Læsetid: 1 min.

Trier og Wagner

11. april 2001

(2. sektion)

Lars von Trier er helt sikkert klodens mest kontroversielle filmskaber. Det indleder John Rockwell sin halvsides artikel i søndagens New York Times med at slå fast i forbindelse med Brooklyn Academy of Musics store retrospektiv med samtlige Triers spillefilm (pånær Epidemic). Siden bruger han artiklen til at behandle Triers forbindelse til Wagners værk ud fra den såkaldte Guldhjerte-trilogi med Breaking the Waves, Idioterne og Dancer in the Dark. Begge kunstnere bruger deres medie som en syntese af ord, teater og musik. Begge går efter en hyper-emotionel kunstnerisk oplevelse, og begge sætter lidende og frelsende kvinder i centrum. Bess i Breaking the Waves er f.eks. beslægtet med Elisabeth i operaen Tannhäuser, hvis ouverture Trier i sin tid brugte som ledsagelse til pestspredningen i Epidemic. Rockwell argumenterer for, at Trier filmer nøgne følelser så intenst, at de bliver til en slags dramatisk musik. Og måske vil Trier en dag kaste sig over Wagner. Han skulle ifølge Rockwell netop have udtalt,
at en filmatisering af Wagner ville være det ultimative mål i hans liv. Men først skal han lave Dogville med endnu en kvinde, Nicole Kidman, i hovedrollen...

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her