Filmfestival
CANNES Under stor pressebevågenhed løb to svenske filminstruktører torsdag nøgne op og ned ad Croisetten for at reklamere for deres film, Naked Again.
Fredag blev det offentliggjort, at instruktøren Lone Scherfig, der nåede et betragteligt publikum med sin dogmefilm, Italiensk for begyndere, skal instruere sin første engelsksprogede film, Moments of Clarity.
Men ellers stod dagene i Francis Ford Coppolas navn. 22 år efter at den amerikanske instruktør erobrede Guldpalmen med sin mesterlige krigsskildring Dommedag nu, er han tilbage med Apocalypse Now Redux, et tre timer og 16 minutter langt directors cut af filmen.
Dommedag nu, der foregår i Vietnam i slutningen af 60erne, følger kaptajn Willard (Martin Sheen) fra specialstyrkerne, som på en flodbåd med en ung besætning drager dybt ind i Vietnam og over grænsen til Cambodia i jagten på den sindssyge oberst Kurtz (Marlon Brando).
Hærledelsen kan ikke længere kontrollere Kurtz, som fører sin egen blodige form for Vietnamkrig med en hær af indfødte stammefolk, der tilbeder ham som en gud. Willard skal likvidere Kurtz, men på sin tur ind i mørkets hjerte, hvor han oplever krigens meningsløshed og uendelige brutalitet, bliver han i tvivl om, hvem der er mest sindssyg: Kurtz eller hærledelsen?
Men hvorfor lave en ny version af en film, der allerede er en klassiker? Coppola forklarede på pressemødet, at han for 22 år siden ikke turde at lave en længere film. Frygten for at floppe både kritisk og økonomisk lå hele tiden og lurede, ikke mindst fordi Dommedag nu også i sin korte version var en mere krævende og filosofisk krigsfilm end publikum dengang var vant til. Men, mener instruktøren, »publikum af i dag er mere sofistikeret og vil bedre kunne forstå filmen.«
Filmens plagede og udmarvende produktion er sagnomspunden, og blev dokumenteret i Coppolas kone, Eleanor Coppolas dagbog Notes og i dokumentarfilmen, Hearts of Darkness, der låner sin titel fra den bog af Joseph Conrad, Heart of Darkness, som Coppola baserer filmen på.
Dommedag nu blev optaget på Fillipinerne med hjælp fra den daværende diktator Ferdinand Marcos, der bl.a. leverede soldater og helikoptere til mange af de store scener.
De mange problemer startede med, at den oprindelige Willard, Harvey Keitel, efter tre uger blev skiftet ud med Martin Sheen. Og Sheen, der drak for meget, fik midt under optagelserne et hjerteslag og måtte på hospitalet, før optagelserne kunne fortsætte.
En orkan ødelagde alle de kulisser, som set designer
Dean Tavoularis havde bygget, og sammen med sin hær af håndværkere måtte han bygge dem op igen. Coppola overskred budgettet voldsomt faktisk voksede det fra 16 mio. dollar til 32 mio. og måtte investere sin egen løn og belåne familiens ejendom for at kunne færdigøre filmen.
Efterhånden fik aviserne færten af Coppolas problemer, og rygtet gik, at Dommedag nu af folkeviddet omdøbt til Dommedag hvornår ville blive en forfærdelig film, hvis den altså blev færdig.
Det var for at imødegå de mange ubehagelige rygter, at Coppola fik en endnu ikke færdigklippet Dommedag nu vist i Cannes i 79. Det var, forklarede instruktøren i går
efter screeningen af den nye version, »for at give filmen en ærlig chance og for at lukke munden på alle kritikerne.«
Kritikerne var vilde med filmen, som siden har tjent sig selv ind mange gange.
Antikrigsmanifest
Dommedag nu er et glødende antikrigsmanifest, der nådesløst udstiller krigens brutale virkelighed, hærledelsens hykleri og med tragisk vælde skildrer de sølle stakler, der er fanget midt i alle rædslerne og enten må afskære sig selv fra deres følelser eller blive vanvittige.
Et smukt filmet drama, der fænger allerede fra den hypnotiserende indledningssekvens, hvor helikoptere i slowmotion, til tonerne af The Doors ildevarslende The End, svæver forbi rækker af brændende palmetræer overhældt med napalm.
50 minutter er filmen forlænget med, og man må give Coppola ret i, at Dommedag nu er blevet endnu mere udfordrende, filosofisk og politisk. En lang scene, som ikke før har været vist, beretter om franske kolonialister, som dybt inde i junglen forsvarer deres plantage med næb og kløer, og filmen knytter dermed også an til den franske besættelse af Vietnam, før amerikanerne dukkede op.
»Filmen har fået flere facetter,« forklarede Coppola på pressemødet.
»Og jeg føler, at alle de tilføjede scener bidrager til filmens overordnede tema, der har at gøre med hykleri, moral, evnen til at lyve om, hvad man laver, også selvom man bryster sig af at have en høj moral.«
*Apocaplyse Now Redux er endnu ikke købt til Danmark, men kommer på dvd i USA til jul