Læsetid: 3 min.

Dyr i film ramt af censur

Storbritanniens censurregler tillader ikke, at dyr bliver misbrugt i film. Det er gået ud over den amerikanske kunstner Julian Schnabels film Before Night Falls
9. juli 2001

Dobbeltmoral
LONDON – Vold mod kvinder – og mænd for den sags skyld – psykologisk forstyrrede børn og rå sex er dagligdags foreteelser for britiske biografgængere. Men når det kommer til dyr, finder censuren de store sakse frem.
Klip, klip, lød dommen over en scene i den amerikanske kunstner Julian Schnabels film Before Night Falls. Filmen, der handler om den cubanske, homoseksuelle poet og aktivist Reinaldo Arenas, viser i en fængselsscene nogle fanger, som ’luftfisker’. Det vil sige, at de gennem et hul i taget forsøger at fange fugle.
Det lykkes i filmen, og den flaksende fugl rykkes så ned gennem hullet i taget. Det er denne scene, som er faldet i de britiske censores unåde. Du’r ikke, væk, lød budskabet til Hr. Schnabel. Den slags vederstyggeligheder må britiske filmentusiaster ikke se.

Blev vandbøflen spurgt?
Julian Schnabel er oprørt og betegner afgørelsen som »unfair og unødvendig«.
»Spurgte nogen vandbøflen, som blev hejset op af en helikopter i Apocalypse Now, om den havde givet sit tilsagn til at bruges på den måde?,« kommenterer Schnabel til den britiske avis The Guardian.
»Var den blevet fuldt briefet og optrænet i luftfart før dens store scene? Ja, jeg spørger bare. Mon det stakkels dyr var nødt til at få traumerådgivning bagefter? Jeg tror det ikke. Jeg er sikker på, at han bare fortsatte sit normale liv med at tygge græs, efter at han kom tilbage på landjorden«, siger Schnabel fortrydeligt.
Briternes overordentligt beskyttende holdninger til dyr og dyrevelfærd falder tilsyneladende på helt gold jord i det newyorkske. Den slags blødsødenhed kan man måske udvise over for små børn og til nød ens venner og bekendte. Men en forpjusket fugl?
Det er jo ikke ligefrem, fordi Schnabel i filmen mishandler den stakkels fugl uden at ville noget med det. Det mener han i det mindste selv og betegner den formastelige scene som »et magtfuldt symbol« på det, der er sket for de indsatte i det cubanske fængsel.
»De gør mod fuglen, hvad der blev gjort mod dem. De blev slæbt ind i fængselet, ligesom fuglen, som er en slags metafor for den frie verden, også bliver taget til fange. Det er et chokerende billede, men det er en virkelig skam at tage det ud«, mener Schnabel.
Men de britiske censurregler levner ingen tvivl, mener censorerne, så væk kommer fuglefiskeriet.
Nogle gange kan det dog være svært at hitte ud af, hvornår der skal sakses. Censorerne er f.eks. blevet kritiseret for at klippe i Schnabels film, mens hundeslagsmålene i filmen Amores Perros, der ellers er særdeles grumme, har fået lov at stå.

Brændte duer
Det er ikke kun filmkunsten, som er nødt til at tage briternes forkærlighed for dyr i betragtning. For et par år siden skabte det f.eks. overskrifter i landsdækkende medier, at en visuel kunstner, Fernando Palma, som led i en kunstfestival brændte nogle døde duer af i den nordengelske by Liverpool.
Deroppe nordpå er det populært at holde duer, især i hvad briterne stadig kalder arbejderklassen, og den mexikanske kunstner havde ønsket at »arbejde med noget, der vedrørte området, så jeg valgte duer, der symboliserer Nordengland og arbejderklassen«, som han sagde.
Men duebrænderiet førte til vrede skriverier i pressen og voldsomme protester fra dyrevelfærdsgrupper.
Endnu værre bliver det, når briterne bevæger sig ind på det politiske. Rævejagt med hunde formår at dele nationen for og imod i en grad af ophidselse, der sjældent bliver gemene mennesker til del.
Og organisationer såsom Dyrenes Befrielsesfront og andre har i tidens løb f.eks. sluppet mink løs og forfulgt – endda temmelig voldeligt – forskere og andre, der arbejder med dyreforsøg.
Et står klart – hvad enten man laver film, dyrker andre former for kunst, er forsker eller politiker eller stort set hvad som helst, skal man vare sig for at komme til at gøre et dyr fortræd i Storbritannien.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her