Læsetid: 5 min.

Film i tv

31. august 2001

(2. sektion)

*Da Vincent Wards new zealandske The Navigator: a Medieval Odyssey i 1988 blev vist i den officielle konkurrence ved Cannes-festivalen, blev den modtaget med langvarigt taktfast bifald. En
cadeau til en ung instruktør, der har valgt at gå sine egne veje. Filmen fortæller om en fantastisk rejse i tid og rum, anført af den ni-årige visionære dreng. Vi befinder os i en lille mineby i England i året 1348. Pest-sygdommen Den Sorte Død er tidens store trussel, men i minebyen bor en dreng, Griffin, der har en drøm, en vision, der måske kan føre til frelse: Et kors skal anbringes på det højeste kristne kirke, som et offer. Og ledet af Griffins visioner drager fem mænd så af sted for at finde den fjerne katedral, hvor korset skal anbringes. Turen går gennem en minegang – og ender på den anden side af Jorden, i en moderne storby i New Zealand! Her får den lille gruppe rejsende først den tvivlsomme fornøjelse at skulle krydse en stærkt trafikeret motorvej - men senere lykkes det at få støbt det kors, der måske er tegnet på deres redning. – Filmen er science fiction for viderekomne, en billedvisionær fantasi om en rejse mod frelse og forløsning, en sær blanding af dagdrøm og barsk virkelighed. The Navigator har vundet ikke mindre end 25 internationale priser.
The Navigator: A Medieval Odyssey/Navigatøren. DR 2, fredag kl. 23.55-01.25

*Jean Gabins glansrolle i fuldmoden alder var politikommissær Maigret, men det synes tv-kanalerne at have glemt alt om. I stedet får vi her Gabin som den sicilianske gangster Manalese, der går i kompagniskab med den unge korsikaner Sartet, spillet af Alain Delon. Det er et dristigt juvelkup, der frister Manalese til samarbejdet – hvis det lykkes, kan han trække sig tilbage til Sicilien med sin familie som velhavende godsejer. Men Sartets interesse for Manaleses kønne svigerdatter skaber grus i maskineriet. – Lino Ventura, der så ofte har spillet gangster, ses denne gang som politi-inspektør, og den professionelt velfunderede Henri Verneuil står for instruktionen. Og så har den uvurdérlige Ennio Morricone skrevet underlægningsmusik.
Le clan des Siciliens/Klanen fra Sicilien. TV2, fredag kl. 00.50-02.50

*Olsen-bande-seriens nummer ét er et eksempel på, at en serie ikke nødvendigvis når sit bedste i først ombæring. Erik Balling og Henning Bahs brugte de to første bande-film til at skyde sig ind på forbryder-trioen og dens vidt forskellige karakterer. Og hvad angår miljøet, var sigtet i starten også noget skævt: Kjeld og Yvonne bor i højhus og har hele tre børn! Helt ved siden af er bandens alt for aktive forhold til kvinderne: Benny har noget så overflødigt som en kæreste, oven i købet den flotte, blonde Lotte Tarp, og banden holder til på en snask med frække piger og ikke – som det sig hør og bør - i Yvonnes propre dagligstue. Men grundmønstret til de 13 efterfølgere blev alligevel lagt i denne indledningsfilm om bandens forsøg på at stjæle et grimt, men kostbart tysk kunstklenodie. Figurerne er basalt de samme som i de kommende film, men mere udvendigt opfattede og spillede. – Filmen blev en pæn, men ikke pralende publikumssucces og fik en del sure ord med på vejen fra anmelderne. Lidt af en klassiker er denne spådom fra Politikens Herbert Steinthal: »Olsen-banden må betegnes som en engangs-spøg.«
Olsen-banden. TV2, lørdag kl. 21.15-22.40

*James Cameron var oplagt som prügelknabe efter at han overskred sit budget helt vildt med sin superproduktion Titanic fra 1997. En produktionspris på 200 millioner dollars (nok til at lave over 100 danske spillefilm!) var uhørt, og så hjalp det ikke, at Cameron skød sin egen løn og sine instruktør-procenter ind i filmen. Der var lagt i kakkelovnen, men alt blev tilgivet, da filmen blev et mega-hit og fik et overtal af gode anmeldelser. – Den notoriske tough guy Cameron viser her overraskende sans for det poetisk eventyrlige. Et stykke mytisk fortid genskabes med romantisk-melodramatisk løft. Det bliver til en lang, men elegant fortalt fabel om kærlighed og død, fortid og nutid, myte og realitet. – Faktisk er Titanic mere en kærlighedsfilm end en katastrofefilm. Filmen starter i nutiden med en udforskning af det – i øvrigt autentiske – Titanic-vrag 4.000 meter under havoverfladen. En skattejæger er besat af det rustne skrog og ledes på sporet af en 101 år gammel dame, der overlevede forliset – hun fremtræder i ung yppig nøgenhed på en tegning fundet i vragets pengeskab. Og det er så gennem hendes tilbageskuende øjne, at vi oplever skibets jomfrurejse i 1912, fra det letter anker i Southhampton til det synker 600 kilometer syd-øst for Newfoundland, i bogstaveligste forstand knækket af et isbjerg. – I centrum står de to unge fra hver sin klasse. Rose (Kate Winslet) er fanget i en forlovelse med en ung stenrig snob, og frustrationerne hober sig i den grad op, at hun er ved at kaste sig ud over rælingen nogle dage før, hun faktisk ender i det kolde vand. Den unge eventyrer og kunstnerspire Jack (Leonardo DiCaprio) redder hende og overskrider skellet mellem passagererne på 1. og 3. klasse. Dawson har ikke en øre på lommen, til gengæld friskfyrcharme i spandevis, og i skibets fine saloner udspiller der sig en række sædekomedie-scener og erotiske spilfægterier, der kan minde om de senere James Ivory-film og en perle i genren som Fornuft og følelse. Samtidig med, at Cameron får det store romantiske sug frem, når han anbringer de to unge i skibets forstavn – i glideflugt mod en gloriøs fremtid i Amerika. Men det er jo romantisk adventure med dødsmærket undertone, kulminerende i nogle fantastiske scener med det unge par hængende på skibets lodret oprejste agterstavn. – En sporadisk banal dialog (af Cameron selv), nogle anakronismer og en svag melodramaskurk kan ikke skæmme det flotte søstykke afgørende. Og så har filmen en rørende præstation af den 87-årige Gloria Stuart, der måtte sminkes ældre for at illudere 101-årig i rollen som kvinden, der kom styrket ud af forliset, fordi det befriede hende fra et trivielt ægteskabs snærende bånd, og fordi hun havde oplevet en stor kærlighed.
Titanic. TV2, søndag kl. 20.00-00.05

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her