Læsetid: 2 min.

Nettet er en gabestok

Utilfredse kunder er begyndt at lave såkaldte hadesider vendt direkte mod private firmaer. Fænomenet spreder sig også i Danmark
5. maj 2001

.

Global GuerillaInternettet er en åbenbaring for mennesker, der gerne vil ud med et klart budskab, men som ikke har råd til at bruge de almindelige medie-kanaler. I de senere år er der opstået en myriade af kritiske forbruger-hjemmesider, der indsamler dårlige erfaringer fra utilfredse kunder.
På globalt plan er det først og fremmest hjemmesider som McSpotlight mod McDonald’s og utallige små kritiske sider mod Nike, der formår at give kritikken et politisk indhold.
Her i landet er der dog så småt begyndt at opstå hjemmesider, der forsøger at skabe en kritisk offentlighed omkring bestemte firmaer. En væsentlig del af den virtuelle forbrugerdebat foregår i dag i nyhedsgrupper på Nettet.
De fleste hjemmesider har karakter af en afløbskanal for kværulanter. Men ofte opstår kampagner, der senere slår igennem med stor styrke i medierne, i disse labyrintiske nyhedsgrupper. I Danmark er der også begyndt at komme en række såkaldte portaler, der samler forbrugerkritikken:
»Klage-siden.dk har til formål at hjælpe forbrugerne med at komme af med deres klager, hjælpe forbrugerne med at få en retfærdig behandling samt at forhindre den modløshed, som opstår, når man står alene mod et stort firma med sin sag. Klagesider hjælper andre til ikke at begå de samme fejl som de klagende, giver fokus på forbrugernes rettigheder og skaber øget dialog, som forhåbentligt på længere sigt vil forbedre servicen, bekæmpe fuskerne og i sidste ende skabe et bedre samfund,« siger Peter Blak, som står bag Klage-siden.dk. Han mener, at danskere »desværre klager alt for lidt«.

Direkte firma-kritik
De firma-kritiske hjemmesider i Danmark retter sig mod bl.a. Bilka, bilproducenter og en lang række forsikringsselskaber. Endnu er det kun ganske få af de danske hjemmesider, som rummer mere og andet end forurettede beskrivelser af dårlige produkt-oplevelser.
Bagmændene mener dog selv, at hjemmesiderne kun er en beskeden forsmag på, hvad danske firmaer vil blive udsat for i de kommende år:
»Hjemmesiderne vil brede sig som ringe i vandet, og der vil blive etableret links mellem de enkelte hjemmesider. Meget hurtigt vil kunderne finde ud af, hvilke selskaber de skal fravælge, og disse vil ophøre med at eksistere, og de resterende vil være tvunget til at rette sig efter de mennesker, som holder dem i live – nemlig kunderne,« siger Steven Gloerfelt-Tarp, som har lavet en hjemmeside mod Zürich Forsikring:
»Internettet er efterhånden det eneste forum, hvor forbrugerne kan komme til orde, uden at der er en masse hensyn, der skal tages til sponsorer og annoncører. Jeg føler mig overbevist om, at Internettet vil få en afgørende betydning for bl.a. forsikringsselskabernes måde at behandle kunderne på.«
Forsikringsselskaber er ét af de brancheområder, som i dag er mest udsat for kritik på nettet. Ophavsmanden til en anden protestside mod Tryg ser ligeledes Internettet som selve årsagen til, at danske forbrugere nu er begyndt at kritisere firmaer direkte:
»Internettet er et redskab, som vil blive brugt mere og mere. De fleste danskere har i dag adgang til Internettet, og det er et meget billigt medium at udbrede sine synspunkter på – uden at det først er redigeret og fordrejet af en emsig redaktør. Og derfor vil Internettet i fremtiden blive brugt og misbrugt i en sådan grad, at vi i dag slet ikke kan overskue det,« siger Mogens Jensen, som har lavet en side imod TRYG-forsikring.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her