Læsetid: 2 min.

Nej-siden fik hjælp af spindoktor

Euro-modstanderne holdt fælles strategi-møder under ledelse af det internationale spin-doktor-firma CSG-Worldwide, der tidligere har rådgivet Ronald Reagan
10. juli 2001

Euro-modstandernes kampagne op til folkeafstemningen i september sidste år var organiseret af det internationale spindoktor-firma CSG-Worldwide, der tidligere har rådgivet blandt andet Ronald Reagan, George Bush og John McCain.
Det afslører en ny rapport fra folketingets flerårige forskningsprojekt, Magtudredningen.
Rapporten, der endnu ikke er offentliggjort, afdækker, at Nej-siden holdt fælles strategi-møder med den internationale spin-doktor, Michael Dane Waters fra CSG-Worldwide. Derudover fastslår rapporten, at Nej-siden var til adskillige fælles taktik-møder i London med forskellige britiske rådgivere. Rapporten dokumenterer, at Jens-Peter Bonde fra Junibevægelsen, Lave Broch fra Folkebevægelsen mod EU, den tidligere konservative Frank Dahlgaard, Søren Espersen og Pia Kjærsgaard fra Dansk Folkeparti var til valgstrategi-møder i London i foråret 2000, et halvt år før euro-afstemningen.
Michael Dane Waters bekræftiger over for Information, at han har fungeret som rådgiver for en samlet front af euro-modstandere.
»Vi var i København i to-tre dage og afholdt møder. Derefter fulgte vi euro-modstandernes kampagne og rådgav dem via telefon og email«.

Kampagne-manual
– Hvad fortalte I på de møder?
»Altså, det kan jeg jo ikke afsløre specifikt. De betalte jo for det, så det er deres produkt. Men vi rådgav dem om, hvordan man fører en professionel kampagne.«
– Hvad bestod den rådgivning i?
»Vi rådgav dem om, hvordan man opstiller nogle ’talking points’, nogle bestemte målsætninger, budskaber, temaer, som skal ud. Derefter om, hvordan man sørger for at finde nogle ledende intellektuelle, kendte mennesker, der kan skrive læserbreve og kronikker til aviserne, der hver gang indeholder disse to budskaber i en eller anden form. Det skal gøres i god tid, så man har tid til at gøde jorden. Så rådgav vi dem om brugen af direct mail, web-sider, om telefonkampagner, om hvordan man bør opdele den landsdækkende kampagne i regionale områder, hvor der i hvert område er en talsmand, der hver uge fødes med et tema og sådan nogle ting.
– Hvornår gjorde I det?
»I juli sidste år, tror jeg det var, et par måneder inden afstemningen.«
– Hvem var til stede ved de møder?
Uhh, jeg kan ikke rigtig huske, hvad de hed, men det var alle de forskellige euro-modstandere. Det var i et eller andet skolelokale i København, med en seks-ti mennesker fra de forskellige fløje på Nej-siden. Bonde, tror jeg nok, at den ene hed ..., og øhh, så var der to kvinder til stede. Vi var der en to-tre dage og afholdt møder, og siden rådgav råd via telefon og email.«
– Fulgte de jeres råd?
»Ja, vi udarbejdede en kampagne-manual, som de i det store og hele fulgte,« siger Waters.

Ja-siden sagde nej-tak
Også Ja-siden fik tilbudt hjælp af internationale pr-bureauer med speciale i valgkampagner. Michael Dane Waters forsøgte ifølge Magtudrednings-rapporten at arrangere et seminar med Ja-partierne og Europabevægelsen, men på grund af stridigheder mellem Venstre og Socialdemokratiet om betalingen blev mødet ikke til noget. Venstre og de konservative ønskede ikke at bruge penge på folkeafstemningen, hvis ikke Socialdemokratiet ydede sin del. De to partier frygtede, at Socialdemokratiet efter afstemningen ville bruge sin økonomiske overlegenhed til et overraskelses-valg.
Derudover forsøgte en anden amerikansk spin-doktor, Rick Ridder, uden held at overbevise de konservative om nødvendigheden af professionel hjælp. Denne kontakt var blevet etableret af den tidligere europa-parlamentariker, Lars Poulsen, hvis reklamebureau, Waterfront, netop var blevet fyret som Det Konservative Folkepartis reklamebureau.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her