Læsetid: 2 min.

Bedste bud

17. august 2001


(2. sektion)

*Peter Carlsens ironisk-humoristiske Villy-serie er nu tilgængelig i det jyske. Villy-figuren er hentet fra barndommens fascination af Familiejournalens uovervindelige helt. Carlsen leverer i sine iøjnespringende Villy-malerier en spiddende, dobbeltkodet tidskommentar »...hvor motiver eller værket som helhed går i dialog med kunsttraditionen, med hverdagslivets mere flade, kommercielle og pseudoinformative tegnsystemer«, som Elo Nielsen skriver i det ledsagende katalog. Peter Carlsen er valgt som Randers Kommunes Æreskunstner 2001.
Randers Kunstmuseum. Kulturhuset. Ti.-sø. 11-17. Til 16. sep.

*Mary Ellen Mark American Odyssey er en udstilling med den amerikanske dokumentarfotograf, der er kendt for at skildre mennesker i samfundets periferi, dvs. dem, hun kalder »the unfamous«. Gennem fotografier fra de seneste 35 år konfronterer hun os med så forskellige miljøer som Ku Klux-klan, rodeo-stævner, gadebørn i storbyen og amerikansk fattigdom. Men alt er ikke håbløst i denne odyssé. Der er også dansende gigolos i Miami, studenter i Daytona og børn, der fejrer Halloween i New York. Og også portrætter af kändisser som Mickey Rooney, Mia Farrow og Pamela Anderson.
Det Nationale Fotomuseum. Det Kgl. Biblotek, Søren Kierkegaards Plads 1, Kbh. Ma.-lø. 10-19. Åbner i mor. Til 21. okt.

*Undervejs – 222 tegninger fra Picasso til Yoko Ono er en udstilling med skitser, arbejdsbeskrivelser og notater, altså dér hvor kunstværket undfanges. Hvor begynder værket, i kunstnerens hoved eller i hans hånd? Disse og lignende spørgsmål kan undersøges på udstillingen, der foruden ovennævnte kunstnere også bringer tegninger af efterkrigstidskunstnere som R. Rauschenberg, Frank Stella, Christian Boltansky, Louise Bourgois m.m.fl. Tegningernekræver tid og fordybelse.
Louisiana, Humlebæk. Åbner i dag. Dgl. 10-17, on. 10-22. Til 4. nov.

*Yayoi Kusama beviser med en række værer fra 60’erne og frem, at hun er i fuldt vigør, selv om den japanske undergrundskunstner nu har rundet de 70. Kusama var i mange år nærmest gået i glemmebogen, men i slutningen af 90’erne blev hun genopdaget og har siden nydt fortjent anerkendelse for sine epokegørende værker, der ryster den normale orientering i rummene. Kendetegnende er de polkafarvede prikker, der bliver en membran mellem betragteren og objektet, og som ligesom klæber sig fast på hans/hendes nethinde.
Brandts Klædefabrik, Odense. Ti.-sø. 10-17. Til 2. sep.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu