Læsetid: 3 min.

Øget tvivl om SAS-bestyrelsens viden

Allerede i august sidste år drøftede SAS-bestyrelsen aftalen med Maersk Air. Betyrelsesformand Harald Norvik afviser, at man før februar kendte til, at aftalen kunne være ulovlig. Det samme gør Anders Eldrup, statens repræsentant i SAS-bestyrelsen
6. august 2001

Den øverste ledelse for SAS drøftede allerede på et bestyrelsesmøde i august sidste år den markedsdelingsaftale med Maersk Air, som EU-Kommissionen 11 måneder senere kendte ulovlig.
Det siger en kilde tæt på forløbet til Information.
To måneder før augustmødet havde myndighederne gennemført razzia hos begge flyselskabers kontorer, og ganske naturligt drøftede bestyrelsen de mulige følger for SAS og Maersk Air.
Men selv om der ikke på augustmødet var »konkrete ting på bordet,« så »kunne enhver jo tænke sig, at det var klart, at det måtte få nogle følger,« siger kilden.
Dermed fremstår det som en kendsgerning, at der har været et bestyrelsesmøde i august 2000 for den skandinaviske flykoncerns øverste ledelse – et forhold, som trafikminister Jacob Buksti ellers hverken kunne be- eller afkræfte på pressemødet for en uge siden.

Besked pr. fax
Ifølge Ekstra Bladet i går fik bestyrelsesmedlemmerne besked pr. fax umiddelbart efter myndighedernes razziaer.
»Fax-brevets ordlyd lagde allerede da ikke skjul på, at der var tale om en ganske alvorlig sag,« understreger avisen.
Det er samme avis, der den 27. juli kunne citere »en velorienteret kilde« for, at daværende SAS-direktør Jan Stenberg på augustmødet havde meddelt bestyrelsen, at »EU’s beviser mod SAS og Maersk Air var så tunge, at ’det kunne sandsynliggøres, at man havde overtrådt forskellige EU-bestemmelser’.«
Jyllands-Posten kommer lørdag med en ganske anden version: Fax-brevet til bestyrelsen sidste sommer er en »redegørelse« fra SAS-direktør Jan Stenberg dateret den 21. juni. Den går ud på, »at EU-Kommissionen ikke har noget at komme efter.«
Akkurat samme orientering bliver, skriver avisen med »SAS-ledelsen« som kilde, »givet til bestyrelsen mundtligt på mødet den 11. august.«
Hvis Ekstra Bladets oplysninger er rigtige, så rejser det automatisk spørgsmålet om, hvorfor SAS-koncernen officielt først begyndte at røre på sig et halvt år senere, nemlig efter bestyrelsesmødet den 12. februar – som fandt sted et par uger efter, at EU-Kommissionen havde fremsendt sit anklageskrift.
Tre dage senere blev aftalen med Maersk Air opsagt af SAS.
SAS-koncernens øverste chef, nordmanden Harald Norvik, har overfor den norske avis Verdens Gang i fredags brudt mange dages tavshed omkring de alvorlige beskyldninger, som kategorisk afvises:
»Det er forkert,« udtaler Harald Norvik. »Vi fik ikke en sådan information.«
Bestyrelsen, havde ifølge Norvik, »ingen grund til at tro«, at aftalerne mellem SAS og Maersk var ulovlige.

Et ikke-problem
At SAS ikke har krævet dementi af Ekstra Bladet, forklarer Harald Norvik med, at han først nu bliver bekendt med avisens anklager.
»Dette er et ikke-problem. Det er fuldstændig forkert,« understreger Harald Norvik, der tilføjer, at bestyrelsen vil give en »fuldstændig redegørelse« efter bestyrelsesmødet på onsdag.
Hvis Harald Norvik taler sandt, så letter presset mod statens mand i SAS-bestyrelsen, DONG-direktør Anders Eldrup. Han »henholder sig til, hvad bestyrelsesformanden siger,« udtaler han til Information.
– Er det en korrekt beskrivelse af forholdene?
»Det er min mening om det, ja,« svarer Anders Eldrup.
Også Hugo Schrøder, tidligere bestyrelsesformand for bl.a. SAS Danmark og dermed formand for SAS-koncernens bestyrelse i perioden april 1999-april 2000, ser frem til SAS-bestyrelsens møde på onsdag:
»Der kommer en redegørelse fra dem. Det er mit svar,« siger Hugo Schrøder, der på grund af alder udtrådte af bestyrelsen sidste år og derfor »ser sagen fra sidelinjen«.
– Frem til år 2000 har I ikke haft nogen grund til at tro, at denne ballade kunne være opstået?
»Nej. Det har vi ikke. Jeg har ikke haft grund til at tro noget som helst om noget af det, absolut ikke. Det er helt klart,« siger Hugo Schrøder.

Oplysninger om tab
Forventningen til SAS-bestyrelsens redegørelse efter mødet på onsdag er voksende. Forbrugerrådet vil i den kommende tid skaffe sig overblik over, hvor mange store erhvervskunder, der mener at kunne påvise tab som følge af aftalen.
Overfor Ritzau fastholder SAS’ informationschef Troels Rasmussen, at der ikke har været tale om nogen prisaftale.
»Når priserne steg, skal det ses i lyset af unormalt lave priser under en tidligere priskrig,« siger han til nyhedsbureauet.
Det er ikke helt i tråd med, hvordan EU's konkurrencekommissær Mario Monti ser det.
Han mener, at der har været tale om »en klar sag, hvor to selskaber har delt markedet mellem sig til skade for passagererne«.
Ritzau vurderer i øvrigt, at det fra mødereferater tilbage til 1998 er fremgået, at SAS og Maersk Air var klar over, at aftalen var i strid med Rom-traktatens artikel 85 om karteller: Referater af møderne skulle således opbevares uden for kontoret.
Men som Troels Rasmussen siger til Ritzau:
»Det mest ærgerlige ved denne aftale er, at det slet ikke var nødvendigt at indgå den. SAS tabte penge på Billund og Mærsk på Stockholm. De ville alligevel have lukket dem med tiden ...«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her