Læsetid: 3 min.

Rullende skolestart uden fremtid

Forsøg med rullende skolestart bør udbredes til alle skoler, mener professor. Men fra næste år er det slut
8. juni 2001

Da Mikkel Christiansen den 21. maj i år fyldte seks år, startede han i Lille B på Uvelse Skole. Flaget var hejst i skolegården, og hans nye klassekammerater stod klar til at tage imod.
Uvelse Skole, der ligger i Slangerup, har rullende skolestart, hvilket i praksis betyder, at nye børnene løbende sluses ind den dag, de fylder seks år. Det er en succes, mener alle involverede parter, og professor på Danmarks Pædagogiske Universitet,
Niels Egelund opfordrer til at ordningen udbredes til hele landet.
Men fra næste år er det slut. Og den beslutning ønsker undervisningsminister Margrethe Vestager (R) ikke at lave om på. Hun mener, det er vigtigt, at folkeskolen er med til at styrke fællesskabet, og at en rullende skolestart trækker i den modsatte retning.
»Folkeskolen har brug for større fællesskab frem for større forskellighed,« siger hun.
Ifølge Niels Egelund er det ellers netop projekter som den rullende skolestart, der er stort behov for i folkeskolen.
»Jeg mener faktisk, det burde indføres i hele skolesystemet,« siger han.

Giver mindre uro
Ved at lade børnene starte på forskellige tidspunkter af året bliver der plads til at tilgodese børnenes forskelligheder, mener Niels Egelund.
»Det giver mindre uro, fordi det ikke er én lærer, der skal socialisere op til 28 børn på en gang, men i høj grad er børnene, der lærer de nyankomne om klassens normer og regler,« siger han, og tilføjer:
»På det plan er børn jo langt stærkere opdragende elementer end voksne.«
Netop mindre uro som følge af den rullende skolestart er blandt de mange positive erfaringer, forsøget på Uvelse skole har vist. Målet med projektet var bl.a. at nedbringe antallet af urolige børn i de mindre klasser.
Mens disse tidligere udgjorde op imod en femtedel af børnene, er tallet ifølge skoleleder Betty Vesth nu faldet til under ti procent.
»Det har helt klart nedbragt uroen, hvilket betyder, at børnene får meget mere tid til rådighed, fordi de voksne ikke bruger tiden på at skælde ud,« siger hun.
Den rullende skolestart, der på Uvelse Skole begyndte i 1999, foregår i et tæt samarbejde mellem børnehaven, skolen og SFO. Børnehave- samt første og anden klasse er aldersintegreret, hvilket betyder, at nye børn sluses ind i en gruppe på omkring 30 børn. I praksis deles de i mindre enheder, hvor der altid er to eller tre voksne til stede.
»Ved at børnene kommer ind i en gruppe, hvor der på forhånd er nogle normer, slipper vi helt for de tidligere magtkampe,« fortsætter Betty Vesth.
Står ikke til at ændre
Ideen med den rullende skolestart udspringer af erfaringer fra New Zealand, hvor en daværende skoleinspektør fra Fuglebjerg Kommune hørte om de positive erfaringer. Siden har i alt fire skoler igangsat forsøg med den løbende indslusning.
Af en evalueringsrapport om samtlige forsøg med indskoling i folkeskolen fremgår det, at såvel forældre, skolebestyrelse som øvrige involverede parter mener, at den rullende skolestart er en succes.
At beslutningen trods dette blev truffet af en formelt set enig forligsgruppe, skyldes ifølge Venstres uddannelsespolitiske ordfører, Gitte Lillelund Bech, at det »med den slags beslutninger handler om at klippe en tå og hugge en hæl«.
Hverken hun eller SF’s uddannelsespolitiske ordfører, Anne Baastrup, der ligeledes er med i forligsgruppen, er enig i beslutningen. De har derfor begge rettet henvendelse til undervisningsministeren og anmodet hende om at sagen genovervejes.
»Den rullende skolestart er en god ide, fordi den sikrer, at der tages udgangspunkt i det enkelte barn. Derfor mener jeg som minumum, at de eksisterende forsøg skal have lov til at fortsætte,« siger Gitte Lillelund Bech.
Den del er Margrethe Vestager imidlertid langt fra enig i. Hun lover at indkalde gruppen til en ny drøftelse, men siger samtidig:
»Jeg løber ikke fra den beslutning, vi har taget i forligsgruppen.«

FAKTA
Rullende skolestart
Rullende skolestart betyder, at børnene løbende indsluses i skolen, når de fylder seks år
Forsøgene er startet som et led i Folkeskolen år 2000 (F2000), der ialt omhandler 250 forsøg i forbindelse med skolestart
Økonomisk er der store gevinster ved ordningen, der bl.a bevirker, at daginstitutionerne slipper for store optag i foråret
Forligsgruppen bag F2000 vedtog i april måned, at forsøg med rullende skolestart ikke kan forlænges ud over den aktuelle tre-årige periode samt at nye skoler ikke kan søge
Blandt de skolestarts-forsøg, der fortsat er mulighed for er:
*Fælles undervisning i de små klasser
*Længere skoledag
*Pædagoguddannede kan undervise af førsteklasser
*Læreruddannede kan undervise i børnehaveklasser
Ifølge undervisningsminister Margrethe Vestager er perspektivet med de kommende forsøg, at de skal give afsæt for ny lovgivning om skolestartbemu

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her