Læsetid: 3 min.

Vis hvad du kan på 30 minutter!

Dygtighed og fortælleglæde udmærker seks afgangsfilm fra Filmskolen
15. juni 2001

(2. sektion)

Afgangsfilm
Ingen falder igennem, og ingen skiller sig afgørende ud. Det kan måske lyde gråt i gråt, men hovedindtrykket af dette års seks afgangsfilm fra Filmskolen er en generel høj standard og en tilfredsstillende bred vifte af forskelligartede talenter. At det såkaldt filmtekniske, der jo også rummer en kunstnerisk dimension, også er 100 procent i orden, noteres for mere end en ordens skyld. Skolens rektor, Poul Nesgaard, understreger, at afgangsfilmene ikke bare er et udtryk for instruktørernes formåen, men også afspejler fotografernes, klippernes og lydfolkenes æstetiske idealer og opnåede dygtighed. Og på denne front skorter det heller ikke på fantasi og kompetence. Her er oplevelser at hente i lyd og billede, som sagtens kan stå mål med det bedste af hvad dansk spillefilm har at tilbyde.
Afgangsfilmenes længde ligger omkring de 30 minutter, og denne kortform ansporer naturligt til fortælleteknisk leg og stilisering. Årgangens stærkeste udspil er da også de novellefilm, der tør bryde den ligefremme beretning, der i 30-minutters formatet let reducerer sig til en frustrerende indskrumpet og afsnuppet spillefilm.

Frugtbart anarki
I Martin Strange-Hansens Når lysterne tændes, Nikolaj Arcels Woyzecks sidste symfoni og Tzara Tristanas Postkort fra Mars hersker der et frugbart, kontrolleret anarki, hvor vekslende fortællestemmer eller drastiske synsvinkelskift konstant kaster nyt lys henover ganske dristigt stiliserede historier. Og disse tre film har også forfriskende mod på at blande tonearterne og lade den sorte humor sive ind de mest uventede steder.

Underfundige pointer
Martin Strange-Hansen gør Når lysterne tændes til en meget dansk parcelhus-udgave af American Beauty med Jesper Asholt som husfar-udbryderen fra Anette Støvelbæks gule ærter og vimsende omsorg. Frihedens land er en bedrøvelig snask, en biograf med action-film og et ultra-jævnt provinshotel, men Asholt nyder at være på fremmed mark, indtil han skal begynde at lyve om sine uskyldige glæder.
Her er et klart komedie-talent på færde med underfundig sans for anekdotisk pointering. Lidt af den samme skæve humor finder man i Nikolaj Arcels mere ambitiøse og mindre silsikre Woyzecks sidste symfoni, der lader en sjov, elskelig Zlatko Buric optræde på slap line som en miskendt tjekkisk indvandrer-komponist, der får en kortlivet symfoni-triumf i pornobranchen. Det lykkes ikke ganske at få en helhed ud af historiens mange bestanddele (politisk tragedie, kærlighedsidyl, medie-satire), men der fornemmes en stor frodighed og humor bag den tiltalende fortællelyst.
Også Tzara Tristana har mod på de skæve vinkler i Postkort fra Mars, der kunne have heddet Postkort fra David Lynch. Det er en håndholdt roadfilm, hvor afstumpede eksistenser kastes ud på danske landeveje med en blanding af rastløs punket energi, barsk humor og stilistisk raffinement (musik og lyd bruges fremragende). Og hovedrollespillerne Cecilie Müllertz Arning, Stig Hoffmeyer (som stammende bankrøver!) og Martin Brygmann (som hans syvsover af en søn!) er i eminent grad med på den grove spøg.

Gode spillere
Udbuddet spænder desuden fra Mikkel Nørgaards absolut agtværdige, følsomme traditionalisme i den velspillede Sidste weekend over Niels Nørløv Hansens interessante, men noget stive og repliktunge Gottlieb om 1500-tallets lægevidenskab frem til Christoffer Boes lyrisk inspirerede, men rigeligt vævende kærligheds-billeddigt Anxiety, hvor Ny Bølge-fotograferne Raoul Coutard og Henri Decae genoplives i fotografen Manuel Claros bredlærredsbilleder og hvor også Mikkel E. G. Nielsens klipperytme synes at skatte til denne franske storhedstid.
Og så skal det lige nævnes, at – udover de allerede nævnte skuespillernavne – yder Gerard Bistrup, Laura Drasbæk, Sonja Richter, Nikolaj Lie Kaas, Charlotte Munck, Nicolaj Kopernikus og Niels Anders Thorn præstationer, der sidder lige i plet.

*Seks afgangsfilm fra Den Danske Filmskole af Martin Strange-Hansen, Nikolaj Arcel, Tzara Tristana, Mikkel Nørgaard, Christoffer Boe og Niels Nørløv Hansen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her