Læsetid: 5 min.

Poul til søs

Hyldest til Poul Gernes i Hamburg
23. juli 2001

Udstilling
HAMBORG – I Kunstverein i Hamburg præsenterer Cosima von Bonin for tiden en udstilling med titlen »Bruder Poul sticht in See« (Broder Poul stikker til søs). Udstillingen er bemærkelsesværdig ved, at den Poul, der henvises til i titlen, er den danske billedkunstner Poul Gernes. En hyldest til Poul Gernes i Hamburg? Hvorfor, kan man spørge – hvad handler det om?
I Danmark er der rimelig stor interesse for Gernes, hvis værk omfatter meget mere end de kendte udsmykninger. Malerier, skulpturer, objekter, grafiske arbejder, arkitektur, film, anderledes udstillinger og meget andet beskæftigede han sig med, hvilket Erik Steffens aktuelle bog og udstilling i Ålborg viser. Men nogen international ’karriere’ fik han ikke, til trods for at han i 1988 repræsenterede Danmark på Venedig-biennalen. Derfor kan det undre, at en yngre tysk kunstner er så optaget af ham, at hun har tilegnet ham en hel udstilling – en udstilling der vises i Tyskland, ikke i Danmark – og oven i købet lånt 24 af hans malerier fra 60’erne for at inkorporere dem i den.
Installation er egentlig et bedre udtryk end udstilling, hvis man skal karakterisere det, Cosima von Bonin viser i Hamburg. Der indgår en række forskellige elementer i den, bl.a. de 24 ’skydeskive’-malerier af Gernes samt skulpturelle konstruktioner, objekter, en bemalet væg m.m., hun selv har udført.
I det største af udstillingsrummene har hun ved hjælp af en skillevæg, som i sig selv er et kunstnerisk objekt, skabt et rum, hvori man finder en stor, ti-meter lang, hvid sejlbåd liggende på siden og stående et stykke fra båden nogle mærkelige konstruktioner, der minder om kastemaskiner med ris, tæpper og ’fisk’ (plasticblink). Dette rum, med Gernes’ malerier på endevæggen bag båden, er nok det, der tydeligst bærer associationer til ham – og som samtidig giver en slags forklaring på udstillingens titel.

Broderskab og både
Man må dog sige, at titlen i ret høj grad er for indviede. For at afkode den skal man for det første vide, at Bruder eller broder var en tiltaleform, som kunstnerne på Eks-Skolen brugte – i hvert fald de, der udgjorde den hårde kerne (det var et broderskab, som ikke omfattede kvinder). For det andet skal man vide, at Gernes’ mange aktiviteter også omfattede bådebyggeri (ifølge udstillingsarrangør Erik Steffensen var det for Gernes den aktivitet, »som stod hjertet nærmest«). Han byggede flere både, bl.a. på udstillingen Tabernakel, som fandt sted på Louisiana i 1970, hvor bådebyggeriet dog blev afbrudt på grund af lugt og giftige dampe. Nogle år senere byggede han et vikingeskib (af glasfiber) til filmen Normannerne, som han og Per Kirkeby lavede sammen i 1974. Både indgik i flere af hans udstillingsbidrag, bl.a. nogle joller på Decembristernes udstilling på Den Frie i 1971.
I Hamburg er båden, hvis sarte, næsten æterisk hvide farve står i stærk kontrast til de heftige kulører i Gernes’ malerier på væggen, tilsyneladende kæntret – men samtidig ser det ud, som om der er nødforsyninger på vej. Vil Cosima von Bonin, som har lavet denne båd, hermed udtrykke sin sympati for Poul Gernes og kommentere hans projekt, som i mange henseender var utopisk og derfor – måske – måtte ende med at kuldsejle? Er det drømmen, der forliste, den hentyder til, men dog med håbet om (utopiens) redning og overlevelse bevaret? Eller er der blot tale om en gestus, en hyldest fra en kunstner til en anden, som efter hendes mening ikke har fået den anerkendelse, han fortjener?
Spørgsmålene må stå åbne, selv om en anden del af udstillingen underbygger indtrykket af, at det er utopiske visioner, der kommenteres. Skillevæggen, som lukker rummet med båden af, er nemlig på ’ydersiden’ bemalet, så det ligner siden på en oceandamper. Først opdager man det ikke, eftersom bemalingen ved første øjekast blot har karakter af ornamentale mønstre (endnu en henvisning til Gernes?). Men efterhånden går det op for én, at de runde lysegrå former er koøjer samt at der foroven er en ræling, bag hvilken silhuetterne af et dansende par og endnu en figur tegner sig i sort. Er det den sorgløse dans inden skibets undergang? Er det det store skib Titanic, som ikke kunne synke men alligevel gjorde det? Symbolet på fremskridt og menneskets evne til at besejre naturen, som på tragisk vis viste sig ikke at kunne leve op til forventningerne?

Svær at sætte i bås
Cosima von Bonin, født 1962, er en i Tyskland meget anerkendt kunstner. Hun bor og arbejder i Köln, men har ved flere lejligheder besøgt Danmark. Hun var bl.a. med på »NowHere«-udstillingen på Louisiana i 1996 (i Laura Cottinghams sektion, der kun omfattede værker af kvindelige kunstnere) og på udstillingen »Display« på Charlottenborg i 1997. Hun har været gæstelærer på Kunstakademiet og i 1999 udstillede hun sammen med Michael Krebber i Galerie Mikael Andersen i København. Det er nok bl.a. her, hun har haft lejlighed til at stifte bekendtskab med Gernes’ værker, eftersom Mikael Andersen igennem nogle år har fungeret som hans gallerist.
Hendes eget kunstneriske værk er, som mange andre kunstneres nu om stunder, svær at sætte i bås. Hun bevæger sig frit mellem forskellige genrer og kategorier, skaber objekter, laver performance, fungerer som dj og iscenesætter arrangementer, ofte i et samarbejde med andre kunstnere. Meget typisk er det ene af udstillingsrummene i Kunstverein i Hamburg viet til præsentation af forskellige film (Gernes’ og Kirkebys Normannerne har bl.a. været vist), diskussioner og musikarrangementer – til daglig er rummet tomt, bortset fra nogle snegleagtige objekter af stof, hun har hængt op under loftet. Hun arbejder i det hele taget meget med stof og beklædningsgenstande, som hun syr sammen og fremviser ophængt på væggen eller liggende på gulvet. Blandt hendes mere finurlige objekter fra de senere år er små og store svampe, lavet af stof. En række af disse er også med på udstillingen i Hamburg.
Cosima von Bonin er et spændende bekendtskab, som forhåbentlig vil blive vist endnu mere i Danmark – f.eks. kunne man tænke sig, at et dansk udstillingssted ville overtage udstillingen fra Hamburg. Så kunne man måske få lejlighed til at fordybe sig mere i den med henblik på at finde ud af, hvad det er, hun egentlig har haft til hensigt med hensyn til at tilegne den til Gernes.

*Bruder Poul sticht in See. Kunstverein in Hamburg, Klosterwall 23, Hamburg. Til 5. aug. Ti.-sø. 11-18, to. 11-21.

*Anneli Fuchs er mag.art. i kunsthistorie og forskningsbibliotekar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her