Læsetid: 2 min.

Ren galskab?

Hjørring Revyen holder sig i de faste spor
3. juli 2001

Revy
Der er som altid hyggeligt og intimt – og varmt – i Vendelbohus, når Hjørring Revyen drøner over brædderne. Men Ren galskab er en krævende titel, og lidt misvisende, for det er snarere det lune smil og det stille fnis årets forestilling kalder frem, end ligefrem den rablende, altomvæltende latter der får salen til at koge over.
Atter imponeres man over selve den fysiske afvikling af løjerne; kun fire skuespillere til alle de roller og lynomklædninger, en stensikker, jazzet klavertrio (Niels Søren Hansen) og en adræt koreografi (ved Susanne Breuning). Og instruktør Ulla Thordal-Christensen får stort set det optimale ud af sine fire veloplagte spillere.
Men det går ikke at nægte det, – lidt ægte vendsysselsk, komisk underspil (Hans Holtegaard i sikker stil), lidt grotesk satire over pædagog- og behandlersamfund, fra børnehaven over den alternative terapi til Tvinds Amdi, lidt kønsrolleselvironi, lidt nostalgisk danseelegance, og en god del flot afleveret, og temmelig politisk ukorrekt gospel- og bluesrock. Og dertil så den faste ’reklameblok’, hyldesten til de mangfoldige sponsorer, denne gang formidlet gennem en øm Far til fire-filmpastiche, fuld af sjove små indfald, men rigeligt lang. Plus så de poetiske slagsange om kærligheden som den altafgørende galskab. Det er kønt tænkt, men nogen stærk indre sammenhæng gennem lagkagens mange lag fornemmes ikke, ingen virkelig vision, ingen fræk fornyelse. Publikum er da afgjort også i den modne ende af skalaen.
Sådan kan Hjørring Revyen sikkert fortsætte mange år endnu, men den kildrende forventning man engang nærede til den – hvad har de skøre rødder nu fundet på? – den er kommet på vågeblus.

Revyens svære utopi
Selvfølgelig bliver man uretfærdig i det konkrete når man siger sådan. For der er gode, grove tekster, især af Trine Gregorius og sidste års spiller-hit Niels Ellegaard, og Hans Holtegaard og Ina-Miriam Rosenbaum er som altid temmelig vidunderlige, den første med fysisk pondus, udtryksfuldt gummimåneansigt og stærkt musikalsk gennemslag, den sidste med akrobatisk, vildt flintrende desperation. Jesper Vigant er ny i sammenhængen, men klarer sig udmærket på stilsans og rammer plet med sin Tvind-monolog (af Vase & Fuglsang), og Lise-Lotte Norup får da også meget ud af sit nok så traditionelle dum blondine-udgangspunkt. Ikke noget at klage over der.
Men revyens hundesvære utopi, den musikalske gennemføring af meningsopløsende mening, helt aktuel og ganske vejrbestandig, den savner vi fortsat.

*Hjørring Revyen: Ren galskab. Tekst: mange. Instruktion: Ulla Thordal-Christensen. Kapelmester: Niels Søren Hansen: Scenograf: Jan de Neergaard. Medvirkende: Ina-Miriam Rosenbaum, Lise-Lotte Norup, Hans Holtegaard og Jesper Vigant

*Vendelbohus, Hjørring. Til 4. aug. Det Ny Sans Souci, Kolding. 9.-18. aug.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu