Læsetid: 3 min.

Alverdens herligheder

Årets Film fra Syd-festival byder i løbet af ti dage på biografoplevelser fra filmkulturer, som til daglig ignoreres i de danske biografer
14. september 2001

(2. sektion)

Verdensfilm
Under slaglinjen ’Jorden rundt i ti dage’ åbner Film fra Syd Verdensfilm Festival i dag for en lang række filmoplevelser af en anden verden. I løbet af de næste ti dage er der i København, Odense, Århus og Aalborg mulighed for at se film fra Afrika, Asien, Mellemøsten og Sydamerika – lande og filmkulturer, som i det daglige biografrepertoire stort set ignoreres.
Med ca. 60 film i alt er der meget at vælge imellem, men specielt to af festivalens filmserier ser spændende ud. Ikke mindst er der mulighed for at se eller gense en række af den anerkendte japanske instruktør Nagisa Oshimas største værker. Inkluderet er selvfølgelig den kontroversielle I sansernes rige fra ’76 med de eksplicitte sexscener, den engelsksprogede fangelejrskildring Merry Christmas Mr. Lawrence (’83) med David Bowie i en hovedrolle og så instruktørens seneste film – et comeback for 69-årige Oshima, der for fem år siden fik et slagtilfælde – samuraijalousidramaet Gohatto med Oshimas kollega Takeshi Kitano, der blev vist i Cannes sidste år.
I alt viser festivalen otte af Oshimas mere end 30 film lavet over en 40 år lang karriere, og meget passende lægges der ud med hans instruktørdebut, Gader med kærlighed og håb fra 1959, der ifølge festivalprogrammet handler om »venskabet mellem rig og fattig og også rummer en revolte mod gængs moral.«
Sideløbende med Oshimas film vises en håndfuld andre japanske film, bl.a. Akira Kurosawas sidste film, Ikke endnu (’93), og film af et par af landets yngre instruktører.

Indisk
I Bollywood, Indiens svar på Hollywood, bliver der produceret ca. 800 film om året, og under årets Film fra Syd-festival er der mulighed for at se en håndfuld af de bedste fra det seneste par år. De fleste forbinder nok indisk film med sang og dans, hvilket også gælder hovedparten af landets produktioner, men der bliver også lavet mere realistiske og samfundskritiske film – og begge dele har fundet vej til festivalens program.
I anledning af de indiske film afholder festivalen og Filmhuset i København på søndag et arrangement, hvor man først kan se Buddhadeb Dasguptas Bryderne og derefter har mulighed for at deltage i et debatmøde om indisk film med instruktøren, hans kollega Rajiv Menon og den indiske filmhistoriker Amrit Gangar.
Blandt de sydkoreanske film vender opmærksomheden sig umiddelbart mod Daniel H. Byuns dogmefilm Interview, der var en af de første udenlandske film til at opnå det eftertragtede certifikat. Forventer man at se en dogmefilm i stil med de danske, bliver man slemt skuffet. Ikke nok med at Byun i høj grad har undladt at følge kyskhedsløftet – hans film har en halvuforståelig handling, der springer frem og tilbage i tiden, og er fuld af prætentiøs dialog.
Så er der nok mere at komme efter i det øvrige sydkoreanske program, der både byder på actionfilm og hverdagsrealistisk drama – gerne i samme film. Som f.eks. den barske gangsterantologi Die Bad instrueret af Seung-won Ryo, som selv siger, at han er inspireret af Quentin Tarantino.

Dobbelte identiteter
Syd- og Mellemamerika er også solidt repræsenteret på festivalen med film fra både Uruguay, Brasilien og Chile og separate serier med film fra Mexico og Argentina, hvor filmbranchen, takket være en ny filmlov og en ny generation af innovative filmskabere, har fået fornyede kræfter.
Iransk film, der de seneste ti år har gået sin sejrsgang på filmfestivaler verden over, er til stede med en lille håndfuld nye film fra instruktører
som Farhad Mehranfar og Maryam Shahriar, der – i hvert fald i Danmark – har stået i skyggen af mere prominente og prisvindende skikkelser som Abbas Kiarostami og Samira og Mosen Makhmalbaf.
Som et ekko af årets Gøteborg Filmfestival har Film fra Syd også stablet en serie film om dobbelt identitet på benene.
Mellem to kulturer viser en række film, der på en eller anden måde beskæftiger sig med det multikulturelle samfund. Bl.a. kan man se film fra Australien, Tyskland, USA og Reza Parsas svenske debutfilm Före stormen, der i stil med Jalla! Jalla! tager udgangspunkt i et nysvensk miljø, men uden at problematisere på historiens og karakterernes bekostning.
Altså er der rig mulighed for at få udvidet sine horisonter mod det fjerne i løbet af de næste ti dage.

*Meget mere i festivalens program, som kan findes på www.filmfrasyd.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her