Læsetid: 2 min.

Guerilla-kamp mod reklamer

Magasinet AdBusters er blevet et samlingspunkt for firma-fjendtlige aktivister, der bruger anti-reklamer som våben
27. april 2001

.

Anti-globo zine

Global Guerilla»Vi er et løst, globalt netværk af kunstnere, skribenter, miljøforkæmpere, økologiske økonomer, mediekundskabs-undervisere, nyfødte venstreorienterede, økofeminister, gymnasie-lortespredere, universitets-urostiftere, uforbederlige, misfornøjede og grønne entreprenører. Vi er idealister, anarkister, guerilla-taktikere, gavtyve, neo-maskinstormere, poeter, filosoffer og punkere.«
Sådan lyder den gådefulde præsentation af folkene bag det canadiske magasin, Adbusters. En titel, som slet og ret betyder: ’Reklame-hærgere’. De har i de senere år fået stablet et spektakulært magasin på benene, der i form, farver og udtryk bestemt ikke lader andre ’edgy’ tidsskrifter på markedet noget tilbage. ’Reklame-hærgerne’ har dog en politisk mission:

Nytænkning
»Vi ser os selv som én af de mest betydningsfulde sociale bevægelser i de næste tyve år. Vores mål er at få de eksisterende magtstrukturer til at vakle og fremkalde en gennemgribende nytænkning af de måder, vi vil leve i det 21. århundrede.«
De forsætter ufortrødent, uden skyggen af jantelov: »Vi mener, at ’culture jamming’ vil blive for vores æra, hvad borgerrettigheder var for 1960’erne, hvad feminisme var for 1970’erne, og hvad miljø-aktivisme var for 1980’erne. Det vil ændre den måde, informationer flyder; den måde, institutioner udøver magt; den måde, tv-stationer bliver drevet på; og den måde, som mad-, mode-, bil-, sport-, musik- og kulturindustrierne formår at sætte deres dagsordener. Og fremfor alt: Vi vil ændre den måde, vi forholder os til massemedier og den måde, mening konstrueres i vores samfund.«
Den voksende gruppe af såkaldte ’culture jammers’ ønsker at befri storbyerne for det bombardement af reklamer, som efterhånden dominerer enhver overflade – og dermed skaber en form for kommerciel forstoppelse. De forsøger at sabotere reklamernes budskaber ved at vende reklame-sproget direkte mod de virksomheder, som stjæler vores opmærksomhed.
Strategien handler om at knytte negative værdier til nogle af største varemærker – de såkaldte ’super-brands‘ som f.eks. Nike – og derved undergrave firmaernes massive markedsføring.
Adbusters store styrke er, at magasinet ikke forsøger at forsage nutidens hyper-teknologiske virkelighed. De balancerer mellem på den ene side nysgerrigt at udforske, hvad det egentlig sker i og med verden i dag, og på den anden side at fastholde, hvordan der kan udvikles strategier til at bekæmpe markedsøkonomiens mange absurditeter.

Generobring af byen
Under parolen ’Corporate Crackdown’ har Adbusters længe kørt en kampagne, hvor læserne kan finde inspiration til at »bringe koncerner under civil, demokratisk kontrol«.
I det seneste nummer af Adbusters føres læseren rundt i et grafisk, kalejdoskopisk univers, hvor de få tekstfragmenter næsten forsvinder imellem de underfundige pastiche-reklamer og kølige billedflader. Små løsrevne citater af både retro-guruer og netværkssamfundets nye rummænd – som f.eks. Le Corbusier, Rem Koolhaas og Toyo Ito – hvirvler rundt på siderne. Magasinet placerer sig lige på den kant, hvor nye tanker slår gnister i dag. De skriver f.eks.:
»I takt med, at den fysiske verden nedbrydes, lever vi i stigende grad inde i vores egne hoveder. Sindelag erstatter dermed landskaber, og arkitekturen får et nyt mål: At skabe et fysisk rum, hvis funktion er at slynge os dybere ind i et virtuelt rum.«
Eller som Rem Koolhaas udtaler: »Fordi det er ude af kontrol, er det urbane ved at blive en afgørende retningspil for indbildningskraften.«
Folkene bag Adbusters har med dette 35. nummer i rækken formået at føre den politiske kamp tilbage til byens rum i pagt med tiden.

Se Adbusters

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her