Læsetid: 4 min.

Når tanken og klokketiden ophører

Ib Nørholms genistreg af et orkesterværk, Isola Bella, opført sammen med musik af Mogens Christensen og Jean Sibelius
10. maj 2001

Koncert
Kapuff – et orkesterdrøn i forte fortissimo med hele orkestrets udtræk er fyret af. Det er Mogens Christensens nye orkesterværk Aquarius, som skyder frem i drastiske bevægelser i syv minutter. Sjællands Symfoniorkester knokler med stemmemylderet i strygerne og med at få slagtøjs-attaks så sylespidse, som det er tænkt af ophavsmanden.
Efter at have komponeret kammermusik med de fineste nuancer og opera med nødvendig musikalsk pragmatik af hensyn til det dramatiske flow, har Mogens Christensen gode spillekort på hånden. Han kan nu skrive en orkestersats, som er fuld af brillans, liv og indre dramatik. For hvert værk skriver han med stadig tydeligere stemme, interessant og vedkommende. Christensen ved, hvad instrumenterne kan og ikke kan og endnu bedre: Han ved, hvad de kan bruges til i den kunstneriske proces.
Wuapp – et opadgående harpeglissando i følgeskab af et kort men effektivt crescendo i de andre instrumenter, leder resolut frem til et kort tutti-smæld i alle instrumentgrupper. Punktum finale. Aquarius udmærker sig ved at fortælle historien fyndigt uden at være overtydelig. Ikke noget med at koge suppe og videre fortænkt
lirum-larum for at få tiden til at gå. Befriende kort og koncist.

Vidunderlig isolation
Mogens Christensen står som så mange andre i gæld til Ib Nørholm, hvis tanker og musik, man er nødsaget til at forholde sig til som ung dansk komponist, der ønsker at skrive ind i en tradition.
Aquarius er da også tilegnet Ib Nørholm, som ved samme koncert fik opført det symfoniske værk Isola Bella (1968-71). Denne musik fortalte Ib Nørholm om ved et læserarrangement forud for koncerten, arrangeret af Information og Sjællands Symfoniorkester.
Komponisten havde under en rejse oplevet den norditalienske sø Lago Maggiore, som var helt isoleret fra omverdenen. Nørholm så øen som et billede på mennesket, der i løbet af livet bliver formet som et stykke kultiveret natur. Han valgte at komponere musikken i terrasser: De indledende, enkle musikalske formationer udvikler sig gradvis til at blive mere og mere komplekse for til sidst at ende i en sfærisk klangverden. Klaveret er i denne udvikling tildelt en solistisk rolle. I den musikalske eller menneskelige kamp får klaveret den klassiske solist-orkester-betydning, som eneren over for de mange.
Til at understøtte det overordnede indtryk lader Nørholm en skuespiller recitere Poul Borums digt Min Verden (fra digtsamlingen Sang), som skildrer stadier på livets vej.

Livsanskuelsessymfoni
Et mere fuldtonende værk af Ib Nørholm har jeg ikke hørt. Et på en gang smukt og dybt værk, som bearbejder de store, eksistentielle spørgsmål. Skrevet i et aldeles personligt tonesprog med en rigdom i instrumentation og indfald. Isola Bella indskriver sig i rækken af vigtige livsanskuelsessymfonier – fra Mahlers orkestrale dybdeboringer til Nørgårds 3. Symfoni. Ib Nørholms værk virker så meget mere rystende, fordi det skyr den ironi og karakter af pastiche, der bliver så almindelig, både hos Nørholm selv, men også hos f.eks. Poul Ruders og Karl Aage Rasmussen. I Isola Bella tør Nørholm stå ved sin usikkerhed og skrøbelighed som kunstner. Denne ærlighed sætter sig som en sprække i musikken, eller en åbning, ind til noget mere og dybere end den lyd, der høres i salen.
I denne situation tænker man som lytter ikke: »Der har vi nok en stilpluralist, der kan holde alle de musikalske bolde i luften«. Man tænker slet ikke. Tanken og klokketiden ophører – man ser sig selv inde i det symfoniske rum og oplever en del af sin egen historie genfortalt.
At turde at satse på en symfonisk livsfortælling med så højt til loftet og med så umisforståelig henvisning til et individuelt menneskebillede, og med et overordnet billede af en ø i splendid isolation, kan måske være nærliggende i visse tidsperioder. Men at gøre det i 1972 (værkets uropførelse), hvor politiske paroler og kollektive ud- og opråb var øverst på dagsordenen, må siges at være udtryk for en rank holdning.
De to indlagte Borum-digte styrker den overordnede karakter – ved koncerten overbevisende reciteret af Klaus Bondam. Hvor man nogle gange har svært ved at høre forbindelse mellem musik og ord hos Nørholm, er der her en direkte linje eller bro mellem de to verdener.
Det er som om Ib Nørholms Isola Bella står uden for samtidens kreationer. Det hægter sig ikke på tidens ideologier, som andre kolleger gjorde det. Værket ønsker heller ikke at associere sig med popkultur eller andre stilistiske holdepladser. I denne musik har Nørholm – formodentlig uforvarende – opnået at få den enkle til at hænge sammen med det komplekse.
Eksempelvis er det genialt rigtigt at lade de farvestrålende legetøjsslanger løfte musikken op i det æteriske luftlag inden den afsluttende epilogsats. Når man svinger lejetøjsslanger i luften frembringer de toner, hvor luft og tone bliver en og samme ting.
Man spillede også Sibelius’ Symfoni nr. 7. Den må de høre om en anden gang. Tak til Sjællands Symfoniorkester under Edward Serov for en rystende god oplevelse.

*Sjællands Symfoniorkester dirigeret af Edward Serov, Tivolis koncertsal tirsdag. Værker af Christensen, Sibelius og Ib Nørholm

FAKTA
Ib Nørholm
Ib Nørholm (f. 1931), organist, komponist og professor i komposition ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, som han snart forlader som følge af 70-års-dagen. Nørholms samarbejde med Poul Borum og Inger Christensen har ført til værker som i dag betegnes som hovedværker i nyere dansk musik. Komponistens væsentligste indsats ligger på det musikdramatiske og symfoniske område. Ved Informations læserarrangement forud for koncerten, svarede Nørholm på spørgsmålet om, hvad man kunne forvente sig af ham i fremtiden: »Jae, nu må vi se, jeg bliver jo folkepensionist fra Konservatoriet, og jeg tror jeg vil rejse lidt og sådan. Og skrive et par symfonier og et par operaer...«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her