Læsetid: 2 min.

KLIP

27. juli 2001

(2. sektion)

*Marlon Brando har efter alt at dømme medvirket i flere dårlige film end nogen anden Hollywood-stjerne fra den absolutte elite. Hans navn på plakaten har i perioder snarere været en afskrækker end en attraktion. Men nu har den 77-årige, ukuelige skuespiller ifølge Varietys anmelder Robert Koehler ramt plet med en helstøbt kup-film kaldet The Score, instrueret af Frank Oz. Her spiller Brando en excentrisk gammel pengeskabsrøver, og hans partner er ingen anden end Robert De Niro – manden, der spillede ham selv som ung i Godfather-filmene. Men Brando og De Niro har aldrig spillet sammen før, og deres scener sammen skal ifølge Variety være den rene fryd. Også et af den unge skuespillergenerations største lys, Edward Norton, har en hovedrolle, og Angela Bassett er det kvindelige islæt.

*Steven Spielbergs nye store udspil A. I. Artificial Intelligence får en overvejende positiv modtagelse af den amerikanske kritik, selv om den ikke lader til at blive den helt store publikumssucces. Men det er også en mørkere og mere krævende film end Spielberg normalt laver – et projekt han overtog fra vennen Stanley Kubrick, der allerede inden sin død havde foreslået Spielberg at instruere det. En af filmens skarpeste kritikere er net-magasinet Salons Charles Taylor, der dog ikke kan lade være at blive lidt imponeret: »Det er en vildt problematisk film: Ambitiøs i en grad som få filminstruktører overhovedet ville drømme om, dristig i sit forsøg på at bryde med instruktørens tidligere arbejder, modig i sin vilje til at støde publikum fra sig.« Taylor ser filmen som endnu et Spielberg-forsøg på at blive voksen og fremhæver, at det er første gang i 18 år, Spielberg også selv har skrevet manuskriptet. – Hvad filmen handler om? Lad det – om muligt – være en overraskelse til selve det øjeblik, den bliver set.

*Variety kan fortælle, at Michelangelo Antonionis klassiker L’avventura med Monica Vitti nu er kommet i en velproduceret DVD-udgave. Antonionis sort-hvide billedmagi synes at have overlevet i denne den mest
udramatiske af alle kriminalhistorier. Og så får man i tilgift en film om Antonioni med udsagn fra kollegerne Fellini, Rosi og Ferreri, samt oplæsning ved Jack Nicholson af to Antonioni-essays, samt Nicholsons erindringer om optagelser af Antonioni-filmen Profession: reporter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu