Læsetid: 3 min.

Tjek de små scener

Også i år er der blandt Roskilde Festivals over 100 bands og solister noget for enhver smag, og også i år er det på de små scener, de store musikoplevelser venter
28. juni 2001

Roskilde Festival
Når man har for vane at være fuldstændig bindegal med rock og rul, er det altid spæn-dende hvert år at følge, hvilke kunstnerne der i månederne frem bliver offentliggjort til den årlige Roskilde Festival. Sådan har det naturligvis og-så været i år, også selv om det musikalske har stået i skyggen af sikkerheden omkring afviklingen, med sidste års dødsulykke på Orange Scene i tankerne.
Endnu en gang viser den store Orange Scene sig at være svær at besætte med navne, der ikke er store publi-kumsmagneter eller larmende heavy-grupper. Og selv om scenen indtages af bl.a. Wyclef Jean, Tool, Deftones, Sort Sol, Beck, Neil Young, Bob Dylan, Robbie Williams, Faithless og The Cure, må det endnu en gang konstateres, at stadionrock-konceptet har haft sin tid, og at man skal regne med de mindre, mere intime scener.
Pudsigt er det derfor, at lige netop Aqua ikke er at finde på Orange, men på den mindre Grøn Scene. Kan Aqua slippe godt fra denne optræden og ikke ende som et tilløbsstykke for dem, der skal have noget at ironisere over, skal de have respekt for det.
Men forventningerne er trods alt større, når australske Nick Cave ved tusmørketid fredag aften entrer samme scene, hvilket meget vel kan blive en af festivalens højdepunkter. Et døgn efter bliver oplevelsen måske gentaget med hans engelske søster i ånden, PJ Harvey, og efter hende skifter stemningen, når den automatiske party-pilot sættes til i selskab med engelske Basement Jaxx og Stereo MC’s, der begge for nylig har udgivet nogle yderst dansevenlige plader. Er det ikke nok, står en række DJ’s og elektroniske kunstnere klar til at fyre yderligere op under kedlerne, bl.a. nordjyderne Bo V og Christian
Bloch, der har vind i sejlene på de udenlandske klubber, engelske Freestylers’ hip hop og finske DJ Orkidas vildveje ind i trance. Og til dem, der er til dybe dubs, så ses vi til DJ Pyro!

Danske debutanter
Som nogle af de første indleder danske Blue Foundation i dag Blå Scene med en blanding af rap og trip hop, og i det hele taget er der blevet plads til mange danske bands på vej frem: Outlandishs etno-hip-hop, Karens dansksprogede R’n’B, alternativ pop og rock med Kitty Wu, Swan Lee og Mew samt Wynona, der giver den danske tilgang til country-genren en tiltrængt fornyelse.
Udenlandske opkomlinge findes også i bundter, selv om der ingen oplagte er at pege på, hvis man leder efter en musikalsk messias. Irske JJ 72 spiller melodiske angst-for-at-blive-voksen-numre, Karate blander rock med jazz, og når der ikke går for meget Django Reinhardt i melodierne, er det et lyt værd. Grandaddy overlæsser sin lo-fi rock med keyboard-klange, Feeder er pop med indlagte støjguitarer, Modest Mouse traditionelt skæv rock, The Ark og Dandy Warhols holder liv i glamrocken, og til de friske søndag middag anbefales kraftigt Magnetic Fields, der på sit nyeste album med 69 kærlighedssange stort set blander alle genrer.

Heavy og World
Den hårde rock er ikke re-præsenteret så kraftigt i år som tidligere, men noget er det da blevet til. De inden for heavy’en meget originale Tool gæster med sit nye og meget roste album Lateralus i bagagen, mens Deftones er nu-metal-genrens mænd på Roskilde. Den skandinaviske garage-rock er også i år godt med, og for dem, der missede finske Flaming Sideburns sidste år, er der mulighed for at gøre skaden god allerede i dag på Grøn Scene. Og hvis man ikke kan holde til The Haunteds tempo eller My Vi-triols hørm af post-grunge, er der lejlighed til søndag efter-middag at stene til de uforlig-nelige Queens Of The Stone Age.
Musik fra – eller som er inspireret af – Den Tredje Verden synes at stå stærkere end sidste år. Natacha Atlas forener arabisk pop med vestlige rytmer, Khaled og Bellemou Messaoud giver smagsprøver på nordafrikansk popmusik, den såkaldte raï, engelske Justin Adams søger tilbage til den moderne musiks centralafrikanske rødder, Jamaica har sendt reggae-veteranen Burning Spear, Talvin Singh blander indiske rytmer med drum’n bass, mens fransk-spanske Manu Chaus stil-mæssige overflødighedshorn bør få Grøn Scene til lørdag aften at lette og svæve til månen.
Og før det hele ikke skal ende i det rene navneopråb er Tahiti 80, Super Collider, Den Gale Pose & Clemens & Hvid Sjokolade, Arab Strap, Phoenix, Saul Williams og Patti Smith slet ikke nævnt. Og heller ikke Senor Coconut alias tyskeren Uwe Schmidt, der spiller latino-udgaver af gamle Kraftwerk-numre, og lukker og slukker festivalen søndag morgen klokken halv fire.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her