Læsetid: 3 min.

For 60 milliarder korte beskeder

Teleselskaberne tjener styrtende med penge på den eksplosive vækst af SMS-beskeder fra de bippende mobiltelefoner
31. august 2001

(2. sektion)

Det digitale guld
I New York kan unge lege paparazzi-fotografer for en dag, når de via mobiltelefonen får en kort real-time tekstbesked om, at Woody Allen lige nu køber nye underbukser på 18th street eller Julia Roberts spiser softice på 24th street.
Unge filippinske demonstranter sendte korte tekstbeskeder via mobiltelefonen, da de i januar fik over en million demonstranter på gaden og væltede daværende præsident Joseph Estrada.
I Norden kan man betale i Coca-Cola-automater eller sin bilvask med mikrobetalinger via SMS.
Musikstationen MTV arrangerer videoclash-programmer, hvor tv-demokratiet gennemføres ved hjælp af SMS.
I Hong Kong skal det være blevet mode blandt velstående hustruer at handle aktier ved at sende SMS-beskeder via mobiltelefonen, og i Storbritannien eksploderer brugen af SMS i eksamenstiden, og når kærester flirter på Valentines dag.
Det, der startede som et kultfænomen blandt unge teenagere, der havde fået en handy mobiltelefon af far og mor i julegave, er i rekordfart blevet et massemarked. De unge er avantgarden, for de er mere tilbøjelige til at mobiltelefonere en mail end at sende den fra en stationær computer. Men også de ældre generationer er ved at opdage mulighederne i de korte SMS-tekstbeskeder.

Eksplosiv vækst
På bare to år er det globale antal af SMS-beskeder steget fra en milliard til næsten 25 milliarder beskeder om måneden. Det svarer til, at hver bruger af en mobiltelefon hver måned sender mellem 40 og 50 beskeder. Tilbage i 1995 sendte mobilbrugere kun i gennemsnit en SMS-besked hver anden måned.
I Storbritannien har man i løbet af august sprængt den magiske grænse med en milliard SMS-beskeder på en måned. Der har været en rekordagtig vækst i de sidste to år. I juni 1999 blev der kun afsendt 600.000 tekstbeskeder i Storbritannien, og i august sidste år var tallet steget til 560 millioner beskeder.

Amerikanerne er bagud
I Danmark har de godt 3,3 millioner mobiltelefonister sendt i snit 230 SMS-beskeder i løbet af år 2000 viser Telestyrelsens årbog. I Tyskland er man endnu længere fremme, og alene i august blev der sendt næsten to milliarder tyske SMS-beskeder. I Frankrig halter man bagefter, og der sendes i øjeblikket omkring 300 millioner tekstbeskeder over det franske mobilnetværk.
Amerikanerne, der traditionelt har været hurtigere til at blive fascineret af nye teknologier og at tage dem i brug, er på dette marked langt bagud. Under fire procent af de globale SMS-beskeder afsendes fra USA.
Det britiske analyseselskab, Mobile Lifestream, har anslået, at i 2004 vil det samlede antal SMS-beskeder nå op på 82 milliarder om måneden, og USA vil ’kun’ stå bag 10,5 milliarder af disse beskeder. Det kan være et konservativt vækstskøn, for gang på gang er prognosemagerne blevet overrasket i de sidste par år.

Milliardindtægter
SMS, der blev brugt første gang i 1992, og i flere år levede en hengemt tilværelse, er ved overgangen til det nye årtusind, blevet en massesucces, som ingen havde forudset.
Det opreklamerede WAP-system med internet på mobiltelefonen er til gengæld blevet en kommerciel fiasko, GPRS-mobiltelefoner som altid er online på nettet er først ved at blive taget i brug, og den langt mere glamourøse UMTS-generation af mobiltelefoni når først ud til kunderne om et-to år. Imens er forbruget af det langt mere primitive, men hurtige system med korte trådløse tekstbeskeder, eksploderet. Opblomstringen af nyhedstjenester, mobil bankservice, auktioner, chat og mikrobetalinger vil få væksten til at fortsætte.
For teleselskaberne er det allerede en guldgrube. I august har de britiske mobilselskaber tjent over en milliard kroner på SMS-beskederne. I Frankrig har teleselskaberne lige forhøjet prisen på SMS, så de tjener mellem en og fem kroner pr. tekstbesked. De skal kunne give dem rundt regnet en milliard kroner i kassen om måneden.
Det teknologiske rådgivningsfirma, IDC, anslår, at de europæiske teleselskaber i år vil tjene cirka otte milliarder euro – eller 60 mia. kroner – på det hastigt voksende marked for SMS-beskeder i Europa.
Også det kan vise sig at være et for konservativt skøn.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her