvaliteter
28. april 2001

Kirsten Simones 50-års-jubilæum på Det Kongelige er en påmindelse om
kontinuitetens fineste kvaliteter

Ballet
Det er paradoksalt, at den smukke Kirsten Simone skulle komme til at fejre sit kunstnerjubilæum som en kærlighedshungrende heks, der er fuld af furiøs græmmelse over at være skumpelskud. Som ballerina kunne hendes skønhed næsten være en belastning, indtil der blev lukket op for erotikken i hendes store roller som Frøken Julie og Carmen.
Men det er i fin overensstemmelse med de bedste Bournonville-traditioner, at der er plads til alle aldre – deraf også Simones omsorg for de små balletbørn midt i de varme fremkaldelser og stående hyldest fra Dronning og publikum. Når ballet ikke er akrobatik, er der også plads til modenhed og fylde: Man kunne sagtens skabe en ballet til Kirsten Simone idag.
Den Kongelige Ballet kunne med fordel tænke i andre baner end blot at putte sine karakterdansere ind i rollerne som mødre og ammer. Andre kompagnier har ’ældrehold’, der bliver taget seriøst, og man kunne forestille sig adskillige moderne måder at anvende kunstnere som Lis Jeppesen og Heidi Ryom på. Sorella Englund har vist vejen, uden for Det Kongelige.

Billedbog
I anledning af 50-års-jubilæet har den grafiske designer Mia Okkels tilrettelagt en stilig ’billedbog’ om Kirsten Simone, at danse med sjælen. Man kan her følge den lange vej fra Parmagade til dagens fremtræden som Madge i Sylfiden. Samlivet med Det Kongelige Teater dækker mere end de 50 ansættelsesår, for Simone blev optaget på balletskolen den 12. august 1945 og hun stod første gang på scenen i 1946.
I de tider dansedes Bournonvilleskolerne dagligt af eleverne, og hendes debutrolle var Hilda i Et Folkesagn, med Erik Bruhn som Junker Ove. Det fremgår af bogen, at anmelderne heller ikke har forandret sig stort i det halve århundrede siden da: Svend Kragh-Jacobsen irettesatte instruktørerne Gerda Karstens og Niels Bjørn Larsen for ikke at kunne deres Bournonville og Kirsten Simone måtte læse, at ’Hendes Arme og Hænder var forkerte, Stillingerne ikke ret placeret’, ligesom Informations Allan Fridericia skrev, at der ikke var meget Bournonville-dans tilbage i forestillingen. Der må jo naturnødvendigt uafladeligt ske et tab af nuancer og finesser, men det er mere rystende i billedbogen om Kirsten Simone at læse, hvor lemfældigt Det Kongelige Teater stadigvæk omgås med dokumentationen af selv den allernærmeste fortids scenekunstnere. Der berettes om film, der er sporløst forsvundet, men heldigvis også om et retableret video-arkiv, der kan give en nødtørftig oplysning om svundne teaterglæder. Kirsten Simones og Mia Okkel’s Arkiv danner, sammen med tidligere balletmester Niels Bjørn Larsens optagelser af ballettens forestillinger et grundlag for teaterhistorisk forskning.
Forud for Sylfiden dansedes Balanchines abstrakte ballet Serenade, en beåndet træningssals-inspiration, ophøjet til et nyklassicistisk mesterværk. Der var betydelig præcision i afleveringen af de glidende passager til Tjajkovskij, og de tre ballerinaer Gitte Lindstrøm, Christina McDermott og Gudrun Bojesen skilte sig nydeligt fra deres partier.
Energien var tydeligt tilstede, også hos de mange langlemmede danserinder i korpset; det beåndede og poetiske kneb det mere med. Her føles mangelen på Balanchine-kontinuitet – og programmet afslører ikke, hvem der er ansvarlig for instruktionen.

*Det Kongelige Teater, 25. april: Kirsten Simones 50 års jubilæumsforestilling. George Balanchine: Serenade. August Bournonville: Sylfiden (iscenesættelse Dinna Bjørn)

*Mia Okkels: at danse med sjælen. En billedbog om Kirsten Simone. 384 s. med s-h fotos, 398 kr. DR Multimedie

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu