Læsetid: 3 min.

Pornografisk manifest

Christian Lemmerz tegner en fræk ’Forførerens dagbog’ på væggene i Kunstforeningen. Med et let greb har han skabt en overraskende, øjenåbnende udstilling
26. juni 2001

Udstilling
Oprindelig var planen, at Kunstforeningen skulle have den amerikanske kitsch-kunstner Jeff Koons på plakaten nu – sammen med Christian Lemmerz. Men Koons springer over denne gang, så Christian Lemmerz har fået mere plads at boltre sig på.
Som altid har han ved hjælp af et let greb skabt en overraskende, øjenåbnende udstilling: Kultegninger på alle væggene på Kunstforeningens førstesal med afsæt i pornoindustriens stereotype billeder af kønnenes forening.
Det er en megainstallation, der nok har vokset sig for stor, for pointen falder meget hurtigt, og der er tale om en repetitiv!! akt. Man bogstaveligt talt vandrer rundt i disse billeder af kroppe, der knokler på med at tilfredsstille begæret og vores begærende blikke. Man ser for sig, hvordan de ærværdige medlemmer af Kunstforeningen og andre nydelige og velklædte tililende med vinglas i hånden vandrede rundt i de overophedede sale i fredags ved åbningen.
Det forholder sig jo sådan med pornografi, at den går direkte i kødet på betragteren. Man må værge for sig, men det kan være svært at holde blikket borte fra væggenes fristelser.

Moderne freskoer
I den lemmerz’ske optik bliver disse pornografiske snatshots transformeret til evige kroppe. Tid og sted er fraværende. Kroppene så at sige ’opgraderes’ fra den prosaiske brugspornografi til en kropsfremstilling, der vækker mindelser om renæssancen. Det er en forædlingsmetode, som forvandler det banale til kunst, det pornografiske bliver ladet med Eros.
Det er ganske vist den sædvanlige kønsrollefordeling, som i pornografien mere end andre steder tildeler manden rollen som den aktive forfører, som kropsstativ og dynamisk udgangspunkt og kvinden som det passive, modtagende objekt. Hun er både begærets og det begærende bliks genstand. I flere af tegningerne optræder hun i erotiske situationer med flere mænd samtidig; alle kropsåbninger tages i brug, jagten på nydelsen er gået ind.
Lemmerz er en udmærket tegner og benytter en bevidst skitseagtig og flygtig streg. Han understreger med sine gigantiske tegninger, som også forbinder sig til verdens allertidligste kunst; hulemalerierne.
Tegningerne, som bliver malet over, når udstillingen slutter, tematiserer også de flygtige mellemmenneskelige relationer, i en tid, hvor stadig flere har forladt fællesskabet og har sat sig det ene livsmål: At realisere sig selv og opfylde sine egne behov og lyster. Således læst bliver de kopulerende kroppe metafor for menneskenes altfortærende relation til hinanden.
I sine nye tegninger har Lemmerz søgt tilbage til kunstens ursprog, tegningen, i en tid hvor megen kunst digitaliseres og kunsten fjerner sig fra det håndførte og skrøbeligt-usikre. Det er fint.

Videokavalkade
Kunstforeningen har indrettet en biograf på anden sal med kræs til alle videofreaks. Her vises udstillingen Dansk Video Manifesta.
I 1989 oprettedes Mediekunstskolen ved Det kgl. Danske Kunstakademi under billedkunstneren Torben Christensens auspicier (han er nu professor ved skolen), og det har medvirket til, at en lang række danske billedkunstnere er blevet fortrolige med videokunst-sproget.
I 1996 arrangerede nævnte Torben Christensen og Lars Movin udstillingen Elektroniske understrømme – Kunst & video i Europa i Statens Museum for Kunst, og i den forbindelse udgav de to videoantologier Spin-off. Mange af bidragyderne til den danske videoantologi kan nu genses i Kunstforeningen, der altså opdaterer resultaterne til i dag. Videokunstnere som Peter Land og Gitte Villesen er blevet verdensberømte på deres videokunst. Fælles for videoerne på udstillingen er, at kunstnerne artikulerer sig med humor og visuel opfindsomhed. Desværre indgår de to skæve og morsomme Århus-kunstnere Birgit Johnsen og Hanne Nielsen ikke i Kunstforeningens videokavalkade.

*Christian Lemmerz: The white of the eye. Dansk Video Manifesta. Kunstforeningen Gammel Strand 48, København. Ti.-sø. 11-17. Til 16. sep.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu