Læsetid: 3 min.

En kæmpe hjerne fuld af kærlighed

Jon Bang Carlsen er atter tilbage i det Sydafrika, hvor han har fundet stof til en håndfuld værker. Filmportrættet af ingen ringere end Gud er indtil videre seriens kulmination
20. april 2001

(2. sektion)

Ny film
En del af Jon Bang Carlsens værker har søgt en lydhør og afventende strategi, hvor livet – og filmens substans – får lov til at vokse frem og vise sig på de hvide pletter i omgivelserne, hvor det rastløse og rationelle blik intet ser.
Sådan forholder det sig ikke i den nye dokumentariske langfilm Portræt af Gud, sandsynligvis fordi emnet her i sig selv på forhånd er defineret som noget usynligt, ugribeligt og måske endda ubegribeligt.
I stedet for at lokke svarene frem ved passiv iagttagelse bombarderer Carlsen nu sin omverden med spørgsmål af den type, som de færreste af os er i stand til at svare skråsikkert på: Hvem er Gud? Hvordan ser Gud ud? Har vi brug for Gud? Hvis ja, hvorfor? Og – mere spidsfindigt – er der plads til tvivl i Guds sind?
Den geografiske ramme for undersøgelsen er – som i Carlsens seneste produktioner – Afrikas sydkyst, hvor instruktøren har slået sig ned med sine to halvstore drenge i naturskønne omgivelser. Uden for stuens panoramavindue ligger havet og i det en klippe, der kan minde om et himmelvendt ansigt – Carlsens alter ego. Og foran fjernsynet sidder den ældste dreng sammen med sin afrikanske kammerat og kommer med nogle af filmens mest spontane og rammende svar, uden så meget som at fjerne blikket fra skærmen.
Således forener filmen det største og det mindste, himmel og jord, barn og voksen, hverdag og højtid, tvivl og tro til et perfekt udgangspunkt, som den rutinerede instruktør udnytter med sikker hånd.

Tro og tvivl
»Gud findes inden i dig,« siger den tolv-årige søn og trækker lidt på skulderen af den umulige far, som tilsyneladende kan komme i tvivl om de mest elementære ting. Og videre: »Hvis du finder et bevis på, at Gud eksisterer, kan du ikke længere tro på ham.«
Den afrikanske kammerats vurdering er mere usikker, men ikke mindre interessant: »Gud må være en kæmpe hjerne, fuld af kærlighed. Han kan tilgive alt. Det er underligt, at han ikke på et eller andet tidspunkt får nok og giver op. Men det gør han åbenbart ikke.«
Fra børnene søger Carlsen ud i den afrikanske virkelighed, hvor en præst og forskellige tilfældige mennesker på gaden giver mere eller mindre forudsigelige svar på filmmandens spørgsmål. Mest interessant bliver det, da filmen opsøger en afdeling af det enorme Pollsmoor fængsel i Capetown. Her finder de indsatte frihed og håb i troen på Gud.
Og med pigtråd og tremmer som gennemgående baggrund møder Carlsen – der filmen igennem fremstiller sig selv som en detektiv på jagt efter en forsvundet
person – pludselig mennesker, der trods indespærring og lig i lasten besidder en åndelig frihed, som han selv savner.
Det kan anføres, at Jon Bang Carlsen udpiner detektivmetaforikken en anelse ud over det passende, ligesom et enkelt eller to afsnit i filmens essayistiske speak tynges af en knudret og tydeligvis skriftsproglig syntaks. Endvidere kan det hævdes, at filmen har lidt svært ved at finde frem til en slutning.

Optimal syntese
Men det er alt sammen i småtingsafdelingen. Med Portræt af Gud synes Carlsen af have fundet en noget nær optimal syntese af de nye digitale videotiders énmandsmuligheder og elementer fra klassisk dokumentarisme. Den udvendige koketteren med mini-dv-camcorderens tilstedeværelse er skåret ned til et absolut minimum, og i forgrunden træder i stedet instruktørens forelskelse i de sydafrikanske landskaber, respekten for de medvirkende og en smittende nysgerrighed.
Man siger, at sandheden oftest høres fra børn og fulde folk. I Portræt af Gud bekræftes antagelsen med hensyn til børnene, mens ’de fulde folk’ må erstattes af ’instruktører med tvivl i hjertet’. Hvis Jon Bang Carlsen er beruset, er det af glæden ved at lave film.

*Portræt af Gud. Instr: Jon Bang Carlsen. Dansk (Grand og Øst For Paradis)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her