Læsetid: 4 min.

Film i tv

3. august 2001

(2. sektion)

*Sean Connery har – også i sin høje, men velbevarede alderdom – måttet kæmpe med sit image som tough action-mand, selv om det virker indlysende, at han er mindst lige så stærk i det intime pyskologiske spil (som man så det fornylig i Finding Forrester). Connery dominerer også den seværdige spændingsfilm Det russiske hus fra 1990, hvor han spiller den jazzdyrkende forlægger og svirebror Barley Blair, der føler sig bedre hjemme blandt vildtvoksende russere end i sit satte engelske fædreland. Filmen bygger på den engelske forfatter John Le Carrés thriller fra glasnost-tiden kort før Sovjetstyrets fald, og Blair indvikles i et speget spionspil, da den britiske efterretningstjeneste får fat i et manuskript af en af hans forfattere, en genial sovjetisk atomvidenskabsmand, der afslører altafgørende atomhemmeligheder. Michelle Pfeiffer med den udprægede kaliforniske baggrund ses som en idealistisk russisk kontormedhjælper, der får manuskriptet sendt til Vesten, og hun klarer omplantningen og danner et fint romantisk par med Connerys Blair. Den åndfulde dramatiker og verbalvirtuos Tom Stoppard har sat sit præg på filmens mange spidsfindige replikker, og i biroller ses gode navne som Roy Scheider, Karl Maria Brandauer og James Fox. Fred Schepisi har instrueret.
The Russia House/ Det russiske hus. TV3+, fredag kl. 21.25-23.50

*Det handler om de så foragtede »bekvemmeligheds«-flygtninge. Mens håbets regnbue tegner sig i hjerteskærende skønhed over de udtørrede tyrkiske marker, samler den naive bonde Haydar sit guld, overtaler sin kone til også at rejse og vælger at tager sin yngste søn med. Og så er familien snart i menneskehandlernes kyniske varetægt og prøver gennem fornedrelsen at fastholde drømmen om forandring, om et andet liv end den evige forarmelse. Den Oscarbelønnede Drømmen om et nyt liv er en af de bedste film om modsætningen mellem overflodskulturen og de fattige landes udsigtsløse nøjsomhed. Filmen har den menneskelige logik i orden, for hvem ville ikke i Haydars situation søge et bedre liv, når nu et Paradis mod nord forjættes? Når en tilværelse på eksistensminimum skaber en snæverhed, der presser alle drømme sammen og kvæler dem? – Familiens rejse ender ved den schweiziske grænse, højt oppe i Alperne i et isnende koldt snelandskab, hvor et luksushotel pludselig dukker op som et natligt drømmepalads for en de vildfarne indvandrere. Pludselig ser en svømmer i hotellets opvarmede indendørspool en gruppe forkomne, frysende tyrkiske kvinder banke på glasvæggen, der skiller svimmingpoolen fra kulden udenfor. Det er i al sin enkelthed en scene af stor suggestiv kraft, og schweizeren Xavier Koller har i det hele taget lavet en artistisk meget overlegen film om den centrale kontrast mellem Alpe-sne og tyrkisk støv – et modsætningsforhold mellem det rige Nord og det fattige Syd, der stadig må virke som et uomgængeligt centralt emne. Fin er også filmens skildring af det stadig tættere forhold mellem far og søn, som i starten står fremmede for hinanden, men efterhånden bringes sammen af rejse- og skæbnefællesskabet.
Reise der Hoffnung/Drømmen om et nyt liv. TV2 Zulu, søndag kl. 16.05-17.50

*Hovedtemaerne i denne Henry James-filmatisering er penge og kærlighed – materialismens fordrejning af følelseslivet. Tiden er 1910, stedet London, og Helena Bonham-Carter er den fattige, men charmerende Kate Crow, der er forelsket i den næsten lige så fattige journalist Merton Densher. Altså er han ikke et parti for hende, hvis det bedre selskabs datidige sociale ambitioner skal tilfredsstilles, og dem agter Kate ikke at se bort fra, selv om hun koketterer med det. Men hun vil heller ikke give slip på Merton. Her er det så, at den purunge amerikanske millionøse Milly kommer ind i billedet. Et af Henry James’ kendte amerikanske uskyldsvæsener og derfor lige kræs for de mere udspekulerede europæere. En bekvem nødløgn, en stiltiende sammensværgelse, og snart udgør Kate, Merton og Milly en tvetydigt romantisk trio i et overdådigt gengivet Venedig, hvor maskebal og gondolsejlads danner baggrund for et spil, der på én gang er forræderi, løgn og reel forelskelse. Den litterært forfinede mester i psykologisk hårkløveri, Henry James, udsættes her af instruktøren Iain Softley for en mildest talt bramfri bearbejdelse. Ikke mange af James’ replikker går igen. Og åbenheden i det erotiske er så sandelig heller ikke i takt med den store mands i strengt jomfrunalske udtryksmåde. Alligevel overlever noget meget Henry Jamesk – en kuldegysende fornemmelse af råddenskab og moralsk fald bag den dannede pletfrihed – et permanent ekkorum af fordægtig nedrig sammensværgelse med tilhørende tragisk uskyldstab. Filmen tager bogens plot og får en snigende subtil styrke i fastholdelsen af det moralske skred, der sker med de to unge elskende – det par, man troede skulle være integritetens garanter mod den intrigante ældre generation, forandres næsten umærkeligt og overtager gradvis de normer, de tidligere har forhånet. Hvorved vejen banes for en af de mest isnende stærke samlejescener, jeg mindes at have set i et langt biografliv. Mildest talt meget frit efter James, men med hans intention ramt plet. Filmen har med kærlig hånd udbygget London-tidsbilledet af de højere kredse, så det også omfatter opiumshuler, jævne pubs og det ubehagelige liv, (anti)heltinden Kate så absolut ikke ønsker at være en del af. Spillet af Helen Bonham–Carter bliver Kate både meget menneskelig i sin smerte og urovækkende i sin udspekulerethed, og Liam Roache (fra Priest) skaber en intens Merton. Også Charlotte Rampling ses som en næsten dæmonisk giftekniv. Titlen er inspireret af to salmer i ’Salmernes Bog’ fra Det Gamle Testamente. Fra salme 55 citeres direkte: »Frygt og angst falder på mig, gru er over mig. Jeg siger: Ak, havde jeg vinger som duen, da fløj jeg i ly.« Men i salme 68 står der: »Duens vinger dækkes af sølv, dens fjer af gulgrønt guld.«
The Wings of the Dove. DR 2, søndag kl. 20.50-22.30

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu