Læsetid: 3 min.

Gammel vin på nye flasker

Nicolas Bros nye stykke er gammeldags, men dybt personlig samfundskritik, og værd at se til trods for en langtrukken finale
2. maj 2001

Teater
Tak skæbne, der er ikke megen borgerlig kernefamilieidyl at lune sig ved i Nicolas Bros nyskrevne Guddommeliggørelsen af den laveste fællesnævner. Far er en behåret abe, der refererer til sig selv som »kommunen« og tilbyder »omsorgsbehandling« til sine (bys)børn, der ikke skal nyde noget.
»Du kommer for sent«, siger de bebrejdende, for Far har været fraværende i alt for mange år til, at han bare sådan kan dukke op med sine gode intentioner. Det står ikke bedre til med Mor – en vulgær luder og falleret natklub-danserinde, der sniffer hvidt pulver og spreder benene for sin ene søn og spytter på den anden. Alle leder efter nogen, de har mistet, men ingen – heller ikke Far og Mor – genkender hinanden, når de mødes i storbyens tåge. De basale biologiske relationer er degenererede til ukendelighed, og kærlighed og moral afløst af aggression, perversion og kynisme – den laveste fællesnævner. Eller med andre ord: Den traditionelle familiestruktur er gået i opløsning, og med den værdierne.
Ja, når man refererer tematikken i Guddommeliggørelsen af den laveste fællesnævner, lyder det som noget, vi har set før, ikke mindst i Bros debutstykke Natsværmer. Stykket er da også på mange måder gammeldags i sin pessimistiske kritik af det moderne menneskes vilkår, men på den anden side – skulle vi virkelig allerede være færdige med at beskæftige os med den måske vigtigste kulturelle forandring, der har fundet sted i vor tid? Jeg tror det ikke.
Og personligt kan jeg bedre klare Bros velplacerede samfundskritik end en overfladisk forherligelse af den frihed, som hævdes at være en positiv gevinst ved opløsningen af familien. Frihed til hvad, galopperende narcissisme? Desuden er der det med Nicolas Bro, at han skriver forbandet originalt. Hans univers er grumt og surrealistisk, og sproget en vild og sine steder poetisk fabuleren, renset for klicheer. Også stilistisk er ambitionsniveauet højt.
Bro vil mere end fremmane effektfulde hooklines, han famler efter en overordnet sammenhæng og er godt i gang med at opbygge sin egen mytologi: Selvom han indtil videre kun har fået opført fire stykker, inklusive afgangsforestillingen på Statens Teaterskole fra 1998, er det ikke første gang, vi møder en abe, en Oskar eller en Kadmon i Bros dramatik. Bro henviser allerede ivrigt, skamløst og relevant til sig selv og alle mulige andre.

Deprimerende
Teksten har imidlertid også svagheder, og det bliver dem, der får overtaget, efterhånden som forestillingen skrider frem. Christoffer Berdals instruktion tilføjer den fyldige tekst en klædelig lethed og humor; og der er absolut intet at udsætte på de medvirkende skuespillere, som agerer ubesværet i Mia Stensgaards storbyscenografi, der formidler klassisk truende, tåget sciencefiction-stemning. Nej, forestillingens problem er ikke fortolkningen, men den dramatiske stilstand, der indfinder sig efter første akt. Introduktionen af det groteske persongalleri er underholdende og vedkommende, men efter pausen mister stykket sin puls og kører i ring, og klimaks lader vente på sig. Personerne udvikler sig kun sparsomt og alle i samme deprimerende og usympatiske retning, og langsomt mister man håbet – og noget af interessen.
Handlingen og fremdriften kunne med fordel være opprioriteret i Guddommeliggørelsen af den laveste fællesnævner, men trekløveret Bro, Berdal og Stensgaard har tilsammen en kraft i deres udtryk, en urkraft af noget voldsomt, oprørsk og nødvendigt, som gør stykket værd at se trods en langtrukken finale.

*Guddommeliggørelsen af den laveste fællesnævner. Af Nicolas Bro. Instruktion: Christoffer Berdal. Scenografi: Mia Stensgaard. Medvirkende: Tina Gylling Mortensen, Andrea Vagn Jensen, Stine Stengade, Morten Suurballe, Henrik Birch mfl. Spiller på Mammut Teatret indtil 20. maj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu