Læsetid: 3 min.

Spindoktorer vandt folketingsvalg på Bornholm

’De vidste ikke, hvad der ramte dem. Jeppes valgkampagne tog dem med bukserne nede. Men vi fik total respekt for vores kampagne’
13. juli 2001

Spin
Fra at være fuldstændig undertippet med kun fem-seks procent af de socialdemokratiske stemmer op til folketingsvalget i 1998, lykkedes det på bare tre uger den dengang kun 23-årige Jeppe Kofod fra Socialdemokratiet at få næsten dobbelt så mange personlige stemmer som partiets egen spidskandidat på Bornholm, Eva Fatum, der havde både partiapparatet og LO i ryggen. Han blev den fjerde største socialdemokratiske stemmesluger i forhold til kredsens størrelse.
Bornholms Tidende kaldte det en ’sensation’ og ’århundredets overraskelse i Bornholms politik’. På valgdagen havde de bragt en forside-overskrift der lovede ’sikkert genvalg’ til spidskandidaten Eva Fatum, hvorfor redaktør Dan Qvitzau dagen efter i en klumme med overskriften ’Redaktørs røde ører’ måtte beklage, at han ikke vidste, hvad det var, der var sket.
Det, redaktør Qvitzau og den socialdemokratiske spidskandidat Eva Fatum ikke havde opfanget i tide, var, at de havde været udsat for en moderne, professionelt tilrettelagt valgkampagne.
»De vidste ikke, hvad der ramte dem. Jeppes valgkampagne tog dem med bukserne nede. Men vi fik total respekt for vores kampagne. Sådan noget havde de ikke oplevet før. De havde ganske enkelt ikke oplevet moderne valgkamp-metoder før,« siger Christian Madsbjerg, journalist og kreativ direktør på firmaet Wetware. Christian Madsbjerg var sammen med Peter Jacques Jensen en af hovedmændene bag Jeppe Kofods valgkampagne i 1998.

Håbløs situation
»Jeppes situation var ellers håbløs i udgangspunktet, da han ringede til mig der tre uger inden valget. Ingen kendte ham. Han havde ikke nogen sikker kreds. LO støttede Eva Fatum. Hun fik stillet en tre-etagers LO-bygning til rådighed med trykkeri, masser af folk og telefoner. Jeppe Kofod fik et interimistisk 15 kvadratmeters skur omme i gården, hvor man skulle bukke sig for at komme ind af døren,« fortæller Christian Madsbjerg.
»Vi vandt på ren og skær energi. Jeppe arbejdede som en sindssyg i de tre uger, valgkampen stod på. Men de andre var nu heller ikke særlig professionelle. De kørte det på standard-metoden, hvor man sender en pressemeddelse ud, og forventer, at det frie ord klarer resten. Det gjorde vi ikke. Hvis vi ikke fik forsiden eller markante sider af Bornholms Tidende, eller en hovedhistorie i radioavisen eller på TV2-Bornholm, så brokkede vi os. Vi gik efter at anfægte journalisternes faglighed, hvorefter vi serverede færdiglavede historier for dem med en to-tre kilder og en mere interessant vinkel på historien end deres egen. Og så de kunne jo gå hjem klokken tre i stedet for klokken fem.«
»Vi lavede en positiv strategi og en negativ strategi. Der var en positiv historie til hver dag, som var lanceret af Jeppe Kofod, hvor han var i centrum, var offensiv og kom med forslag. Og så var der en negativ, rapid responce-strategi, som det hedder, hvor vi, så snart der var nogen af de andre kandidater, der kom med et forslag, vendte forslaget, så Jeppe kom til at stå centralt i den pågældende historie. Hvis forslaget var godt, gjorde vi det til vores eget. Var det dårligt, fremlagde vi fakta, der viste, at det ikke passede.«

Loyale medier
»Medierne er utroligt loyale. Så når der er valgkamp, prøver de at finde plads til, at alle synspunkter kommer på banen. Forskellen mellem mit hold og de andre kandidaters hold var, at vi benyttede os aktivt af det rum. Og så gjorde vi meget ud af at komme ud til folk,« fortæller Jeppe Kofod.
»Et af de store emner var dobbeltmandater, om man både kunne varetage jobbet som amtsborgmester og sidde i Folketinget samtidig – det gjorde Venstre kandidater nemlig. Det markerede vi med en happening, hvor vi overrakte en planche med en kæmpecheck til to af Venstres kandidater, hvor borgmesterlønnen og folketingslønnen var lagt sammen. Der havde vi naturligvis ringet til pressen forinden.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her