Læsetid: 2 min.

Ørkenen størknet på fotopapiret

Erik Steffensens bevidstheds- og farveudvidende rejse til Indianerland er omsat til bog
21. maj 2001

Erik Steffensens bevidstheds- og farveudvidende rejse til Indianerland er omsat
til bog

Ny fotobog
Seksten gange trykkede Erik Steffensen på udløseren, da han i marts 2000 steg ud af sin bil i solnedgangen langs Route 89 i Arizona omkring Painted Desert. Og rig på koloriet er denne ’malede’ ørken så sandelig.
Der blev skiftet film undervejs, for der var kun otte negativer på hver af de digitale film, og disse har nu været adskillige ture igennem Steffensens computerprogrammer og har undergået nogle radikale, koloristiske forvandlinger. Fotografierne har således løsrevet sig fra forlægget og er blevet helt syrede, og landskabet kommer til at nærme sig det abstrakte maleri.
Lyset er enestående i Arizona, bemærker Erik Steffensen. Jeg har aldrig været der, kun i Californien, men det, vi ser, ville have fyldt selveste J.F. Willumsen med ærefrygt, for farverne nærmer sig dennes ætsnende farveskala i malerierne fra f.eks. Venedig.
Det er digitale billeder, der viser hele den enorme og meget hurtige transformation af lys og farve, som man kan opleve i ørkenen. »Stilhed og vidunderligt grålys over vulkankraterne. Grøn og kobolt lava. Regn over vulkaner. Torden og voluminøse skyformationer. Sort lys over vulkaner. Det tog kun et øjeblik. Så havde naturen gennemspillet hele repertoriret«, skriver Steffensen i bogens essay.
Således svæver en koksgrå himmel over en laksefarvet horisont i første omgang, men i næste foto alternerer de to farver; himlen bliver laksefarvet, mens jorden er en smal, koksgrå, næsten sort stribe, der kryber langs billedets nederste langside.
Der er flere forskellige fotografier, udvundet af det samme negativ, og de leverer højst forskellige tonale oplevelser.

Fotografisk ekstase
Med bogen sætter Erik Steffensen (f. 1961), der er en ’gammel’ romantiker, fokus på farvens altafgørende påvirkning af vores virkelighedsperception. Hans nye fotografier fra indianerland vækker mindelser om Mark Rothkos tyste farvemodulationer og Ian McKeevers meditative farveeksperimenter, der for nylig kunne ses i Brandts Klædefabrik, men Steffensens fotos bliver ærgerligt nok reduceret i deres frimærke-format i bogen. I virkeligheden er de op til 45 x 80,5 cm store, og her nærmer de sig maleriet.
Som Roland Barthes skrev i Det lyse kammer, så har fotografiet to muligheder. Det kan være vanvittigt eller tamt. Tamt er det, når dets
realisme er forankret i vanen, i en kendt æstetisk praksis, vanvittigt er det, hvis dets realisme er oprindelig, »idet den lader Tidens eget bogstav komme tilbage til den forelskede og skræmte bevidsthed.« I det sidste tilfælde, vendes tingene på hovedet, og man geråder ud i en fotografisk ekstase. Det er lige netop det, der sker i Steffensens underskønne og modige fotografier.

*Erik Steffensen: Arizona, Tekst på dansk og engelsek. 48 s., gennemill. i farve, 188 kr. Borgens Forlag. P.t. vises bogens fotogrrafier i DCA Gallery i New York sammen med værker af maleren Kehnet Nielsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her