Læsetid: 2 min.

Himmel og hav

Trondur Paturssons kosmiske billeder på Kastrupgård er både dekorative og smukke
8. maj 2001

Udstilling
Med slaggesort, ultramarin, flammerødt og svovlgult skaber Trondur Patursson sine billeder. Som søfarer er himmel og hav hans verden, som færing er fjeldene hans fundament, og som smed var flammer og sod hans hverdag. Så naturligt er hans kunsts elementer kommet til ham. Trondur Patursson, født 1944, er søn af den gamle kongsbonde fra Kirkjubø og blev som 14-årig elev af Ingálvur av Reyni. Efter år, hvor han har været smed, elev af Hans Christian Høyer, fisker og student på Kunsthåndværkerskolen i Voss, endte han i 1970 på Kunstakademiet i Oslo. Men kunstnerrollen har hele hans liv været spædt op med eventyr til havs. Han blev som tegner påmønstret den irske søfarer Tim Severins skindbåd på en rejse fra Irland til New Foundland, som skulle bevise rigtigheden af en beretning om en munk, Brendan, der i tidernes morgen gjorde turen i en båd af rafter beklædt med huder. Turen tog 52 døgn og Patursson sov helt fremme i den åbne båd, hvor han kunne føle hver eneste bevægelse i havet, så han »kom helt ind i havets rytme«. Det var vigtigt for at kunne arbejde med »vandfølelsen« og »mystikken og den kosmiske fornemmelse i havet.«

Fra Oman til Kina
Senere har han sejlet »Sindbad Voyage« fra Oman til Kina, »Jason Voyage« fra Grækenland til Georgien og i 1993 med Tim Severin på en bambusflåde over Stillehavet fra Kina til Amerika. Den sidste tur tog længere end beregnet, og vejret var hårdt, så med målet i sigte måtte flåden forlades; men turen er dokumenteret i en video, som vises på Kastrupgård, sammen med Søren Ryge Petersens færøske visit hos kunstneren. Begge kan på det varmeste anbefales.

Farvernes fylde
Alle de malerier, som vises på Kastrupgård, er malet med tempera, og at Paturssons yndlingsfarve er ultramarin siger sig selv. Og dertil kommer, at han i 1986 fandt frem til Per Hebsgaards glasværksted. Arbejdet med glasmaleriet og partnerskabet med Hebsgaard har gjort det muligt at realisere nogle af de visioner, som havde bundfældet sig i hans sind, og som han dagligt bearbejder i skitser ude i den natur, hvor motiverne eksisterer.
Hans kunst er grænseløs i den forstand, at hans motiver er åbne, både som komposition og – i tilfælde af glasmaleriet – transparente. Derfor er de særdeles velegnede til store dekorative opgaver så som kirkeruder, altertavler, trapperum og glashuse, hvor han yderligere forstærker virkningen af det grænseløse og kosmiske ved hjælp af spejlgulve. En model af et projekt, »Kosmisk Rum«, som skal udstilles i Frankrig om et år, er netop sådan en selvspejlende mangekantet figur.
Det er både dekorativt og smukt i sin farvefylde, og alligevel savner jeg noget som stærkere viser hans færøske sind og den råstyrke, som må være en forudsætning for hans livsform. Til gengæld er der mildhed, ikke mindst i hans illustrationer til bogen In search of Moby Dick.

*Tróndur Patursson. Kastrupgårdsamlingen, Kastrupvej 399. Tir.-søn. kl. 14-17, ons. tillige 19-21. Til 10.6

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu