Læsetid: 3 min.

Danske priser halter bagud

Med frigivelsen af prisdannelsen og et stort udbud af nye ydelser kan de lave danske SMS-priser snart være historie
31. august 2001

(2. sektion)

Fri prisdannelse
Forbrugernes stigende lyst til at sende SMS-beskeder til hinanden får teleselskaberne til at gnide sig i hænderne. Der er praktisk taget ingen omkostninger for teleselskaberne i at sende SMS-beskeder mellem forbrugerne, men brugerne betaler gladelig helt op til ti kroner for at sende eller modtage en besked. SMS-beskeder er med andre ord teleselskabernes helt store guldæg.
Det skyldes ikke mindst, at hvor det tidligere i år kun var tilladt at tage op til 50 øre for en SMS-besked, er markedet nu blevet givet helt frit.
IT- og forskningsminister Birte Weiss meddelte i sidste uge, at teleselskaberne har fuld ret til at taksere SMS-beskeder frit. Det betyder, at forskellige SMS-ydelser kan have forskellige priser. I forbindelse med tv-showet Big Brother, som i disse måneder ruller over skærmen på TvDanmark, kan man eksempelvis tilmelde sig forskellige SMS-tjenester.
Den norske sociolog Berit Skog fortæller, at det er vigtigt for teenagere at have de rigtige ringetoner og logoer på telefonens display (se anden artikel på denne side, red.). Disse ringetoner bestiller man ved hjælp af en SMS-besked til teleselskabet. I Big Brothers tilfælde koster en ny ringetone eller et Big Brother-logo til displayet 10 kroner.

Ny overtakst
Overtakserede SMS-beskeder bliver den helt store indtjeningsmulighed for teleselskaberne. TDC (tidligere TeleDanmark) oplyste i sidste uge, at telebranchen forventer at omsætte for 60 milliarder kroner i SMS-beskeder alene i Europa i år.
Ifølge en undersøgelse fra Strand Consult er potentialet i overtakserede SMS-beskeder enorme.
I Norge har teleselskaberne siden slutningen af 1999 haft mulighed for at sætte priserne frit. Og det har været en enorm succes, hvor brugerne har betalt helt op til 15 kroner om dagen for at få tilsendt en vittighed ved hjælp af SMS. Norge er uden tvivl det land i Norden, der er længst i udviklingen af SMS-tjenester, og rapporten fra Strand Consult konkluderer, at de danske teleselskaber har sovet i timen.
»De danske operatører har snydt sig selv for mellem 350-400 millioner kroner i omsætning på SMS alene i år 2000 i forhold til, hvis SMS-priserne var på højde med priserne i Sverige og Norge,« fremgår det af rapporten.

Milliardtab
»Med en fortsat lav indtjening på SMS i Danmark, vil de danske operatører i år 2001 miste mellem 700-800 millioner kroner i omsætning på SMS alene. Man må dog indse, at operatørerne har forpasset deres chancer for at nå op på det svenske og norske niveau ved at indføre prisforhøjelser. Det ville ganske enkelt ikke blive accepteret, da der i Danmark allerede har været en del medieomtale om den forholdsvise høje indtjening, der er på SMS-beskeder.«
Det er Ditte Rasmussen, forsker på Syddansk Universitet, enig i: »Der er ingen tvivl om at SMS spiller en større og større rolle for teenagerne, og jeg kan godt forestille mig, at de unge er villige til at betale mere for at sende SMS’er, nu hvor fænomenet er blevet så udbredt,« siger hun.
»Men på den anden side er en af årsagerne til SMS’s enorme udbredelse, at det har været billigt. Det er meget billigere at sende en SMS end at ringe og sludre med vennerne,« siger Ditte Rasmussen, der er ved at forfatte en ph.d.-afhandling om unges mobiltelefonvaner.
I første halvår af 2001 har danskerne sendt over en halv milliard SMS-beskeder, viser en beregning Ekstra Bladet har foretaget på baggrund af tal fra de største danske teleselskaber. Der bliver sendt over 100 millioner SMS-beskeder om måneden her i landet. Der foreligger endnu ikke nogle tal på brugen af overtakserede SMS-beskeder, da dette marked er så nyt. Erfaringer fra Norge viser dog, at overtakserede beskeder er en givtig forretning. Allerede et år efter start udgjorde de overtakserede SMS-beskeder 345 millioner kroner af den samlede omsætning i telesektoren.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu