Læsetid: 4 min.

Inspiration til hele året

Profilen for Århus Festuge skal skærpes med nyt design og provokerende og nye projekter
31. maj 2001

Festuge
Da tyskeren Dieter Jaenicke begyndte som chef for Århus Festuge den 1. januar havde han allerede dette års program på plads. For den visionære chef har travlt med at realisere sine planer om at gøre festugen til en international kulturbegivenhed, som ryster alle spor af øldrikkende byfest og provinsialisme af sig.
Dieter Jaenickes ambition er, at skabe en festival med en klar profil via nyskabende kunstneriske projekter. Budskabet skal nå ud til hele Danmark og Europa med et nyt design og to klart profilerede programmer – det officielle og det uofficielle, som afsløres i dag. Samtidigt vil han skabe en festival, som Århus kan have glæde af hele året. F.eks. ved at Århus Festuge selv er initiativtager til at igangsætte større projekter, der involverer lokale og udenlandske kunstnere.
»Det er et vigtigt input til resten af året. Det er, hvad Århus behøver kunstnerisk. Vi mangler input, inspiration, udfordringer og provokationer på en god måde, og det vil vi gerne give,« siger Dieter Jaenicke.
Han har mange års erfaring med at organisere festivaler. Fra 1986 til i år var han chef for International Sommertheater Festival Hamburg sideløbende med projekter i bl.a. Brasilien. De kontakter skal Århus Festuge nyde godt af. Festugen skal på Europakortet med et program, der tager chancer og fornyer.

Lyttet til kritikken
»Jeg er ikke fan af at få serveret færdiglavede stykker. Det er let at tage til London eller Paris og se pragtfulde shows og så invitere dem. De er færdige, og du kan ikke fejle, for de virker allerede,« forklarer Dieter Jaenicke. Programmet vil afspejle hans interesse for moderne dans og teater, men også forsøge at skabe projekter, hvor genrerne blandes, så performance, udstillinger og musik f.eks smelter sammen i et projekt.
Den tidligere leder gennem ni år af Århus Festuge, Lars Seeberg blev bl.a. kritiseret for at have ændret Århus Festuge til en festival med fokus på dans og teater og med så mange spredte projekter, at profilen blev udvandet. Bl.a. blev det stærkt kritiseret, at han afskaffede den brede folkelige åbning og henlagde rockmusikken til betalingskoncerter i Univers-teltet på Store Torv. Dieter Jaenicke vil ikke kommentere sin forgængers arbejde, men det ser ud til, at han har lyttet til kritikken.
Fra i år skal koncerterne i Univers være gratis med danske musikere som Randi Laubek, Tim Christensen, pigeduoen S.O.A.P mm. erfarer Information, for Dieter Jaenicke vil ikke selv afsløre navnene før i dag. Han vil også genindføre en stor samlende og gratis åbningsceremoni, ligesom han vil indsætte busser, der pendler fra projekt til projekt og f.eks. inddrager bydelen Gellerup i festugen.

Picasso var elitær
Han er træt af den ti år gamle diskussion om, hvor folkelig eller elitær festugen er.
»I det øjeblik vi har deltagelse af lokale og udenlandske kunstnere, vil vi slippe af med diskussionen. Så vil det eneste spørgsmål være kvaliteten, hvad enten det er folkelige begivenheder eller en seriøs dance performance,« forklarer han på engelsk efter at have undskyldt mange gange, at han ikke har lært dansk endnu.
»I det hele taget kan jeg ikke lide ordet elitær. Ud fra den definition var Picasso elitær, da han kom frem, men han gjorde det mest vidunderlige for kunsten, som alle kender til nu. Vi ved alle, at vi har brug for den slag kunstnere,« siger han. Et andet eksempel på den forudseenhed, han efterlyser, var, da festugen inviterede Bjørk til at optræde længe før hun var kendt.

Ikke en ølfest
Men ambitionerne er større end budgettet på 16 milioner, så Dieter Jaenicke har måttet skære ønskearrangementer væk, til gengæld håber han på støtte fra Kulturministeriet, når det går op for resten af landet, at festugen er meget mere end ølfest, siger han.
»Jeg vil meget gerne se, at om to eller tre år, vil ingen mere – især i København – tale om denne store ølfest i Århus. I stedet vil de sige, det er en festival med et unikt koncept med en masse interessante højkvalitets projekter, som tager chancer, udfordrer og er krævende.«
Dieter Jaenicke har også været på salgstur til kulturinstitutioner, journalister og samarbejdspartnere for at præsentere sit projekt. Også de lokale græsrødder i Århus, som tidligere har været yderst kritiske over for festugen er nu blevet involveret: Kaospiloterne, Frontløberne, Secret Hotel mm. er nu involveret.

Publikum skal udvikles
Han vil også gerne engagere Århus’ knapt 100.000 studerende.
»Det er vigtigt at udvikle et publikum. En festival, der tager chancer har brug for, at folk har tillid til projektet, selv hvis de ikke kender de navne, vi præsenterer. Vi er nødt til at skabe denne nysgerrighed gennem snak, møder og netværksdannelser, og det er ikke gjort på et år,« siger han og understreger, hvor vigtigt det er at forstå samtidskunstens betydning for et land.
»Et land behøver det for at tiltrække folk, for turisme, for videnskaben og erhvervslivet,« smiler han.
»Hvis vi kan give provokationer og udfordringer til resten af året, så bliver folk her i stedet for at rende væk til København.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu