Læsetid: 3 min.

Den formidlede bevægelse

Med temaet menneskets bevægelse i naturen har den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson indtaget hele museet i Bregenz
7. maj 2001

Udstilling
Hele det nye fire-etagers kunstmuseum i den østrigske by Bregenz ved Bodensøen har den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson fået stillet til rådighed for en udstilling, som han betegner som »the mediated motion«, nærmest at oversætte ved: Den formidlede bevægelse.
Det er menneskets bevægelse i naturen, Eliasson først og fremmest sigter imod. Men da han er kunstner, benytter han sig af kunstneriske stilmidler. Han får derved udstilingsgæsterne til at blive bevidste om, at selv vor erkendelse af naturen i høj grad er præget af vor kultur, vor tradition, vor historie.

Bevidst om naturen
Olafur Eliasson har i Bregenz i en overordentlig stærk grad inddraget selve kunstmuseet, en bygning af glas og beton, i udstillingen. Den er skabt af den schweiziske arkitekt Peter Zumthor, som Eliasson tydeligvis føler sig nært beslægtet med. Således lykkes det ham at vise, at også vejret virker aktivt med i vor oplevelse af udstillingen. Lysets skiften kommer stærkt til udtryk, dels fordi udstillingen kun har naturligt lys, der falder ind igennem det glashylster som bygningen er omgivet af, dels fordi dette skift netop præger oplevelsen af naturfænomenerne: de træstammer, som er bevoksede med shiitake-svampe, den kunstige dam med andemad, som breder sig, den skrå flade med stampet ler og tågelandskabet med en hængebro samt mennesker, der bevæger sig i tågen eller på broen. Gennem alt dette bevæger udstillingsgæsterne sig ad en rute, som kunstneren har fastlagt for dem, og hvor han også nøje har inddraget trapperne mellem etagerne. Ved præsentationen for pressen gjorde Olafur Eliasson udtrykkeligt opmærksom på, at han dermed også vil give gæsterne lejlighed til at blive sig bevidst, hvordan de ellers opfatter naturen, og hvordan de omgås den. Hvordan netop mange naturkatastrofer – f.eks. oversvømmelser, som man også kender dem ved Bodensøen – ofte tillige er kulturkatastrofer, fremkaldt af vor kulturbestemte optræden i naturen. Derfor hedder rummet med lerbunden da også »den belastede jord«. Karakteristisk nok et dobbelttydigt udtryk, for udstillingen arbejder uden løftet pegefinger. Den er snarere et tilbud til eftertanke, til refleksion.

Begsjstring på forhånd
Begejstring har den allerede vakt på forhånd. Nemlig hos de lokale firmaer, som blev engageret til at producere de »kunstige naturelementer«. Her fik de lejlighed til at indsætte elementer af deres håndværksmæssige kunnen, som endnu er en del af den lokale tradition, men som truer med at blive glemt, fordi den ikke bliver brugt.
Udstillingen, der varer til den 13. maj, er på forhånd sikret stærkt besøg, idet kunstmuseet har specialiseret sig i at arbejde nært sammen med skoler og foreninger, som der arrangeres rundvisninger for. Med Eliassons udstilling får disse grupper en mulighed for netop at gøre selve rundgangen, bevægelsen inde i kunstmuseet til en del af oplevelsen, som også vil gøre dem mere opmærksomme på oplevelsesprocessen ved andre besøg i museet. For mange af de besøgende vil denne udstilling kunne opleves som et videre led i en oplevelsesrække, der blev startet med museets allerførste udstilling, hvis kunstværker havde lyset som tema, og videreført af den første udstilling af en enkelt persons værker, nemlig Per Kirkebys hvor man fik en stærk oplevelse af forbindelsen mellem arkitektur og billedkunst. Oplevelsesfornemmelsen kommer af sig selv. F.eks. når man bevæger sig op ad den trætrappe, der er bygget op oven over betontrappen mellem to af etagerne. Mens den sidste normalt tilbagelægges møjsommeligt, er gangen på trætrappen en ren fornøjelse. Og så er bevægelsen i tågelandskabet, fremkaldt af Bregenz-sø-teatrets særlige tågemaskine, kombineret med en gang på hængebroen, hvor man intenst mærker de andres bevægelser, som udfordringer eller ligefrem trusler, naturligvis besøgets højdepunkt.

*Olafur Eliasson, »The mediated motion«, Installationsansicht 1. OG, Kunsthaus Bregenz, Bregenz, Østrig. Indtil 13. maj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu