Læsetid: 4 min.

Cd-box

18. maj 2001

Af Klaus Lynggaard, CHRISTIAN MUNCH-HANSEN, Anders Beyer og KAREN MOHR SOKKELUND
(2. sektion)

Pop
Echo & The Bunnymen: Flowers (Cooking Vinyl/Voices Of Wonder)
*At høre nyt fra Echo & The Bunnymen er som at høre fra en gammel god ven, der ikke har forandret sig stort i årenes løb, men det er helt fint, eftersom vedkommende var ganske god til at begynde med. Gruppen – som i dag tæller sanger Ian McCulloch og guitarist Will Sargeant – har med sine tyve år på bagen tonet ned for det storladne og patosfyldte til fordel for et mere stilfærdigt sangorienteret udtryk, hvilket de ikke skal høre noget ondt for herfra, eftersom de 11 sange på Flowers er af høj standard og som helhed både velspillede og velproducerede. En ubrudt fornøjelse fra start til slut.

LeAnn Rimes: I Need You (Curb/London/Warner)
*Hvis LeAnn Rimes synger country er min røv en vandflyver. Til gengæld er albummet I Need You symptomatisk for en genre, hvis kommercielle afdeling er ved at forråde alt hvad der engang gjorde den speciel og idiosynkratisk. Det her er ren meterpop og den 20-årige sanglærke går efterhånden snarere en størrelse som Celine Dion i bedene end løfter arven fra Loretta Lynn eller Tammy Wynette. Selvfølgelig er de store crossover-hits fra den fladpandede film Coyote Ugly – »But I Do Love You« (hvordan finder de på sådan nogle brandgode titler?) og »Can’t Fight The Moonlight« inkluderet ... med samt den obligatoriske duet med Elton John. Primært for masochister.-lyn

Jazz
Jan Lundgren Trio: Plays the music of Victor Young (Sittel)
*På cd-hyldesten til Hollywood-komponisten Victor Young har den svenske klavertrio trio (se sidste uges cd-box) besøg af tenorsaxofonisten Johnny Griffin samt vokalisterne Deborah Brown og Stacey Kent. Trioen klarer sig dog fint uden hjælp i de rent instrumentale udgaver, som den afvekslende og bluestintede »Song For Delilah« og den smukke molmelodi »Golden Earrings«, der får en rytmisk og harmonisk behandling, så den lyder som en svensk folklåt. Elskere af standardmelodier vil sikkert nyde disse salonfæhigt swingende evergreens, som dog ikke gør en konservativ kat fortræd.

Palle Mikkelborg: The Voice of Silence (Stunt)
*Mikkelborgs første større jazzorkestrale værk siden Aura fra 1984 er en hyldest til kunstmuseet Lousiana og dets stifter Knud W. Jensen. Et suiteagtigt forløb på ni meget varierede stykker parafraserer musikalsk over museets værker og kunstnere, bl.a. »Tempus/Pop Art« (Warhol), »The Forest« (Giacometti) og titelnummeret (Magritte). Gamle ideer, der går tilbage til 1973 er bearbejdet og filtreret gennem en ny tids (noget mekanisk produceret) lyd. Men Mikkelborgs generøse natur har avlet en ødsel virak til moderne kunst på 73 minutter, hvor der er langt mere kogleri på spil, end på sidste års klæge Song...tread lightly.cmh

Klassisk
Oliver Knussen og Maurice Sendak: ’Where the wild things are’ og ’Higglety Pigglety Pop’. Deutsche Grammophon 2-cd DG 469 556-2
*Den engelske komponist Oliver Knussen havde i 1980’erne et frugtbart samarbejde med Maurice Sendak omkring de fantastiske historier Where the wild things are og Higglety Pigglety Pop. Sammen skrev de libretti til begge musikteaterforestillinger. Musikken, der kom ud af denne dukketeater-agtige børneverden, er brillant. Lige så teknisk begavet som musikken af en anden englænder, Thomas Adès, men i dette tilfælde med tungere vægtfylde. Knussen genbruger også musikhistorien, fra Diaghilev, Ravel, Stravinsky til Rimsky-Korsakov og Mussorgsky – skal det være uhyggeligt så lad det være uhyggeligt! Knussen møder Ruders i evnen til at komponere rædselsscener monteret på den indre skærm. Holdet bag udgivelserne er det bedst tænkelige, Cynthia Buchan og Lise Saffer synger blandt andre, London Sinfonietta spiller under Knussen selv. Cd’en udkommer i Deutsche Grammophons 20/21-serie.

Anders Koppel: ‘Rebus’. Exlibris EXLCD 30082.
*Anders Koppels musical klædt på og solgt som musikdramatik er nu kommet på cd. Ved uropførelsen på Den Anden Opera i april sidste år nød denne anmelder især det rent musikalske, fremført af de gode musikere i Mad Cows Sing. Teksterne af de mange forfattere var hver for sig glimrende læsning, men sat sammen som operalibretti (eller hvad det nu var) en teatralsk umulighed, som burde have været stoppet fra starten. Det gode ved Rebus er at værket (som i virkeligheden slet ikke er noget værk, men en række numre) ikke giver sig ud for at være mere end det er. Lidt skal også have ret.beyer

Verdensmusik
Dr. Hukwe Zawose & Charles Zawose: Mkuki Wa Roho. (Womad/RealWorld).
*Tanzanias syngende samfundsrevser og musikarkæolog Hukwe Zawose har fået (ungt) selskab af sin nevø, Charles. Det har heldigvis ikke influeret på valg af outfit og genre: de 2 x Zawose har været i skatkisten med sange og stilarter fra før kolonitiden og har støvet de små lokale violiner (med op til 14 strenge) af til – samt tunet det karakteristiske tommelpiano, hvis sitrende lyde i forening med mesteren og hans elevs specielle skærende vokaler ophæver tyngdekraften og fremtryller magiske, akustiske øjeblikke.

Okyerema Pra & Agoro-Band: Edwuma Edwuma! (Cope Records).
*Ti garvede danske og ghanesiske musikere med mestertrommeren Okyerema Pra i spidsen. Agoro-band spiller ghanesisk highlife med rod i traditionelle trommefigurer. Opdateret og arrangeret med indsigtsfuld og velovervejet brug af såvel studie- som de medvirkendes musikalske kapaciteter. Trommerne taler deres eget lokkende sprog med Pra som tolk. Katrine Suwalskis svale tenorsax viser vejen for sangene på »fante«, Pras lokale tungemål, der danser af munden på Hanne Tofte. Så elegant kan det gøres! moh

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu