Læsetid: 2 min.

Klip

1. juni 2001

(2. sektion)

*Woody Allen har altid været mere populær i Europa end i USA. Skandalen i 1992-93 omkring hans brud med Mia Farrow styrkede ikke hans hjemlige omdømme, og nu har han indviklet sig i en ny større retssag mod en kvinde, hans nære ven og forretningspartner Jean Doumanian, som skulle have snydt ham for penge. Hans New Yorker-fans prøver angiveligt at skelne mellem filmskaberen Woody og kludremiklen Woody, men det gør Peter Bart ikke i et skarp kommentaer i show-biz-biblen Variety. Han mener, at Allen er utaknemmelig over for de produktionsfolk, der har hjulpet ham gennem årene, selv om det altid har været »et halvfilantropisk foretagende at finansiere ham.« Bart nævner dog lidt partisk kun Allen-filmenes sløje USA-indtjening og glemmer deres større publikumssucces i f.eks. Europa.

*Howard Hawks er en af de gamle Hollywood-mestre, der måske er gået lidt i glemmebogen. Det retter Cinemateket op på her i juni med en herlig serie på 18 Hawks-film, der strækker sig fra stumfilmen En pige i hver havn (1926) med unikummet
Louise Brooks til prærietrilogien med John Wayne, Rio Bravo (1959), El Dorado (1967) og Rio Lobo (1970). Og ind imellem er der skudsikre klassikere, der viser, at Hawks var en mester i de fleste traditionelle Hollywood-genrer: Gangsterfilmen Scarface (1932), melodramaet Kun engle har vinger (1939), scew ball-komedien Sensationen (1940), noir-thrilleren Sternwood-mysteriet (1946) og musicalen Gentlemen foretrækker blondiner (1953).

*Leni Riefenstahl har det meste af sin snart 100-årige tilværelse været en omstridt person, og selv om brede kredse har anerkendt hende som en yderst talentfuld filminstruktør og fotograf, har hun aldrig kunnet fjerne den plet på navnet, det gav at instruere den nazistiske propagandafilm om Partidagene, Triumph des Willens (1934), filmet med 30 kameraer af over 100 medarbejdere. Den indgår selvfølgelig i Cinematekets juniserie på 12 film af, med og om Riefenstahl, deriblandt også hendes berømte Olympiadefilmen i to afsnit fra 1938, der havde premiere herhjemme under kongelig bevågenhed. Desuden nogle af hendes bjergfilm, samt dramaet Tiefland (1940).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her