Læsetid: 3 min.

Kolde fødder ved Femer Bælt

Øresundsbroens lave trafiktal har ikke øget begejstringen i tysk erhvervsliv for en hurtig Femer-beslutning
24. april 2001

Tidligere direktør i Deutsche Bank, Eckart van Hooven, vurderer ikke, at det tyske erhvervsliv vil investere i en fast Femer-forbindelse:
»I det hele taget er stemningen over for en Femer-forbindelse ikke så positiv for øjeblikket. Den lave trafik på Øresundsbroen har dæmpet chancerne for, at Femer-projektet kan realiseres inden for den nærmeste fremtid,« siger Eckart van Hooven til Information.
Den pensionerede bankdirektørs udtalelser er nok værd at lægge mærke til. van Hooven, der taler udmærket dansk, rejste nemlig for 12-15 år siden Skandinavien tyndt med et ganske specielt budskab: Dengang ville Deutsche Bank selv bygge en Femer-bro, og det ville også være en rigtig god forretning.
Selv om Deutsche Bank officielt trak sit tilbud tilbage for flere år siden, mener van Hooven personligt, at en fast Femer-forbindelse fortsat er en god idé – hvis man ellers kan finde nogen, der vil betale:
»Ellers bliver Skandinavien mere og mere afskåret fra den økonomiske udvikling i Europa. I dag er 70 procent af alle investeringer i Europa fordelt langs aksen London-Milano. Hvis vi vil ændre noget ved det i den nordøstlige del af kontinentet, er en fast forbindelse over Femer Bælt en brik, der er behov for.«

Sætter sin lid til Sverige
»At interessen for den nye trafikvej ikke spiller den allerstørste rolle for den tyske forbundsregering, hænger sammen med, at det set med dens øjne bare er et projekt blandt mange, mange flere, som Tyskland skal i gang med efter genforeningen,« siger van Hooven.
Han sætter derfor sin lid til svensk erhvervsliv. Danmark bør føre en »reklameoffensiv« i Sverige for Femer, opfordrer han.
»Byggeprojektet kan kun blive til virkelighed, hvis svenske virksomheder vil være med til at skaffe kapital.«
Som omtalt i Information i går har Tyskland afvist at stille en statsgaranti for tilbagebetalingen af de cirka 20 milliarder kroner, som en Femer-bro vil koste. Derfor starter en såkaldt ’interessetilkendegivelsesrunde’ om to-tre uger, hvor erhvervslivet og det private lånemarked skal vurdere, om de vil finansiere forbindelsen – og på hvilke vilkår, det eventuelt kan ske.
Hensigten er at teste lånemarkedets interesse for den såkaldte BOT-model, hvor privat lånekapital finansierer og driver forbindelsen i en årrække, indtil investeringen er forrentet. Herefter overtager det offentlige ejerskabet.
Denne ’interessetilkendegivelsesrunde’ ledes fra dansk side af Sund & Bælt Holding A/S og fra tysk side af konsortiet Fehmarnbelt Consulting, der består af fire private firmaer: Arthur Andersen Real Estate, advokatfirmaet De Witt Oppler samt to rådgivende ingeniørfirmaer.

’Bare en brainstorm...’
Et første informationsmøde har allerede været afholdt i Kiel den 5. april, fortæller Manfred Hartwig, som er forretningsfører for projektgruppen Femer Bælt under delstatsregeringen i Slesvig-Holsten.
På mødet deltog repræsentanter for bl.a. European Investment Bank, Deutsche Bank, Commerzbank, Norddeutsche Landesbank og entreprenørkoncernerne Hochtief, Philipp Holzmann, Weiss und Freytag og Zyblin.
»Den slesvig-holstenske regering har i december 1999 stemt for en forbindelse for både biler og tog,« oplyser Manfred Hartwig, der tilføjer, at delstatsregeringen har overladt en fuldtidsmedarbejder til trafikministeriet i Berlin for at arbejde med projektet.
Endnu synes Femer-forbindelsen ikke at være i centrum for debatten i Nordtyskland, f.eks. er den nyeste pressemeddelelse om Femer på delstatsregeringens hjemmeside fra 1999.
Talsmand Wolfgang Griepentrog fra byggekoncernen Philipp Holzmann bekræfter, at koncernen deltog i Kiel-mødet – men siger også:
»Vores virksomhed har overhovedet ikke afgjort, om vi vil være med til at bygge en fast forbindelse.«
Byggekoncernen Hochtief er ifølge pressechef Katja Klemm »i og for sig altid parat til en sådan investering«, men hun understreger samtidig, at »betingelserne skal passe«.
Og talsmand Walter Schumacher fra Deutsche Bank oplyser, at banken ser runden »bare som en brainstorming«.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her