Læsetid: 6 min.

Fra klassisk slagtøj til hitliste-musik

Safri Duo har forladt den etablerede slagtøjsverden for at koncentrere sig om moderne dance med håndspillede bongotrommer
26. maj 2001

Dance
»Hvis nogen skulle have den opfattelse, at vi misbruger vores talent ved at lave dance, så vil jeg sige snarere tværtimod. Det er først nu, at vi for alvor bruger det,« mener Uffe Savery, den ene halvdel af Safri Duo.
»Ja,« tilføjer makkeren Morten Friis, »slagtøjet kommer jo mere til sin ret i denne verden – for slagtøj, det er jo oprindeligt stammeinstrumenter.«
De to medlemmer af Safri Duo fortæller med glødende stemmer om musikken på deres nye album Episode 2, som udkommer på mandag.
De er oprigtigt glade og stolte over deres kombination af instrumental dance tilføjet rigtig levende slagtøjsinstrumenter af næsten enhver slags, og de er tydeligvis ikke i tvivl om, at de har fundet på noget holdbart.
I hvert fald omtaler de flere gange i interviewet deres massive singlehit »Played-A-Live« – som indtil videre har solgt 500.000 eksemplarer worldwide – som en klassiker på dance-scenen.
Hvis holdbarhed kan opgøres i salgstal, har de ret. Duoens fem foregående album med ny musik for slagtøj samt transskriptioner af ældre musik har til sammenligning solgt ca. 30.000 eksemplarer verden over.

Træt af klassisk træghed
»Safri Duo er jo ikke noget koncept, der er udtænkt på et skrivebord,« bedyrer Uffe.
»Vi har allerede eksisteret i 12 år og har et helt naturligt samarbejde. Men for et par år siden begyndte vi at flirte med tanken om at lave noget andet end bare at spille slagtøjsmusik i en klassisk sammenhæng.«
»Vi følte, at vi som slagtøjsduo havde nået det, vi kunne nå på den klassiske scene. Vi kunne fornemme, at det fremover kun ville handle om at indstudere nye værker, spille nye koncerter og kæmpe for at bevare vores position og ry – endda uden den store økonomiske gevinst. Vi var simpelthen blevet lidt trætte af den træghed, som undertiden præger den klassiske verden,« siger Uffe.
Trægheden har ikke mindst at gøre med, at der i dele af den klassiske musikverden i de seneste år er opstået generel afmatning både på koncert- og plademarkedet.
Også Safri Duo har måttet opleve, at deres koncerter blev aflyst på grund af manglende billetsalg. Og måske var et ensemble af netop denne type mere sårbar over for sådan en træghed end mange andre.
»Ja,« siger Uffe, »Vi havde jo ry for at være en ret funky duo, der gjorde tingene lidt anderledes end andre ensembler. Vi havde gerne en ret uhøjtidelig attitude og leverede i det hele taget lidt mere showpræget koncerter, end man normalt gør i den verden.«
»Så rammerne mindede allerede dér lidt om, hvad man gør i rock og techno, og derfor var springet til at forsøge at lave musik selv måske ikke så stort.«

Musikalske paralleller
»Techno- og dancemusikken har altid tiltrukket os helt naturligt,« siger Uffe.
»Dels har vi altid holdt meget af at gå på klubber og diskoteker efter vores koncerter, dels kunne vi jo godt høre, at der i denne musik var visse lighedspunkter med en del af den musik, vi selv spillede, f.eks. Steve Reichs minimalistiske værker. Der var mange gentagelser og lag, der kørte parallelt i musikken, og der var noget tranceagtigt over begge dele.«
– Hvordan kom I så i gang med at lave dance?
»Oprindeligt var det vores idé, at vi gerne ville lave en plade med nogle technoelementer på, men lynhurtigt blev vi hevet ind på et pladeselskab og sat sammen med nogle forskellige dj’s og andre folk fra techno- og danceverdenen,« siger Morten.
»Det var et dilemma, at vi havde et navn som klassisk duo, og vi var klar over, at hvis vi skulle bevæge os ind i denne verden, ville det være som at begynde helt forfra,« tager Uffe over.
»Vi besluttede at tage udgangspunkt i et fuldstændig simpelt technobeat og så spille en solo for bongo og stortromme henover, som vi i forvejen havde skrevet ned på noder.«
Uffe viser et ret nusset stykke nodepapir frem, hvorpå de indledende rytmer til »Played-A-Live« er noteret med blyant. »Vi tænkte hurtigt: det er fedt, det her!«
»Til Kulturnatten i oktober 1999 var vi ud på de små timer live-gæster på Vega i København, hvor vi bl.a. spillede en tidlig version af ’Played-A-Live’. Det var lidt flippet, for aftenen inden havde vi været solister i Per Nørgårds Bach To the Future med Radiosymfoniorkestret. Vi havde arbejdet længe med denne utroligt subtile og komplicerede musik, og måske derfor var kontrasten til at stå klokken to om natten foran et begejstret techno-publikum så enorm,« fortsætter han.
»Det gav os simpelthen et kæmpe kick! Så vi sagde til hinanden: NU kører vi.«
»Som sagt passede slagtøjsinstrumenterne på en måde bedre til denne verden, synes vi, og det var rart endelig at opleve folk danse til det vi lavede.«

Ringene breder sig
»Det første nummer, vi havde, var »Played-A-Live«, og en af vores bekendte i technoverdenen tog nummeret med i vinylform til Love Parade i Berlin (en årligt tilbagevendende technobegivenhed, red.). Her havde det så sin ilddåb, og også andre omkring os begyndte for alvor at tro på os. Efterhånden kom den også til de toneangivende dance-cirkler på Ibiza. Herhjemme udsprang nummeret fra Club Gorgeous på diskotek In i København, og derfra spredte det sig til hele landet, hvor flere og flere ville høre ’bongo-sangen’.
P3 gjorde stik mod vores forventninger også meget ved nummeret, og da den så til sidst udkom officielt, begyndte den at sælge øjeblikkeligt, både herhjemme og i udlandet. Vi er glade for, at vi ikke har været sådan et gennemmanipuleret produkt – det hele er snarere vokset langsomt fra bunden af.«

Andre lyttemåder
»Noget, der var meget nyt for os, var den måde, man lytter på i denne verden. Til vores klassiske koncerter var vi vant til et publikum, der lyttede intenst, men dancepublikummet reagerer ligesom rockpublikummet først og fremmest på ting, de har hørt i forvejen. Når man kom tilbage til et klassisk koncertsted, ville arrangørerne altid have, at vi havde noget nyt med, men på diskotekerne vil folk helst høre det samme igen og igen,« siger Morten.
»Og det dér med at spille sin egen musik og få en umiddelbar og uforbeholden respons, det er altså sjovere end at spille Bach-transskriptioner, uanset hvor gennemarbejdede de så er.«
– Man kan nok ikke foretage et så markant skift, som I har gjort, uden at skuffe nogen mennesker i den klassiske verden – folk, der har hjulpet jer frem, komponeret til jer, gjort jer til statsensemble ...
»Det tror jeg slet ikke,« afbryder Uffe. »I hvert fald tænker vi ikke så meget på de mennesker. Per Nørgård har da brugt rigtig meget tid på at skrive værker til os og har måske nok troet, at vi derfor ville spille hans ting en del mere, men det er der simpelthen ikke tid til nu – nu er det det her, det handler om.«
»Vi er nu heller ikke blevet konfronteret direkte med nogen forargelse fra den klassiske lejr,« fortsætter Morten.
»Jeg tror, vi har manifesteret os så massivt på den klassiske scene, at folk respekterer os for det, vi gør. Det kunne vi også mærke, da vi sammen gik op til rektor på konservatoriet for nylig for at sige op som timelærere,« siger Morten og Uffe samstemmende.

FAKTA
Safri Duo
Dannet i 1989, mens Morten Friis og Uffe Savery var slagtøjsstuderende på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
*Uropførelser af en lang række værker af danske og udenlandske komponister.
*Omfattende turnéaktivitet over det meste af verden, enten som duo eller sammen med solister som f.eks. James Galway.
*Har siden udgivelsen af singlen »Played-A-Live« i efteråret 2000 været meget synlige i den internationale musikverden med adskillige topplaceringer på diverse hitlister.
*Det nye album, Episode 2, udkommer på mandag i Danmark, og i resten af verden de kommende måneder.
Web: www.safriduo.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu