Læsetid: 3 min.

Skal vi lege fokusgruppe?

Teleselskabernes forsøg på at markedsføre det mobile Internet spænder fra det kyniske til det særprægede
10. maj 2001

(2. sektion)

Telejunkies
Lyset er dæmpet i Århus Stadionarena, hvor der pumpes dunkende technorytmer ud af de enorme højttalere. Lyset flakser rundt i salen fra diskoteksprojektørerne. Klokken er ikke 1 om natten, men 12 lørdag middag. Sonofon har inviteret til Mobile Internet Party.
På gulvet ligger der tykke bundter af ledninger, og der er opstillet lange rækker af borde på gulvet i den hal, der normalt er scene for håndboldkampe. Ved bordene sidder der rækker af unge drenge på 17-20 år, der alle har slæbt deres computer med hjemmefra. Nu sidder de i hallen og roder med computere, udveksler computerprogrammer og koder. Sonofon stiller løbende opgaver til deltagerne, hvor deltagerne kan vinde mobiltelefoner og løbehjul. En opgave lyder:
»Lav en demo af hvordan du betaler din Big Mac nede hos McDonalds med din mobiletelefon«.
Tobias Baumbæk og Rune Fogh, begge 17 og fra Århus-egnen, gider ikke deltage i Sonofons konkurrencer. De vil hellere møde nye venner der deler interessen for computere: »De fleste er her vel for at spille Counterstrike,« konstaterer Rune tørt.
Ingen af de to drenge har mobiltelefon. »Vi har ikke brug for en. Det er bedre at bruge pengene på internetregninger.«
Egentlig er ideen bag Mobile Internet Party – eller MIP – at få de unge til at samles om en fest og hjælpe Sonofon med at komme med ideer til udviklingen af det mobile Internet.
»Ideen kom som et lyn fra en klar himmel en aften jeg sad og snakkede med en kollega. ’Vi skal da lave en fest’«, siger udviklingschef i Sonofon, Kim Skaue.
»Vi synes det kunne være skægt at få de unge til at lege med det mobile internet og med de nye muligheder. Mange af dem sidder og leger med det derhjemme, men har ikke muligheden for at gå ind og lege med det i en infrastruktur, kan ikke gå ind og kode en WAP-applikation. Dels fordi de mangler noget kompetence, men de mangler også værktøjerne. Dem kan vi give dem her. Og så har vi lavet nogle konkurrencer.«

Ikke bare en fest
Spørger man Kim Skaue om ikke også festen afholdes for at høre om de unges ideer og forventninger til fremtidens mobile Internet er svaret:
»Selvfølgelig er det det. Vi vil gerne finde ud af, hvordan det mobile internet ser ud inde i deres hoveder. Helt klart,« siger han.
Mobile Internet Party er blot et eksempel på, hvordan man forsøger at få de unge i tale omkring det mobile Internet.
Selvom Sonofon ihærdigt forsøger at give indtryk af, at festen bare er en fest, hvor man mødes og hygger sig, er det svært at lade være med at associere til ’camoufleret fokusgruppe’, det vil sige slet skjult markedsundersøgelse.
Teenagerne er storforbrugere af mobiltelefonen og computere, og er den målgruppe der som de første skal tage det mobile Internet til sig. Set udefra kan MIP derfor godt virke en smule vammelt, men teleselskabet føler ikke, man udnytter de unge, og de unge føler sig ikke udnyttet. Sonofon vil gerne høre de unges meninger, og de unge vil gerne stifte bekendtskab med den nye teknologi, prøve den af og forsøge at påvirke udviklingen af den så meget som muligt.
Alt i alt er det en situation, hvor begge parter er vindere, og hvor meningerne fra os på sidelinien, der ikke deltager egentlig, er underordnet for de involverede. Og det er sådan set også fint nok.
Og det er ikke, fordi Sonofon er specielt aggressive i deres forsøg på at sælge det mobile internet til fremtidens forbrugere i forhold til de øvrige kolleger i branchen. Seneste markedsføringspåfund fra det konkurrerende teleselskab Mobilix’ er et forsøg med den såkaldte ‘narkoman-model’:
I denne måned begynder teleselskaberne at hæve priserne på SMS-beskeder lige så stille fra de nuværende 50 øre. SMS-beskeder udgør et enormt marked for teleselskaberne, og der er snart flere penge i SMS-beskeder end almindelig telefonsnakkeri (se artikel ovenfor, red.). I dag lokkes nye kunder af Mobilix med et fantastisk tilbud: køb en mobiltelefon og få 300 gratis SMS-beskeder med i købet! Formålet med dette tilbud er naturligvis at vænne forbrugeren til at SMS’e langt ind i helvede. Når de 300 gratis SMS-beskeder er sendt af sted, har Mobilix forhåbentlig skabt en tele-narkoman, der er klar til at lægge masser af kugler i Mobilix’ kasse.
Og flere initiativer til at gøre alle sammen til telejunkies er undervejs.

*Filip Lau er skribent ved bureauet Wetware A/S

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu